SAAB Tunnan

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Frits37, 12 apr 2021.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Te leuk/bijzonder om niet te laten zien: een flight Tunnans op 30 juni 1954, tijdens een volledige zonsverduistering in Zweden. Zo te zien een vroege versie (geen 'zaagtandvleugel'). Bron: Facebook groep Saab Tunnan.

    Total eclipse June 30 1954.jpg
     
    AER, MicropropSport en Bart83 vinden dit leuk.
  2. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Door een vervelende voetblussure gaat de bouw langzamer dan gehoopt. Ik ben nu bezig met de cockpitsectie. Het transformeren van een rij latjes tot een gladde 'huid' vraagt veel schuren en plamuren. Ik was wel tevreden met de balsa oppervlakte, maar na de eerste keer spuiten bleek er nog erg veel te doen.

    Er is nog van alles aan te doen (nog niet tevreden over het formaat van de piloot, nog een schietstoel te maken en meer details toevoegen) maar ik ben redelijk tevreden over het resultaat tot nu toe.

    IMG_20210919_143931.jpg

    IMG_20210919_144000.jpg
     
    Bart83, MicropropSport, jan brilman en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Zo, weer wat verder. De schietstoel gemaakt, inclusief 'headrest' die ik heb vormgegeven door op een stukje depron 1,5mm balsa te plakken. Dat balsa heb ik eerst in een paar taartpunten verdeeld en toen naar het midden toe wat afgeschuurd. Dat geeft een beetje het idee of het voorgevormd leer is.

    Het rek achter de stoel zijn satehprikkers met als ronde buis isolatie van installatiedraad.

    De kop van de piloot is klaar, het wat slankere lijf moet nog komen. Hij krijgt nog een zuurstofslang aan het masker: een restje siliconenslang met garen eromheen gewikkeld. Die is geverfd en staat te drogen. Om hem goed in vorm te krijgen gaat er later nog een stukje koperdraad doorheen.

    IMG_20210920_160207.jpg

    IMG_20210920_161333.jpg

    IMG_20210921_091246.jpg

    IMG_20210921_091157.jpg

    IMG_20210921_134431.jpg

    IMG_20210921_134658.jpg
     
    Bart83, AER, jan brilman en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Door omstandigheden gaat het wat trager dan ik zou willen. Ik heb inmiddels de romp na diverse plamuur- en schuursessies in de glasvezel gezet (25grams). Het resultaat is niet perfect rond: hier en daar is nog iets van de onderliggende lattenstructuur zichtbaar, met name bij strijklicht. Dit komt vooral doordat de latjes over de lange zijde met ca aan elkaar vastgelijmd zijn waardoor de randen van de latjes harder zijn dan de rest, wat met schuren (door mij..) niet goed rond te krijgen is. Enfin, er komt nog een keer spuitplamuur overheen en elke keer wordt het iets beter.

    Een lastige klus was het vrijmaken van het toegangsluik voor de EDF. Je moet precies aan de binnenkant van twee spanten zagen zonder dat je kunt zien waar ze zitten. Ik heb ze gelokaliseerd door er van binnen uit een scherp mesje langs te steken. Met een fijn japans zaagje is het vervolgens gelukt.

    Het luik moest ook nog van een frame worden voorzien en van gaten om het tzt weer vast te schroeven. Ik heb ook een kleine constructie toegevoegd om te voorkomen dat de schroeven onverhoopt in de ingewanden verdwijnen. En het triplex plaatselijk verdubbeld waar de schroeven houvast moeten hebben.

    IMG_20211022_101701.jpg

    IMG_20211022_103726.jpg

    IMG_20211022_144856.jpg

    IMG_20211022_145329.jpg

    IMG_20211024_125618.jpg


    IMG_20211026_094936.jpg

    IMG_20211026_094949.jpg
     
    EddyK, morgoth924, bipeflyer en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    De eerste laag spuitplamuur voor de romp zit erop. Het goede nieuws: alle imperfecties worden zichtbaar. Het slechte nieuws: nog een hoop te doen.

    Voor het beeld ook nog even de cockpit erop gezet. Het begint ergens op te lijken. N.b. de luchtinlaat is al klaar maar die komt er pas aan het eind op.

    IMG_20211027_151930.jpg

    IMG_20211027_152156.jpg
     
  6. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Mooie voortgang! En hij is toch een stuk groter dan ik dacht nu ik hem op de stand zie en met de steentjes als referentie.. indrukwekkende kist!
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  7. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Het zijn waaltjes, 5cm breed ;-)
     
  8. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Tilburg
    Mooi toestel en mooi project!

    4 machinegeweren en 2 hard points?
     
    Zeiler en Frits37 vinden dit leuk.
  9. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik zit nog te puzzelen hoe ik de kanon-omhulsels bij de neus moet maken. Uit balsa snijden is een optie. Ik maak geen hardpoint onder de vleugel: dat was geen vast onderdeel.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport en LeoG vinden dit leuk.
  10. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Onbekend
    Pas op met spuitplamuur, het wordt heel snel erg zwaar. Een edf jet is van zichzelf al niet licht, probeer zo min mogelijk toe te voegen.
    Dat de latjes door de indekking heen komen kan komen doordat de latjes niet helemaal goed gepositioneerd zijn. Het kan ook zijn dat het indekbalsa te dun is. Valt nu echter lastig te corrigeren, is meer iets voor een volgende bouw om op te letten.

    Succes met bouwen verder !

    Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport en Frits37 vinden dit leuk.
  11. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik schuur her er ook zoveel mogelijk weer af: het gaat alleen om een gladde huid.

    N.b. er zit geen indekking over dle latjes heen: de latjes vormen samen de huid.

    IMG_20211028_185820.jpg
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2021
  12. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Onbekend
    Ah, nu zie ik het inderdaad. Ook in jou eerdere posts is het zichtbaar op de romp.
    Op zich best een leuke techniek om op deze manier "in te dekken". Het is makkelijker, goedkoper om te maken en lichter. (Minder materiaal nodig)

    Echter, het wordt natuurlijk nooit zo strak als dat je de indekking met plankjes in een geheel zou doen, met een lattenconstructie eronder. (Doe ik zelf altijd)
    Voor nu zal je het echter voor lief moeten nemen.
    In plaats van spuitplamuur kun je ook lightfiller nemen. (Van de modelbouwzaak of Alabastine) Dat is denk ik minder zwaar als spuitplamuur.

    Grt,

    Arnoud.
     
  13. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    De kit van RBC heeft deze latjestechniek als uitgangspunt (en inhoud). Wat ik bij nader inzicht anders zou doen is dat ik de latjes niet onderling met ca aan elkaar zou lijmen maar dat ik het met witte lijm zou proberen. Dat schuurt toch wat makkelijker rond.

    De spuitplamuur wordt gladder dan de lightfiller die ik van Alabastine heb. En het moet een gladde huid worden.
     
  14. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Deze manier van planking kan zeker wel erg glad en strak worden hoor, het vraagt wel meer rondes plamuren en schuren en glassen etc. Houtlijm zou ik in het vervolg ook zeker doen voor de schuurbaarheid! Is zeker net zo stevig en werkt ook snel als je aliphatic gebruikt
     
  15. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Onbekend
    Er zijn altijd meerdere mogelijkheden. :D


    Uiteraard, alles kun je glad krijgen....
    Echter, je voegt dan relatief heel veel plamuur en glas toe. Vandaar dat ik zei, pas op met het gewicht.

    Zelf weeg ik altijd een model voor de afwerking en erna, zelfs tijdens de afwerking doe ik dat. Zo krijg je een licht model.
    De meeste modellen die ik zelf van tekening heb gebouwd zijn hierdoor lichter dan het origineel. Je hebt dan minder vermogen nodig om te vliegen en dus veel meer over. In de meeste gevallen vliegt een lichte kist beter dan een zware. (Heb wel eens met eenzelfde kist als die van mij gevlogen alleen 500 gram zwaarder, dat merk je behoorlijk)

    Grt,

    Arnoud.
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  16. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ik denk dat licht = beter niet altijd waar is: massatraagheid bij een jet, windgevoeligheid in het algemeen, er zijn zeker redenen waarom een bepaald gewicht prettig kan zijn en goed is voor het schaal vliegbeeld. Heb een keer een grote 1/5 kist gezien (jet model, wel tractorprop) uit Depron en hoewel dat vast en zeker ontspannen vliegt, het ziet het er niet meer uit als een jet qua vlieggedrag en stabiliteit. Maar heb ook voorbeelden gezien bij ons op de club van klassieke balsa strip planking met de juiste afwerking, filler en plamuur met glasbolletjes & glasdoek wat toch zeer licht en super strak was. Schuren en nauwkeurig werken onderweg wel een must. Wat mij wel lastig lijkt is wat temperatuur en vochtigheid dan weer doet met die afwerklaag: als het gaat werken heb je altijd kans dat je de lijntjes van je strips er weer doorheen gaat zien. En daarin heb je gelijk, dan is strip planking lastiger en minder efficient qua gewicht dan voorgevormde balsa sheeting.

    Maar denk zeker dat je dit met wat aandacht een stukje strakker kunt krijgen zonder veel gewicht toe te voegen. Benieuwd naar je vorderingen, het wordt echt een prachtige kist!
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  17. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Zoals ik al schreef: de door ca verharde zijkanten van de latjes verhinderen dat het echt rond geschuurd kan worden: schuren neemt ook balsa uit het midden weg. Ik heb se romp nu nat geschuurd met korrel 400 en het resultaat is behoorlijk glad geworden.

    Op de foto lijkt het erger dan hierboven, maar dat komt doordat de grijze plamuur met name van de randen van de latjes wordt weggeschuurd, die dan beter zichtbaar worden.

    Ik ga hem nu schilderen. Eerst nog primer (Vallejo) om de laatste imperfecties op te sporen, dan de laatste correcties en daarna de eindlagen erop: bovenkant donkerblauwe en donkergroene camo (ook Vallejo) en onderkant Motip velgenzilver. Bovenkant afwerken met matte vernis (Motip). Eventueel de onderkant nog met een hoogglans vernis behandelen.

    O ja, en het landingsgestel nog met sluitende deuren maken.. dat is een pittig klusje.

    De vleugel afwerken is gelukkig een stuk overzichtelijker: geen weg te werken oneffenheden.

    IMG_20211029_170545.jpg
     
    Bart83, Hein.z, bipeflyer en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Gaaf hoor.

    Het hoort er een beetje bij met strip-planking, helemaal raak je het waarschijnlijk niet kwijt, zeker niet met zo'n kromming.
    Strip-plank (wood-core) boten krijgen meestal na een jaar of 20 ook dat je de latten toch net ziet in strijklicht.
    Over vervormen / werken van de huid zou ik me geen zorgen maken: bij mijn strip-plank balsa surfplanken tot nu toe geen
    enkele last van dat er iets gaat werken of dat de afwerking stuk gaat op naden. Hoewel daar wel een laag glas als eindafwerking op zit.

    Tip: gebruik indien mogelijk geen hoogglans lak. Dat scheelt een wereld in wat je nog ziet achteraf.
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  19. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    De hoogglanslak wil ik met name toepassen om het 'aluminium' (het velgenzilver) te laten glanzen in de lucht. Maar inderdaad: dan zie je de latten waarschijnlijk beter. Maar ff over denken.
     
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Lijmnaad altijd harder dan balsa, dus schuur je het balsa gemakkelijker weg; matje overzetten en alles strak plamuren geeft bij kleine modellen betrekkelijk veel gewicht toename,
     
    MicropropSport en Frits37 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina