sagitta900 aerotronics met een vleugje van mij

KLopt, Maar ik ben ook nog bezig om een paar kistjes te maken voor het indoorvliegen. Dat seizoen is bij ons ook weer begonnen.
Max

.....Jan-Hein zou je de romp van jouw honkbalknuppel annex sagitta eens willen wegen ? :D

Deze weegt, schrik niet, 300 gram, zonder cockpitkap en kielvlak.
Hij is gebouwd door Huub Schouten van de Valkenburgse. Ook zo'n fan van de Sagitta. Deze is loeisterk.
Een poos geleden nog gesproken met Ab Kort. Als ik het goed begrepen heb is hij van plan nog wat van die kunststofrompjes te maken. Zal 'm nog eens vragen.

Groet, JH

100_1040.jpg

romp is houtbouwklaar .

100_1041.jpg

morgen maar eens een nieuw batterijtje in de weegschaal doen ,ik geloof dit niet .

doosrompje ,simpeler is er niet .

er moeten nog 2 vleugels gedaan worden (ribmallen maken ,schuren ..............)hoogteroer , .dus ben nog wel even zoet .

Serge,

Wat heb je met z'n neus gedaan?

Of is dat soms jouw "vleugje" ? Of misschien zelfs "vleug"....

Groet, JH

Die neus is inderdaad fors verlengd. Straks heb je nog lood in de staart nodig! Maar dat kan je wel hebben met zo'n lichtgewicht romp ;).

neus is korter als op de tekening van de originele houtbouw sagitta (scheelt een 4 cm) ivm de breedte van de spinner

100_1044.jpg

het stukje waar de roerpennen in komen ,messing buisjes voor 3mm pennen.

ook weer de nerf zo dat de krachten het meeste verdeeld worden .

100_1043.jpg

een hoogteroer ruwbouw klaar

100_1045.jpg

hoogteroer is klaar en geschuurd .kaartspel gekregen van collega's komt nu goed van pas met het lijmafstrijken .

100_1047.jpg

het gewicht inclusief 2x 91mmx3mm verenstaal pennen.

100_1046.jpg

dat wordt een mooi staartje

Netjes zo Serge. Je zet er flink de sokken in.

Over de rompneus: het gaat mij niet zozeer om de lengte (van de neus), maar om de vorm.... Origineel is ie wat meer bol, maar dat is misschien wat mierenn**zen en heeft niks te maken met de prestaties.

Je hebt gekozen voor 3mm stabilo pennen. Steviger? Wel zwaarder. Weet niet meer hoeveel dat op de tekening is, maar 2mm staat me bij.

Veel plezier. Ik kijk mee.

Groet, JH

heb het nog nagekeken er staat echt 3mm (nouja 1/8 is 3,17mm)

100_1048.jpg

alleen op de tekening van albert wordt dan een 3mm en een 2,5mm pen toegepast .

100_1049.jpg

en ik er niet van hou om dat toe te passen aangezien je dan eventueel eerst moet gaan kijken welke pen waar komt , heb ik voor 2x 3mm gekozen . ze zitten dan ipv 50mm in de vleugels maar een 40mm(dat is al sterk zat )

wel heb ik er voor gekozen dat de gaten in de staart 39,7mm uitelkaar staan en in de vleugels 40mm . dit zorgt er voor dat als je de vleugels er op schuift ze klemvast komen te zitten op de vering van de pennen ,zodoende hoef je dus de pennen niet krom te buigen

Goedemorgen Serge,

Naar mijn bescheiden mening ben je de buitenmaat aan het meten van de messingbuis....... De achterste heeft de dikste pen (bevestiging) en de voorste de dunste (stuurgedeelte).
Moet wel zeggen dat de duidelijkheid van de tekening wat te wensen overlaat.

Groet, JH

tsja daar was ik ook al achter dat de tekening niet heel duidelijk was .maar in de staart van de originele wordt geen messing bus gestoken ,daar moet het multiplex voldoen ,vandaar dat ik op 3mm kwam . nu scheelt het weer dat mijn hoogteroertjes geheel uit balsa zijn en dus niet met vuren eind en voor lijsten zijn opgebouwd ,wat wel nodig is als je de lierstart toepast waarvoor hij origineel ontworpen is .

vergelijking

heb het nog nagekeken er staat echt 3mm (nouja 1/8 is 3,17mm)

wel heb ik er voor gekozen dat de gaten in de staart 39,7mm uitelkaar staan en in de vleugels 40mm . dit zorgt er voor dat als je de vleugels er op schuift ze klemvast komen te zitten op de vering van de pennen ,zodoende hoef je dus de pennen niet krom te buigen

Ter vergelijking.
Hoe dik en hoe diep waren de pennen van je Metrick?

Aurectar

die zijn 2 mm verenstaal ,maar daar is het oppervlak van de hoogteroeren kleiner van .

maar er zitten nu 3mm pennen in en ik ga niet meer aanpassen ,aangezien dat betekent een hele nieuwe staart maken en nieuwe hoogteroertjes.

ruimschoots voldoende

die zijn 2 mm verenstaal ,maar daar is het oppervlak van de hoogteroeren kleiner van .

maar er zitten nu 3mm pennen in en ik ga niet meer aanpassen ,aangezien dat betekent een hele nieuwe staart maken en nieuwe hoogteroertjes.

Ik ga je keuze niet in vraagstellen en zeker geen aanbeveling doen om een nieuw staartstuk te maken.
Het zou in het vlieggedrag toch weinig verschil maken.
Toch denk ik dat 2mm zoals in je Metrick ruimschoots voldoende zou zijn geweest.

Ter illustratie.
Mijn akrozwever (2.5m) zit met een pen van 2.5 en een van 2mm.
Is reeds onderworpen aan toestanden ver boven de limiet en heeft nog geen krimp gegeven.

Nu de pennen van de staart worden nu eenmaal niet zo zwaar belast.

Altijd interessant van de zaken even te vergelijken.

Aurectar

Back