Multiknikspant coastertje

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door k-k, 1 jun 2015.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ai, ai!... zonde van de kukelpartij van 't model! :confused:
    'Bootje' met steigervrees? Brrrr... gelukkig weer kunnen herstellen. Maar zoiets gaat wel door merg en been.
    Bouwstop? Anders... toch ook even flink plezier beleven aan de vaarmodellen deze zomer... wanneer die zomer dan ook moge beginnen....
    Op een dag krijg je weer de bouwkriebels, wie weet, en bouw je toch weer iets nieuws, vanuit het 'niets', fraais op.
    Knutseladviezen gaan je goed af, lezen wat dat betreft gewoon verder met je mee. :worship:
    Gr Bas
     
    Bert V vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.102
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt voor het compliment Bas! Heb er goed over nagedacht v.w.b. de nieuwbouwafdeling. Maar aan de bestaande vloot valt nog wel iets te veranderen of te verbeteren. En als dat allemaal een beetje lukt is er ook weer iets te schrijven. Eerst maar eens een beetje varen en kijken hoe een ander zijn of haar uitdagingen aanpakt. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.102
    Locatie:
    Oostvoorne
    Op 15 april bood ik de mal, inclusief tekeningen aan. Gisteren zijn mal en tekeningen overgegaan in andere handen. Ik heb er alle vertrouwen in dat er nog eens een scheepje mee wordt gebouwd.
    Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.102
    Locatie:
    Oostvoorne
    Recentelijk is Arnafjord op de werf te geweest om opnieuw klasse te maken. Er was tijdens de bouw al rekening gehouden met her-motorisering. De oude Monoperm liep nog steeds zonder misslag, maar had al eens een keer water binnen gekregen. Op termijn verwachtte ik toch problemen en toen ik in mijn tanker(avatar) de ideale motor (mini buitenlopertje) had gevonden eenzelfde ding besteld voor Arnafjord. Nog wel even achter het oor gekrabd hoe de Monoperm uit de MK te krijgen. Die moest in geval de nieuwe motor niet sterk genoeg was weer terug geplaatst kunnen worden. Had het ding hangend aan een tussendek gemonteerd en de twee voorste bouten waren daar niet meer uit te verwijderen. De achterste bouten los, toen de motor los en aan de voorkant iets opgetrokken. Toen de boutjes zo afgezaagd dat de Monoperm in geval van nood terug gezet kon worden. Daarna de motor met fundatie uit de tanker gehaald en pas gemaakt voor in de coaster. Schroefas en koppeling gemonteerd en toen de fundatie op het vlak gelijmd met epoxylijm. De boel niet goed gefixeerd en tijdens het uitharden van de lijm is de motor iets voorover gezakt. Zit nu een klein knikje in de koppeling, maar het draait verder goed. De 6 Nimh penlights, die in groepjes van 2 naast en voor de Monoperm lagen, iets verder naar voren gelegd. Naar de waterkant voor een proefvaart. Het scheepje ligt nu mooi gelijklastig en het geheel geeft een mooi vaarbeeld. Er was nog plek voor een extra cel en die liggen nu 2+3+2 plat op het vlak. De regelaar is van HK. Dezelfde die Lex Verkuijl in de Yarra heeft gebruikt. De aan/uit schakelaar vervangen. Contacten waren gecorrodeerd. Waarschijnlijk vocht in gekomen. Gelijk wat nieuw touwwerk ingeschoren. Moet goed zijn tot het volgend groot survey. Een paar plaatjes ter aanvulling. Gr. Klaas.

    20190721_102835.jpg

    Bovenaanzicht motor en koppeling


    20190806_174425a.jpg

    Vooraanzicht vanuit het ruim. Stukjes rode slang om de afgezaagde boutjes

    20190806_175107.jpg

    Houten bakje precies pas in het ruim. Onder het perspex loodballast. Totaalgewicht 1230 gram.
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2019
    Herby63, MicropropSport en Bert V vinden dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Onder welke klasse vaart ze nu? :D
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.102
    Locatie:
    Oostvoorne
    100 F Bert. 100 voet uit de wal maximaal. Dan kan ik nog net zien wat ze doet.;) Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2019
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.102
    Locatie:
    Oostvoorne
    Afgelopen week de plastic Marx koppeling vervangen door 2 RVS kruiskoppelingen. 1 x 2 mm-2mm en 1 x 2,3mm-4 mm. 0,3 mm opgevuld met een stukje latoenkoper. Maar de boel wiebelt te veel naar mijn zin. Lawaai maakt het niet veel. Het lijkt wel of de "vorkjes" scheef staan. Waarschijnlijk scheef aangedrukt na het plaatsen van het kruisstukje. Dus in de herkansing met 2 x 4-4 mm. Voor het 2 mm motoreind heb ik wel een vulbusje. En anders kijken hoe de "vorkjes" recht gezet kunnen worden. Als ik de video bekijk lijkt het of het achterste deel het ergst slingert. We gooien het oude Marx spul nog maar niet weg. Gr. Klaas.

     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2019
    Herby63 vindt dit leuk.
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    helemaal L wiebelt het volgens mij, het koppelstukje tussen de 2 koppelingen is toch wel recht?
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.102
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marc, Het stukje links op de schroefas is denk ik de boosdoener. Heb geprobeerd het wat te richten, maar geen resultaat. Eens kijken of nieuwe beter zijn. En anders gaat gewoon het plastic spul er weer in. Heb ook nog een nieuwe zwarte Graupner koppeling, maar die is een halve cm te lang. Moet de motor naar voren en die zit vastgelijmd. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De Graupnerkoppelingen zijn wel heel erg goed. En ook licht.
    Ze zijn wel lang, dat klopt.

    Is de metalen koppeling niet te richten? Of op te boren? Maar dan goed gecentreerd? Het lijkt meer op een as aansluiting.
    Lijkt scheef geboord of te ruim in passing? Als de passing niet goed is, met aandraaien van de stifttap, trekt het scheef?
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2019
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou maar eens kijken of dat latoenkoper er wel goed in zit... Boringen die wat ruim zijn voor de as, opvullen met latoenkoper, is vragen om problemen met slingeren.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.102
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bas en Bert, Bedankt voor jullie reacties. Het is erg zacht materiaal en kneep er met de waterpomptang een deuk in. Het 4 mm gat is onrond en er zit weinig draad in het M3 gat voor het stelboutje. Moest een vlak stuk aan de schroefas vijlen. Het opgevulde 2.3 mm gat geeft geen problemen. Gewoon een Chinese flutkoppeling en alleen geschikt voor de oudijzerbak. Steek er geen energie meer in. Wachten op nieuw spul en als dat ook niet goed is gaat de oude Marx er terug in. De te lange Graupner koppeling is misschien bruikbaar als ik de stelring op de schroefas vervang door een paar messing ringen. Dan moet de koppeling maar dienst doen als stelring. Doos met alternatieven is nog niet leeg. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2019
    Marc w en Jan Walpot vinden dit leuk.
  13. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.435
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Ik wilde net vragen waar je dat grijze koppelingetje op de foto hier ergens boven vandaan had.
    Hij leek me ideaal voor mijn Colombo Express.
    Maar dat is dus niet zo'n goed ding als het op de foto lijkt?
    Gezien het feit dat je hem vervangt.
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.102
    Locatie:
    Oostvoorne
    Menno, Het is een Marx koppeling uit de jaren 70 van de vorige eeuw en die hebben de neiging om te breken ter hoogte van de messing boutjes. In wezen zit daar een een messing blokje ingegoten met een 4 mm gat voor de as en M3 schroefdraad daar dwars op. Het plastic zit er omheen gegoten en is ter plekke erg dun. Heb al eens zo'n ding gerepareerd met epoxy en glasweefsel en die doet het ook nog. Zat tot voor kort in mijn tankertje (avatar). Omdat in mijn tanker en coaster de schroef niet afgeschermd wordt door een straalbuis heb ik altijd een beetje angst dat het plastic breekt als de schroef op iets hards slaat. Het plastic zou door de jaren heen bros geworden kunnen zijn. Met deze lichtgewicht motortjes is die kans veel kleiner dan bij de borstelmotoren met veel meer massa in het anker.. Voor je Colombo heb ik nog wel een 2 mm Marx-exemplaar, maar dan moet je me even je adres sturen in een conversatie. Trouwens, die zwarte rubber worm die jij gebruikt, is ook niets mis mee. Heb ik nog eentje van liggen en zou ook nog een alternatief zijn. Gr. Klaas.
     
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In je video na 4 sec is te zien, dat de vorken van de cardan koppelingen op de middenas, niet exact in lijn staan.
    Indien deze niet in perfect in lijn staan, dan krijg de door het hoekverschil een soort "hobbelende" beweging.
    Zelfs een verschil van enkele graden geeft al aanleiding tot vreemde bewegingen.
    De basis voor afstellen/gebruik van cardanassen is, dat de vorken van de beide koppelingen op de tussenas perfect in lijn staan.

    Wel een punt van kritiek:
    Nooit een asdiameter van een aandrijving/koppeling corrigeren met laagjes Latoem koper. Het blijft altijd slingeren
    Draai een goed passende bus, of indien je dit niet kan, zoek dan hulp bij de forum leden.

    Zie ook de opmerking van Brutus bij je bericht #431
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2019
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.102
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zal nog eens kijken of de vorken in lijn staan Henk. In ieder geval bij de volgende aktie. Ik weet dat het belangrijk is. Asdiameter van de motor is 2 en die van de schroefas 4. De keuze van de koppelingen was om met zo klein mogelijke buitendiameters (gewicht) te werken. In dit geval geen succes dus. Het stukje latoenkoper is gerold tot een busje en is volgens mij niet het probleem. Het is het deel op de 4 mm schroefas. Wat daaraan mankeert heb ik al omschreven. Gr. Klaas.
     
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Klaas,
    Weer en weder dienende zie ik je woensdag week 38 in Brielle.
    Jij kan dan mij ondersteunen met de Rudolf Heuss en we kunnen aansluitend een mooie pasbus draaien.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nah! Kijk! Inspannen in de draaibank! Kan niet beter Klaas
     
  19. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.435
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Dank voor je uitleg en aanbod, Klaas.
    Ik houd het even bij het rubber koppelstuk dat ik nu gebruik, anders moet ik zeer waarschijnlijk het schotje waar de motor op gemonteerd is weer verplaatsen.
    De lengte van beide koppelingen zal niet hetzelfde zijn vermoed ik.
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.102
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Mooi aangeboden van je, maar is niet (meer) nodig. Hieronder een foto van het asgat van de koppeling. Inmiddels zit de Graupner koppeling erin en het draait nu als een tierelier. Zie filmpje. Gelijk met het trekken van de as de koker bijgevuld met uierzalf. Heb me als beloning maar getrakteerd op een Karmeliet biertje. Mag eigenlijk alleen maar in het weekend! Zal het scheepje meebrengen naar Brielle. Gr. Klaas.

    20190909_170953.jpg

     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2019
    Herby63, Jan Walpot en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina