Bouwverslag Saab 91D Safir

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door kvlasblom, 28 feb 2017.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Als ik even bij onze Cessna stabilo’s kijk dan is de dikte zo’n 1mm met de verf erbij.
    Als jij hem voor het bouw gemak 0.5mm maakt dan zit je mijn inziens dicht genoeg erbij.
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    0,5 lijkt me helemaal goed. :thumbsup:

    Veel dunner dan dat zou ik niet gaan, 0,4 is al redelijk kwetsbaar . . .

    Succes!


    jan.
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  3. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.819
    Locatie:
    Heesch
    Bedankt allebei!
     
  4. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.819
    Locatie:
    Heesch
    Nee, daar heb ik nu een randdikte van 2mm, die dan nog rond geschuurd wordt...

    staart2.JPG
     
  5. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.819
    Locatie:
    Heesch
    (Het hoogteroer wordt met Oratex bespannen, de echte heeft daar ook doek.)
     
  6. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.819
    Locatie:
    Heesch
    Het is een uitdaging geweest, maar ik heb nu de vorm van het roer in Fusion 360 staan. Alleen de onderkant nog en dan kan ik de constructie erin zetten.
    Nog bedankt, Henri, voor de tip om de ellipse tool te gebruiken om de vorm te vinden voor die voorlijst ;-)

    Hier een paar plaatjes.

    31-12-20 rudder nearly complete 2.JPG 31-12-20 rudder nearly complete 3.JPG 31-12-20 rudder nearly complete 4.JPG 31-12-20 rudder nearly complete.JPG
     
  7. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Dat rudder bouw is niet moeilijk:weetnie:. Recht bouw wel. Kim wat een mooi project.
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  8. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Je bedoelt die verdraaiing? Dat heeft de echte ook en flink ook. Om torque van motor op te vangen. Bij sommige kisten werd ook wel eens het kielvlak scheef vast gezet om dezelfde reden, niet onbekend bij jou toch?
     
  9. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Dat weet ik. :banana::banana::banana:
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    [​IMG]

    Apart.

    Is me ook bij een ander type nog nooit opgevallen.

    (Ik mis wel vaker wat . . . :hammer:)


    jan.
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Scheef tov. de langsas, neem ik aan?


    jan.
     
  12. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
  13. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.819
    Locatie:
    Heesch
    Even voor de duidelijkheid:
    rudder front view.JPG

    IMG_8837.JPG rudder.JPG
    rudder top and side.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

    tjarko en Cnn vinden dit leuk.
  14. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Goed duidelijk maken in je wedstrijddocumentatie, anders krijg je minder punten van de jury vanwege een 'krom roer'. :D
     
    kvlasblom en Gerald Rutten vinden dit leuk.
  15. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.819
    Locatie:
    Heesch
    Hahahahaha
     
  16. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Documentatie is alles. Foto's zijn zeer belangrijk om geschreven documenten te ondersteunen.
    Vroeger, schaal WK 1994 maar ook daarna, een aantal malen mogen meemaken dat jury toch dacht verstand te hebben van het te beoordelen vliegtuig terwijl de bouwer documentatie had wat de gedachte tegensprak. Toen ik zelf schaal jureerde statisch en vlucht ben ik altijd afgegaan op de documentatie en gezond verstand als het ging om dit soort zaken.

    Zoals gezegd een rudder goed recht bouw is een kunst maar bij deze denk ik ook.

    Kim in je documentatie de foto tonen zoals hier, maar ook andere details. Je laat dan alleen het detail getordeerd rudder zien zonder ander zaken. Ze kunnen dus alleen hiermee je rudder beoordelen. Gezien dit zo'n duidelijk aspect van je model is moet je er wel voor zorgen dat hij precies zo is.
    IMG_8837.JPG

    Beoordelen is subjectief dus altijd vatbaar voor meningen.
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  17. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.819
    Locatie:
    Heesch
    De buitenste vorm van het richtingsroer is af.
    Nu de constructie.

    rudder shape complete.JPG
     
    skycat, Vale Ouwe en Berto vinden dit leuk.
  18. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.819
    Locatie:
    Heesch
    Toch maar de tip van het kielvlak erop getekend.
    Volgende stap die rudder constructie ;)

    fintip2.JPG fintip3.JPG
     
    Berto en serge pot vinden dit leuk.
  19. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Mooie progressie
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  20. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Mooi dat 3D tekenen, ik moet er zelf ook maar eens mee aan de gang.
     
    kvlasblom vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina