sagitta900 aerotronics met een vleugje van mij

Nu de tip klaar is ,zijn we met de middenvleugel bezig .Eerst de rib afstand opgemeten .Hier kwam ik uit op 72mm hart/hart.Bij een ribdikte kom ik dus uit op 70mm webbing.hiervoor heb ik dus uit 6mm balsa een strook gehaald van 70mm dik waar ik steeds op hoogte een stuk uithaal.dit heeft als voordeel dat dan alles naadloos aansluit als ik dan eerst een rib plaats met daarachteraan webbing .En de ribben staan dan gelijk haaks en recht. .
Eerst dus de onder indekking klaargemaakt.
Hierop ben ik dus eerst een rib gaanplaatsen met webbing .

100_1196.jpg

100_1197.jpg

Je kunt wel eerst ribben gaan plaatsen en daarna de webbing pas gaan maken ,maar dan maak je het je zelf juist moeilijk.En met risico op slechte passingen .De tekening is een leidraad (copie van copie)aangezien deze kan afwijken .

100_1198.jpg

Plakken,plakken en plakken .
Even wat gas geven om deze op tijd af te krijgen .

100_1199.jpg

De veerste drie ribben van gamma plaat ivm sterkte overdracht vleugelbuis en haakjes voor de vleugelbevestiging .

100_1200.jpg

Geheel buiten normaal patroon om de vleugelbuis buiten de hoofdliggers (noodgedwongen ivm fout vorige vleugel)

Voor de servo kabels doorvoer door de vleugels neem ik limonade rietjes welke ik bij de blokker haal .Deze zijn langer dan de normale rietjes .

100_1201.jpg

Hiervoor moet je dan wel natuurlijk gaatjes in je ribben maken van 6mm doorsnee .
Ik pak hier een lange 6mm alu buis voor welke ik inwendig afschuin en aan de kopse kant een kartelrand maak (zaagtanden).

100_1202.jpg

Dan heb je dus alle gaten uitgelijnd liggen .

100_1203.jpg

Daarna plaats je de rietjes en maak deze op lengte .Het vastlijmen doe ik met dunne cyano .

100_1204.jpg

Het rietje is dik genoeg om 2x drieaderig gewonden kabel door te voeren .
100_1207.jpg

Hier liggen de kabels al klaar

Voor de remkleppen leg ik eerst aan voorzijde van de achterlijst 6mm kops balsa,zodat de achterlijst ook daadwerkelijk een dragend deel van de vleugel wordt.

100_1208.jpg

Hier achter komt dan nog een keer 6mm balsa horizontaal.
Tussen deze twee balkjes die ik dan gemaakt heb ,haal ik de remklep uit .
Dat zien we straks wel .Op deze zelfde manier heb ik ook de rolroeren gemaakt .
Ze zijn dan lichter als een massieve lijst maar wel sterker .

100_1213.jpg

De vleugel zit aan elkaar ,dan is het dekken geblazen ,maar dan in.

100_1214.jpg

een rechtervleugel klaar.

100_1215.jpg

Remklep uitgenomen.

100_1216.jpg

rolroer uitgenomen .

Vleugel heb ik ook al op torsie getest ,menig zwevertje mag blij zijn dat ze dit in bespannen toestand halen .Oftewel is met vlag en wimpel geslaagd.

Nu nog rolroer afschuinen voor foliescharnier.

Nu deze vleugel klaar is kan ik ook een gewichts calculatie maken.

Een vleugel is 225gram inclusief kabel

Dus vleugels 450 gram
Vleugelservo's (4) 50 gram
Romp met motor 2x servo, hoogteroer en richtingsroer 370 gram.
Regelaar 30 gram
ontvanger 10 gram
Prop met spinner 40gram
bekleding 100 gram
accu is 160 gram

er komen wat kleindelen bij hooguit 10 gram

kom ik uit op 1260 gram vliegklaar

Nu staat sagitta900 voor 900 vierkante duim .
is dus gelijk aan 58,06 vierkante decimeter.

wordt het dus 21,7gram per vierkante decimeter .

Mwoh ik mag niet klagen .

Ik mis nog het grote bonk lood dat voorin moet..... Mijn Sagitta had heel wat lood nodig in de neus. Ik meen dat mijn Sagitta iets van 1600 gram woog, en dan nog vloog ik hem regelmatig met ballast. Te licht kan ook.

Dat bonk lood bestaat bij mij uit een motor ,regelaar en accu .Nu kun je jouw sagitta niet vergelijken aangezien jouw romp van kunstof is en jij je exact aan de tekening gehouden hebt .
Ik heb de staart sectie al lichter uitgevoerd door geen hardhouten delen te gebruiken ,maar enkelt balsa .Ook heb ik het richtingsroer niet massief opgebouwd zoals de tekening aangeeft .

nu nog met de boormachine overal gaten boren word ie nog lichter :wink:
En slapper .Mijn roeren zijn al hol ,waardoor je mbv de nerfrichtingen al een stijf roertje maakt.In mijn roeren lopen de tip einden ook nog door hierdoor heb je de nerfrichting gekruist wat een stuk stevigheid geeft .
Waren de roeren massief ,had ik er zonder pardon gaten uitgehaald .

100_1217.jpg

Alvast in elkaar gestoken omdat ik toch het zwaartepunt in wilde meten .Deze komt dus op de hoofdligger.Dat maakt het weer makkelijk.Nu zal hij vanaf hier ingevlogen moeten worden om het zwaartepunt exact te vinden .

En de kleuren liggen er ook bij .Beiden zijn transparant.

Vandaag al een deel van de vleugel zowat klaar .Dit zal de rest van de vleugel een maandag en dinsdag klaar zijn .Als het goed is komen dinsdag de laatste dingen binnen .
Daarna wordt het bespannen electronica inbouwen .
1e vlucht staat gepland voor aankomend weekend .

Serge wat wordt je streefgewicht?
Zelf denk ik dat je zoals Raymond al zei de kist ook niet té licht moet maken.
Mijn Sagitta weegt idd iets van 1600 g en dan vliegt ie met weinig wind heel goed en kan de kist super langzaam vliegen. Je hebt dat waarschijnlijk wel gezien op het VGT. Succes met bouwen verder!

klopt dat ie van jou langzaam vliegt ,maar zowel die van jou als die van raymon hebben het epler 205 profiel welke pas lekker werkt met wat last .
Ik heb een verloop van wortel naar knik van M3-HB396 naar MH32 van knik naar tip is dit nog steeds een MH32 .
Dit zorgt er voor dat ik dus mijn gewicht laag kan houden en een veel groter bereik in snelheden heb dan met een epler 205.Een epler 205 heeft veel sneller last van turbulente stromingen over het profiel dan een MH32 waardoor je meer hoogte verliest tijdens aansteken .
Ik bouw de sagitta niet puur voor vintage ,maar voor f5j doeleinden en daar is dit profiel op gekozen .
Mijn streefgewicht is 1300 gram ,maar zelfs met 1400 gram heb ik nog gewonnen .
Epler 205 was voor toendertijd een goed profiel ,nu is mh32 daar de vervanger van ,maar dan met veel betere eigenschappen.

Ken je dat strakke planning .Wordt dus net zo vrolijk in de war geschopt .
Vanavond dus niet zo ver gekomen als gepland .
Waarschijnlijk met wat mazzel morgen de vleugel af .

tnt post sure we can niet het pakje afgeven maar wel aangeven niet thuis ,luie donders zijn het .

Maar goed invliegen kan nog steeds aankomend weekend .
Dan wel op zondag .Zal wel wat fris worden ,maar nagenoeg windstil (voorlopig).

Ah, ik ben er bij, voor als je hulp nodig mocht hebben. Ga ik proberen mijn lipo's leeg te vliegen met de P51, heb er net een nieuwe motor inzitten. trouwens, vanaf morgen ben ik lid.

Ah, ik ben er bij, voor als je hulp nodig mocht hebben. Ga ik proberen mijn lipo's leeg te vliegen met de P51, heb er net een nieuwe motor inzitten. trouwens, vanaf morgen ben ik lid.

Ik had de penningmeester zaterdag op mijn werk al gesproken .Wat ik zo van hem hoorde zat het wel goed na het geen ik over jou verteld had.
Welkom dan :cool:.

Laten we er een leuke dag van maken .

Back