Hallo allemaal,
Was lees ik nu weer, wordt mijn naam zo maar in verband gebracht met pijpjes buigen ????
Nou goed , hier komen de tips.
1.
Vul het buisje geheel met zilverzand en even aan beide zijden dicht solderen en buigen om een bestaande ronde vorm zolas je de bocht graag wil hebben.
Nadeel, veel werk, bovendien vergt het dichtsolderen wel enig geduld, want het dichtsolderen gaat niet echt makkleijk met het zand in het buisje.
2.
Buigijzertje kopen van de maat die je wil buigen, dit gaat perfect !!
Nadeel een goed pijpenbuigertje kost ongeveer € 80,00
3.
Even contact op nemen met Marko, die heeft zelf een malletje gemaakt om pijpjes te buigen, mogelijk kan hij je verder helpen.
(Marko is ook aktief op dit forum met zijn 5 assige Scania met het schroefspindel container afzetsysteem)
4.
Buigen met een buigveer, maar dit gaat niet echt lekker, als je niet oplet heb je gelijk een knik in het buisje.
5.
Het invriezen van aluminium of messing pijpjes valt ook tegen, want als je een korte bocht wil maken, breekt het ijs in het pijpje en komt er alsnog een knik in het pijpje.
De beste oplossing is een buigijzertje van de goede maat, om een mooi resultaat te krijgen !
Hallo Markioo,
Inderdaad maak ik alles zoveel mogelijk zelf, maar niet alles hoor, ik koop ook wel eens wat onderdelen !
Zeker als de onderdelen niet duur zijn en het zelf maken duurder is aan materiaal dat het kant klare onderdeel, dan koop ik dit onderdeel !!
Succes met het buigen van de side pipes !