Sanson RC

Discussie in 'Werkschepen' gestart door rtempel, 16 jul 2021.

  1. rtempel

    rtempel

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Eemnes
    Beste mensen,

    na zeer lange tijd weer aan de bouw en op het forum.
    Tijdgebrek etc. iedereen kent t wel.
    Ik heb nu een vraag en hoop dat jullie me kunnen helpen. Al gezocht uiteraard maar niet echt een sluitend antwoord kunnen vinden.
    Ik heb ca. twee jaar geleden via MP een Artesania Latina Sanson gekocht. Er was al aan begonnen maar ik vond t niet heel denderend. Hele boot weer gestript tot aan kiel/spanten om hem weer op te bouwen totdat ik bedacht dat het wel leuk zou zijn om hem RC te maken.
    Ik heb ruimte gemaakt voor de motor, roer aanstuurbaar gemaakt etc. Voordat ik verder ga wil ik eerst voor alles een plek hebben.

    Ik heb een schroefas met een messing 3-blads schroef (ca. 54mm).
    Schaal is 1:50 en lengte zal ongeveer 60 cm zijn.
    Ik had nog een Robbe 600/21 vent motor liggen en toevallig de beschikking over een Tamiya TBLE-02 autoregelaar om even te testen.
    Maar die combo werkt niet of de motor heeft een te hoge minimale spanning nodig ofzo want de RPM is met minimaal gas veel te hoog.

    Mijn vraag is: wat is een goede combinatie motor/regelaar voor deze boot voor een beetje natuurgetrouw vaarbeeld? Qua ruimte heb ik plek voor twee 6V packs. Motor zou dus 6V of 12V kunnen zijn.

    Oh, en ik ben van de oude garde dus (in mijn geval) liefst gewoon NiMh en borstelmotor.:jan:

    Alvast bedankt voor het meedenken en als jullie meer info nodig hebben hoor ik het graag.

    Rob.
     
  2. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    Ik kan deze aanbevelen
    Raboesch 109-73 Motor Bleu RM 730 TRQ 6-12V DC - Pakket (rc-point.nl)
    Is die 54m schroef schaalgetrouw? lijkt me aan de grote kant voor een 60cm model.

    Over de ideale aandrijflijn kan je ganse wetenschappelijke studies wijden. Wat je nodig hebt is een motor die enige kracht kan ontwikkelen en toch niet te veel toeren draait.
     
  3. rtempel

    rtempel

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Eemnes
    Hallo Herby,

    bedankt voor je antwoord.
    Ik heb de plastic schroef gemeten en op tekening gekeken.
    Zodoende kwam ik op deze maat.
    Wat zou er schaalgetrouw in moeten?
    En kun je ook een regelaar aanbevelen bij de motor?

    Gr,

    Rob.
     
  4. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    Hallo Rob,
    Als er een plastic schroef in de kit zat van 54 mm, zal dat wel schaalgetrouw zijn, anders kan je hem niet kwijt onder je model. :)
    Ik gebruik al jaren de Graupner Speed profi 40R, Graupner (rc-point.nl).

    Het onderscheid in de verschillende (brushed) regelaars zit hierin:
    - vliegtuigregelaars hebben alleen een vooruit, geen achteruit;
    - autoregelaars hebben vooruit, achteruit en een rem;
    - scheepsregelaars hebben vooruit en achteruit en geen rem.
    Met een schip wil je soms wel eens direct "achteruit kennen slaan", en die rem van de autoregelaar is daarbij niet handig. Dus een autoregelaar kan wel, en zeker als je de rem kan uitschakelen, maar als ik google, dan zegt die dat deze regelaar voor brushless motoren is, waardoor het logisch is dat deze combo niet werkt.

    Mvg,
     
  5. rtempel

    rtempel

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Eemnes
    Hallo Herby,
    Bedankt voor je antwoorden. Heb ik eindelijk een combinatie waarvan ik weet dat hij werkt.
    Wat betreft die Tamiya regelaar. Die zit standaard in o.a. de opnieuw uitgebrachte Grasshoppers, etc. Maar allemaal met brushed 380 ers.
    De regelaar kan zowel brushed als brushless. Is instelbaar.

    Gr, Rob.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Herby63 vindt dit leuk.
  7. rtempel

    rtempel

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Eemnes
    Een stukje goedkoper in ieder geval.
    Het zijn wel knotsen allebei. Heb nu een 600er en die lijkt me toch groot zat. Of klopt dat niet.
    Is er een 700+ nodig voor de schroef?

    Gr. Rob.
     
  8. rtempel

    rtempel

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Eemnes
    Denk je wat. Zit een beetje te graven in alle oude modelbouwspullen kom ik dit tegen:
    20210716_141619.jpg
    Geen idee hoe ik daar aan kom, maar na ca. 35 jaar modelbouw verzamel je nogal wat blijkbaar......:)
    Geen enkele tekst of merktekens te vinden.
    Aangesloten op 7,2V accu en dezelfde Tamiya regelaar.
    Loopt superlangzaam en zeer goed te regelen.
    Ook zo'n kanon van 7 centimeter en 4mm as.
    Kijken hoe ik die in mijn boot gelepeld krijg.......
    Ben bang dat ik onderop te weinig ruimte heb voor zo'n ding. Toch liever een 600.
    Gr. Rob.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rob, Heb je een foto van het schip. Is het de stoomsleepboot Samson? Je zou ook een overstap kunnen maken naar een brushless buitenloper, maar dan heb je ook een andere regelaar nodig. Voor een schip van 60 cm kun je toe met een veel kleinere motor. In deze link zie je een heel kleine buitenloper in mijn 65 cm lange coastertje. Er zit een 30 mm schroefje achter. Motor en regelaar kostten samen nog geen 20 Euro. Komen echter wel uit China en dat vergt wat geduld. Hieronder zie je haar varen. Er liggen 7 Nimh cellen van 2.500 mAh. in. Goed voor uren varen. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/page-22

     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2021
    Herby63 vindt dit leuk.
  10. rtempel

    rtempel

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Eemnes
    Hoi Klaas,
    Het is inderdaad de sleper.
    20210716_192334.jpg 20210716_192341.jpg 20210716_192330.jpg 20210716_192323_HDR (1).jpg
    Zoals je ziet moet er nog wel heel veel gebeuren.....
    Hij wordt niet zo:
    Artesania-Latina-Sanson-houten-scheepsmodel-1_50.jpg
    Maar ik probeer zoiets:
    SANSON00.jpg

    Heb je gegevens van die motor en regelaar?
    Want hij zal ook langzaam noet draaien toch?

    Gr, Rob
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Rob,
    Denk dat jouw schroef wel te zwaar is voor dit motortje. Ook is de schroef te groot voor het schroefraam. Loopt maar net vrij van de roerhak. Zowel mijn avatar als mijn coastertje varen met een 30 mm schroef. Daarvan is de spoed ook ongeveer 30 mm. Beide scheepjes wegen 3 kg.
    Hieronder kun je lezen hoe ik ben overgestapt van borstel naar borstelloze motoren.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-verslag-esso-berlin-raffaele-cafiero.266675/

    Regelaar 20 Amp
    https://nl.aliexpress.com/item/4000286512448.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.1b0c4c4dXlsBql

    Motor
    https://nl.aliexpress.com/item/32963575224.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.1b0c4c4dXlsBql

    Zet tussen motor en schroefas een dubbele kruis- of cardankoppeling. Met een slangetje of rubber koppeling gaat het ook.
    https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...-5-en-2mm-as-10stuks-envelop/a-71445-10000257
    Hieronder de motorgegevens/afmetingen. Gr. Klaas

    Brushless Outrunner 500 KV.jpg
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2021
    Herby63 en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  12. rtempel

    rtempel

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Eemnes
    Hoi Klaas,

    met veel plezier je stuk gelezen.
    Brushless lijkt me ook wel een optie inderdaad.
    Dat scheelt een hoop ruimte zeg.

    Ik ga eens kijken wat ik ga gebruiken.
    Als ik wat verder ben zet ik de voortgang in dit draadje.

    Alle tips zijn welkom overigens.....

    Gr. Rob.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. rtempel

    rtempel

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Eemnes
    Kleine update:
    In de kit zat een kunststof 60mm schroef !!
    Maar jullie raad (enigzins) opgevolgd. De 50mm messing vervangen door 40mm messing. (nog steeds geen 30 :D)
    Daarnaast aangeschaft:: Motor Krick 42432 - MAX Marine P285 2-3S 750KV met regelaar D-Power Wave 25A S-BEC Brushless voor schepen.
    Nu het oude motorspant eruit geboord (want naast de twee bevestigingsgaten ook koelsleuven gemaakt waardoor geen "vlees" meer voor het metalen kruis dat bij de motor zit).
    Nieuw spant ertussen gemeten. Ga nu nieuwe gaten boren etc. en spant vastlijmen.

    Als dat allemaal zit ga ik bekijken hoe en vanaf waar ik mijn roer kan aansturen.
    Heb een Hitec mini servo. Daar vind ik wel een plaatsje voor, zeker nu ik een kleinere motor heb.

    Gr, Rob.
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat is voor dat kleine schip wel een forse motorisering Rob. Zet die twee 6 Volts accu's maar parallel, want deze motoren trekken wel wat ampères bij vol gas.. Met 6 Volt komen ze al aan een dikke 4.000 toeren. Gesteld dat je schroef een spoed heeft van 45 mm en dat we de slip op 50% houden zit je aan een snelheid van 5,4 km/uur. De theoretische rompsnelheid van een 60 cm lang schip is 3,5 km uur. Laten we het positief bekijken en stellen dat je dan een behoorlijke kracht hebt om te slepen. Dus wees voorzichtig met gas geven. Succes verder met het afbouwen. Gr. Klaas.
     
  15. rtempel

    rtempel

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Eemnes
    Hoi Klaas, die accu's parallel was ik al van plan inderdaad.
    Daar haal ik uiteindelijk ook de spanning voor de navigatielichten en eventueel kajuitlicht vandaan.
    Enne....vol gas was ik niet van plan hoor. ik kan mijn linkerduim redelijk in bedwang houden.

    Die forse motorisering komt eigenlijk uit de tijd van de Robbe PT-15 denk ik. Daar had ik een Graupner Speed 720 BB Torque inliggen met loodaccu. Dat ging echt als de brandweer. Mooie brom en "uren" varen... Ook mijn S-130 was een beetje overpowered. 3 motoren en twee regelaars. Maar mooi vaarbeeld ook :koud:

    Gr. Rob.
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoofdzaak is dat we plezier aan onze hobby beleven Rob. Zowel aan het bouwen als aan het varen. We hebben de mazzel dat een en ander nu beter betaalbaar is dan in de vorige eeuw. Eind 70-er jaren was ik een tijdje lid bij EMCR in Rozenburg en daar bouwden we een hoop dingen zelf. Vond laatst nog een kladje uit die tijd met de prijs van 2 lineaire zelfbouw servo's van Microprop. Was meer dan 100 gulden. Eentje daarvan doet nog altijd dienst in mijn avatar, dus wel kwaliteit voor die centen. Diverse motorregelaars gebouwd van een schema uit het Digit-5 boek. Wel leuk werk en je doet er een hoop kennis mee op. Maar dat loont nu niet meer. En alles is een stuk kleiner. Succes verder met het afbouwen van je Samson en het bijhouden van het bouwverslag. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nog vorderingen? Gr. Klaas.
     
  18. rtempel

    rtempel

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Eemnes
    Hoi Klaas,

    helaas heb ik geen kamer in mijn huis "over" waar ik wat kan prutsen. (langdurige krakers....;))
    Ik heb ruimte zat in mijn garage, maar die zit niet aan mijn huis vast (40 meter verderop) en is niet voorzien van verwarming en/of electriciteit.
    Electra heb ik opgevangen met een generator/inverter maar daar kan helaas geen kachel op. Al dat hout trekt ook krom in de garage tijdens de herfst en winter, dus alles ligt op zolder.

    Ik kan dus pas weer wat doen tegen de tijd dat het wat warmer wordt....:(

    Gr. Rob.
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoi Rob, Bedankt voor de info. Dan maar wat inspiratie opdoen en met mooi weer verder. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina