Saito fg-20

Ik heb vroegah te maken gehad met zware (voor mij dan) 1 cilinder motoren (diesel) die met de hand aangeslingerd moesten worden.
die dingen moest je eerst even een knop omzetten, zodat er een klep open ging staan, en hij dus heel makkelijk rond ging
had je hem met een beetje vaart op gang gekregen, klap op de knop, hij bouwde zijn druk op in de kamer, paar grote klappen en hij ging op zichzelf draaien

Je had ze ook met automaat: dan zat er een aftel-mechanisme in wat die decompressieklep na 5 omwentelingen vrijgaf.

Het klepje zoals Ernst dat beschrijft, of dat een apart klepje was weet ik niet, en of het over die Benz van de M109 ging weet ik ook niet, maar ik heb wel eens iets gelezen over een listig systeempje waarbij als er geen olie druk is, middels een veer wiggen tussen iedere nok en uitlaatklep (of inlaat, maar volgens mij niet want dan wordt die vloeistof alsnog aangezogen bij de eerstvolgende omwenteling) gedrukt werd, die door een plunjertje weggetrokken werd als er oliedruk opgebouwd werd tijdens het starten. Of dat tegen hydrolock diende of gewoon een maatregel tegen doorgebrandde startmotoren weel ik ook niet meer.
 
Back
Top