San Francisco II (Artesania Latina)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Edwin1966, 27 nov 2019.

  1. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
  2. Edwin1966

    Edwin1966

    Lid geworden:
    27 nov 2019
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Uden
    @Prutsertje
    Die zijn ook wel makkelijk, kun je mooi navullen en op de kleinste dingen een druppeltje laten vallen. Moet ik eens op de lijst zetten want ik ben nog meer tegen gekomen waar ik interesse in heb. Ik had ook een doos met wat gereedschap mee genomen maar deze flesjes en een plankenbuiger zaten er niet in.

    Afgelopen week heb ik onder enige dwang de arbeiders zo ver gekregen dat ze het laatste dek ook afkregen. Ik ben tevreden met het afgeleverde werk en ze mogen blijven, wel onder vermelding dat ze wat beter door moeten werken :)

    [​IMG]

    Nu mogen ze gaan beginnen met wat wanden te beplanken en dan komt het gedeelte waar ik best wel tegenop zie, de romp :eek:.
     
  3. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Ziet er strak uit Edwin :thumbsup::thumbsup:
     
    Edwin1966 vindt dit leuk.
  4. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Ziet er echt super netjes uit!
    Voor de eerste beplanking is mijn advies: Planken in water leggen. Ik heb tijdens het beplanken de planken al die dagen in het water laten liggen.
    Een plankenbuiger is denk ik wel noodzakelijk om de boeg goed te krijgen. Die van Artesania Latina is goedkoop en fragiel. Heb er inmiddels 3 liggen haha.
    Die van Kolderstok ziet er veel degelijker uit en het koperen oppervlak is vele malen groter en in vorm .
     
    Edwin1966 en *Hans* vinden dit leuk.
  5. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    @Edwin1966 heel mooi.
    Maar heb je langs de spanten ook een lat gelegd zodat het dek ook mooi rond met de beplanking meeloopt. Ik had een hoek niet goed afgemeten en dan krijg je het niet gelijk en mooi met het dek. Bulten of openingen. Als ik zo van bovenaf kijk zie ik een paar scherpe hoeken.
     
    Edwin1966 vindt dit leuk.
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Mijn advies zou zijn wat betreft het beplanken een goede plankenbuiger aan te schaffen. Maar ook om juist de planken niet zo lang in water te leggen. Dit heeft geen zin. Het hout wordt helemaal doorweekt en zal dan juist eerder breken doordat elke vezel verzadigd is. Met een plankenbuiger krijg je het voor elkaar om het hout te buigen wat maar voor 5 minuten in een fles water heeft gestaan. Hierbij werd enkel het gedeelte nat gemaakt waar nodig zoals bij de boeg. Gezien je vorm richting de spiegel is buigen hier niet noodzakelijk. Het zal je best lukken met een doorweekte, lat maar je zult heel lang moeten wachten tot je hout gedoogt is waarbij deze in vorm rond de romp moet drogen. Soms is het nodig en zal je niet anders kunnen.
    Door de verhitting met je plankendrager zal het hout gaan buigen en is je lat direkt droog voor verlijming.
    Voorheen deed ik het met stoom op een fluitketel. Door de warmte van stoom gaat het gemakkelijk buigen.
     
    Edwin1966, Stephan Kertész en Pingu57 vinden dit leuk.
  7. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Zo kort in water gaf bij mij juist problemen met buigen. Het brak erg snel. De doorweekte latten waren door de plankenbuiger zo droog bij mij. Misschien dat iemand anders de juiste oplossing heeft?
     
  8. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Als low-budget optie kun je ook een strijkbout gebruiken. Zie mijn verslag van de Duyfken.
     
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een doosje geduld openmaken en gebruiken, als de plankjes breken, dan ben je te snel, te veel tegelijk aan het buigen.
    Rustig aan, en is het hout droog en je bent nog niet in vorm, dan even weer bevochtigen
     
    Edwin1966, pietsan en SjorsZ vinden dit leuk.
  10. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Met enig beleid kun je plankjes zelfs zonder nat te maken buigen met de plankenbuiger (eigen ervaring met notenhout). Normaal gedroogd hout heeft een vochtpercentage van rond de 15% en dit is in theorie voldoende om met behulp van warmte het hout te buigen.
    Maar nogmaals - met beleid. Als het hout natter is gaat het makkelijker.
    De plankenbuiger van Kolderstok heeft een goed kwartier nodig om op temperatuur te komen. Zet je latjes in het water, de buiger in het stopcontact en na een kwartier kun je aan de gang.
    En zoals Hans schrijft - je maakt het hout ook gelijk weer droog zodat je direct kunt verlijmen.
     
    Edwin1966 vindt dit leuk.
  11. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik heb het stoompijpje van mijn espressokoffie machine wel eens gebruikt, ideaal.

    Maar de laatste keer bij het galjoen heb ik veel geduld gebruikt. De latjes waren al een halve eeuw oud en erg droog. Even in heet water (fles), dan op de boot in model spannen met klemmetjes, naalden of wat dan ook. Droog fohnen of gewoon wachten is nog beter. Eraf halen en vast lijmen. Dit neemt nogal wat tijd in beslag. Je kan andere dingen tussendoor doen. Misschien al de zeilen omzomen, masten schuren of hier spammen. Resultaat is dan best goed.
     
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Zoek maar eens op plankenbuiger... Dan komt er ietsiepietsie veel informatie. Alle tips zijn al genoemd ondertussen door alle jaren heen. Recent is er zelfs nog een mal getoond met een hulpstuk warm maken boven het fornuis....
    En als ik dan toch een aanrader mag doen die ik een aantal jaren geleden al noemde..... Koop dat kolderstokbuigertje.
     
    Edwin1966, Pingu57 en *Hans* vinden dit leuk.
  13. Edwin1966

    Edwin1966

    Lid geworden:
    27 nov 2019
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Uden
    Allemaal bedankt voor het advies en de steun :friends: De plankenbuiger heb ik vandaag bij Hans besteld omdat ik had gelezen dat het een toch wel (bijna) noodzakelijk hulpmiddel is.

    @Stephan Kertész
    Het dek en uiteraard de spanten moeten nog geschuurd worden dus dat zal wel goed komen, maar bedankt voor de aandacht ervoor.
     
    Stephan Kertész en *Hans* vinden dit leuk.
  14. Edwin1966

    Edwin1966

    Lid geworden:
    27 nov 2019
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Uden
    Wat een gevecht om de twee triplex plaatjes goed op hun plek te krijgen. 1tje zit er nu in zijn geheel op.

    [​IMG]
    [​IMG]

    En ja, ik had ze in twee of drie stukken kunnen maken maar ik ben eigenwijs en wilde het perse op deze manier doen. Ben er de afgelopen week mee zoet geweest. Goed kijken, passen, uitvogelen waar de klemmen moeten etc. Vanmorgen aan de andere kant begonnen.
     
    TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    had ook met lijm en spijkers gekund wat ik altyd doe

    ziet er mooi uit je schip
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2019
  16. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Ziet er mooi uit! Ik heb ze wel in 2 delen gedaan met punaises en elastiekjes.
    Veel makkelijker en je ziet er niks van terug omdat beide kanten beplankt worden.
     
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik zou deze handelingen ook vast zetten met spijkertjes of de prikbord punaises. Deze gebruik ik ook bij de beplanking waarbij de lat achter de kop valt. In dit geval mag je gerust door het triplex prikken. Het voordeel uit 1 stuk is dat het mooi vloeiend op je model zit. Dat krijg je bijna net voor elkaar als je er een aantal stukken van maakt.
     
  18. Edwin1966

    Edwin1966

    Lid geworden:
    27 nov 2019
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Uden
    Ik heb er inderdaad aan zitten denken om ze vast te houden met punaises maar ik vind de spanten zo dun dat ik bang was dat ze zouden splijten en er dus geen genoeg kracht was om ze op hun plek te houden, vandaar mijn keuze om met klemmen te werken.
    Spijkertjes gebruiken was inderdaad ook een idee en dat was ook mijn eerste keus want zoals vermeld zie je die toch niet na de beplanking maar ik was daar niet zo handig in, zeg maar gerust ik was aan het prutsen :D. Scheepje vasthouden, triplex op de juiste plek houden en spijkertje erin ging niet lukken. Is denk ik een kwestie van een handigheidje en de lijm smeerde ik op plekken (door het geschuif van de triplex) waar ik het niet wou hebben. Aan al dat gefrunnik komt een eind, zo ook hier want ze zitten er nu allebei op. Eerlijk is eerlijk, niet helemaal gelijk maar voor een eerste scheepje ben ik er tevreden mee. Bij de boeg zit ongeveer een mm verschil zodat links en rechts niet helemaal gelijk zijn.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De volgende stap is het beplanken van deze stukjes aan de binnenkant met latjes van 0,5 mm bij 5 mm. Is hier ook een bepaalde manier voor? Ik ben wel van plan om latjes te gebruiken van een lengte die mooi bij deze schaal passen (ongeveer 7 cm) en als er geen bepaalde manier voor is zorg ik er in ieder geval voor dat de lengtes wel op de spanten uitkomen. En moet ik bij deze plankjes de zijkanten ook met potlood bewerken? Ik heb dat nog niet gezien bij andere modellen dus dit zal wel een onnodige vraag zijn waar ik het antwoord eigenlijk wel op moet weten.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Edwin1966 vindt dit leuk.
  20. Edwin1966

    Edwin1966

    Lid geworden:
    27 nov 2019
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Uden
    Ik heb deze klemmen al vaker voorbij zien komen bij verschillende verslagen. Ik zal ook maar eens bij de action naar binnen lopen om een setje, of twee, te halen. Dank voor de tip.
     

Deel Deze Pagina