Savage Flux en 3S LiPo's

Nou.. ik ben zelf een redelijk tijdje aan het spelen geweest met de instellingen.

Je kunt de software in de regelaar ook updaten (vanuit de standaard setting word bijvoorbeeld het schokken van de motor bij lage toeren minder). je kunt de gas/rem kracht instellen, en de responsie (grafiek in het programma) aanpassen.
Ik heb zelf de regelaar op auto lipo staan, met de cut-off waarde op 3.0V, dit werkt perfect voor mijn Lipo's. echter, iemand ander die met dezelfde type auto en lipo's rijdt moet hem op 3.1v zetten, omdat de accu's anders te ver leeggtrokken worden.
dus, ik denk niet dat iemand de instellingen in een keer goed zal hebben om eerlijk te zijn.

Je kunt als het goed is ook de instellingen doen mbv de lampjes op de regelaar. zal wel ergens in het boekje staan hoe dat moet. (heeft mij neit zozeer geboeit, ik heb de caslte link er meteen bij gehaald, veel makkelijker.
 
Nu jullie het toch over de combinatie Flux met LiPo's hebben...
Ik heb nog een vraagje hierover.

In de handleiding staat dat je het menu in de ESC op LIPO kan zetten, maar overal lees ik dat je ook een cut-off spanning moet instellen van 3v.
Als je lipo's dan onder de 3v komen stopt de auto ermee en moet je hem eerst opladen.

Nu kan ik echter nergens vinden waar ik dat kan instellen? Wat is de standaard waarde van de flux als hij in lipo stand staat dan? Ik kan het nergens lezen...

dit staat zeker in de handleiding heb ik overlaatst nog zien staan... het is iets van: als je hem aansteekt meteen volgas en dan moet je 2 keer een lang geluid horen en dan meteen op de volle rem. zoiets moet het zijn denk ik :D
 
Ja klopt, ik weet hoe je de LiPo functionaliteit activeert bij de Flux, maar wat zijn dan de waarden waarbij hij 'afslaat'?
 
Ik had gister de waarde op 3,3v staan. Daarna dus gereden en gestopt (was volgens mij net niet tegen de cut-off aan). Toen ik ze ging laden zag ik dat de cellen nog mooi in balans waren (0.02 verschil). Echter ging er 5149mah in mijn 5000mAh LiPo's. Als ik de cut-off op 3V zou zetten zou er nog een stuk meer in gaan, is het zover leegtrekken van de LiPo's niet schadelijk?
 
Nard, je moet niet vergeten dat Lipo's 110% geladen moeten worden voordat ze vol zijn. ( 10% van de energie die je er in probeerd te stoppen word omgezet in warmte)
Dus er is ongeveer 4800mAh weer in de accu's gegaan. lijkt mij wel goed dan. :)
 
Nard, je moet niet vergeten dat Lipo's 110% geladen moeten worden voordat ze vol zijn. ( 10% van de energie die je er in probeerd te stoppen word omgezet in warmte)
Dus er is ongeveer 4800mAh weer in de accu's gegaan. lijkt mij wel goed dan. :)

10%? Dat lijkt me wel een beetje erg veel... Volgens mij wordt die 10% door de balancer "afgepakt" hoor?
 
nee hoor. m'n lader geeft automatisch weer hoeveel % de accu geladen moet worden. als je dit al veel vind, moet je naar niMh kijken, bij die cellen is het 150% van de capaciteit, bij Lipo 110%. klopt echt wel hoor. :)
 
10%? Dat lijkt me wel een beetje erg veel... Volgens mij wordt die 10% door de balancer "afgepakt" hoor?

klopt, het balanceren van een accu kost ook stroom. 10% warmteverlies lijkt me ook een beetje veel. mijn accu's worden tijdens het laden helemaal niet warm.
 
Mijn accu's worden ook niet warm, de lader zelf echter wel, vooral wanneer ik in serie laad. Nja, het is dus normaal dat is een mooie geruststelling.
 
nee hoor. m'n lader geeft automatisch weer hoeveel % de accu geladen moet worden. als je dit al veel vind, moet je naar niMh kijken, bij die cellen is het 150% van de capaciteit, bij Lipo 110%. klopt echt wel hoor. :)

Wat ik dan wel niet snap is dit; Ik heb een Rhino 1350mAh 3S LiPo, volgens Eagle Tree is in de hele rit 1230mAh verbruikt. (1230 ongeveer, ik heb de grafieken niet op deze pc staan) Volgens jou theorie zou er dan in mijn LiPo 1.1 * 1350 = 1485mAh geladen moeten worden. Hier zullen nog wel 100mAh bij komen omdat de balancer dit ontlaad. Dan zit je op 1585mAh. Nou leg mij eens uit waarom mijn lader dan nog nóóit meer dan 1350mAh in deze LiPo gestopt heeft?
 
ik zeg alleen maar wat mijn laadcomputer mij verteld. deze geeft aan 150% capacity charge voor NiMh (wat ook zeker weten klopt) en 110% voor lipo's.
En laten we het zo zeggen, ik heb geen reden om hieraan te twijfelen.

Besides, je weet hoe warm NiMh accu's worden bij 1C laden. dat is met 1/3 warmte verlies. dus die 10% kan ik zelf best geloven, gezien de lipo's bijna niet warm word.

PS: die extra 100mAh die jij er nu bij gooit, is ook al bijna 10% ;)
 
Wat ik dan wel niet snap is dit; Ik heb een Rhino 1350mAh 3S LiPo, volgens Eagle Tree is in de hele rit 1230mAh verbruikt. (1230 ongeveer, ik heb de grafieken niet op deze pc staan) Volgens jou theorie zou er dan in mijn LiPo 1.1 * 1350 = 1485mAh geladen moeten worden. Hier zullen nog wel 100mAh bij komen omdat de balancer dit ontlaad. Dan zit je op 1585mAh. Nou leg mij eens uit waarom mijn lader dan nog nóóit meer dan 1350mAh in deze LiPo gestopt heeft?

je berekening klopt niet. als je eagletree 1230mah aangeeft = 110%: 1350mah. dat klopt dan weer met wat je lader aangeeft en met wat klamath zegt.

ik denk dat beide (warmteverlies+balanceren) de oorzaak zijn.
 
als ik mijn 3s lipo's van 5000mah ook leeg haal totdat de lipo cut-of er is kan ik er soms 6000 indoen... dat is 20% ik denk dat ik de cut-of een beetje hoger mag zetten dan standaard geleverd. is dat niet schadelijk voor je lipo's zo ver leeg halen?
 
@Byte,

Welke sensor gebruik je om de stroom te meten? Ik wil er ook een kopen maar ik weet niet of de 90amp versie genoeg is. Die andere is zo lomp.
 
Ik heb weer wat raars. Als ik even ga rijden dan schiet de pinion los van de as. Ik heb de inbusschrief al heel strak vast gedraaid maar toch gaat hij elke keer los. VOlgens mij komt dat doordat de schroef op het ronde gedeelte van de as zit. Ik kan hem niet op het platte stuk vastdraaien omdat de pinion dat te ver naar voren gaat. Dan raakt hij de koppeling niet of niet helemaal. Het lijkt erop dat de hele motorassembly iets naar voren is geschoven. Kan dat kloppen of klets ik nu uit mijn nek?

Ik weet niet of dat al zo was of dat het is gebeurd tijdens het rijden. Nou ik erover nadenk denk ik dat hij zo is geleverd. Want heel in het begin toen ik nog met 2S reed is hij ook al eens los gegaan. Toen heb ik hem strak vastgedraaid en toen ging het wel. Kennelijk levert 3S teveel kracht met de inbus op het ronde stuk van de as.
 
ROFL, ronde stukje van de as gaat nooit, dan heeft hij geen grip!!

Draai hem goed vast op het platte gedeelte van de as (daarvoor is het platte gedeelte namelijk gemaakt) en gebruik een beetje loctite om er voor te zorgen dat hij echt goed vast zit. Laat dit even (paar uurtjes) 'uitharden' om optimale sterkte te krijgen.
 
Yups. Alleen als ik dat doe dan raken de tanden van de pinion de koppeling niet. Daarom veronderstel ik dat de motor te ver naar voren gemonteerd zit.
 
hoe kan dat nu?je moet je pinion toch gewoon draaien? dan blijft hij toch op dezelfde hoogte? en gebruik ook altijd hetzelfde vijsje die komt niet los die andere die daarbij zat samen met die andere pinion komt bij mij ook altijd los zelf met locktide. gewoon zeker op het plate stuk zetten verzet je motor dan hee dat gaat ook als hij het neit raakt.
 
Back
Top