scania R470 Highline

Beste modelbouwers

Eindelijk na lange tijd sparen enzo
heb ik de scania gekocht!!!
zit al inelkaar na ook een paar problemen...

hier het resultaat:
SSA42829.jpg

SSA42830.jpg

SSA42831-1.jpg

ha Paula
Ik zie datje er geen spijt van hebt datje de tamiya gekocht hebt,
hij is heeeel mooi geworden, jammer dat we zo ver uit elkaar wonen dan konden we eens
samen rijden en bij kletsen hahahahahha.
Doe zo verder en mss tot later maatje.

Hallo Paula,

Hmmm, nou, dat ziet er goed uit hoor !!!
Mooie Scania !
Ik ben benieuwd hoe het eindresultaat gaat worden samen met een ????? trailer !!

De trailer wordt een diepalder van bruder
en als ik echt geld te veel heb wordt het een gele tautliner

mvg Teake

P.S bedankt voor de leuke reactie's

Beste modelbouwers

Ik heb vandaag 7 mm allu buisjes gehaald om er side-pipes van te maken.
maar.... hoe buig ik dat iemand iedeeën

mvg Teake

P.S. Ik heb de trailer binnen en zit al achter de scania maar ik krijg er geen foto's op
Photobucket geeft problemen.
ik probeer later wel weer.

hallo
om alu buisjes te buigen moet je een vorm hebben waar dat buisje in past met de gewenste bocht, het alu buisje vullen met zand dan kun je het buisje waarschijnlijk buigen zonder dat deze inklapt( ik heb dit ergens hier op het forum gezien maar ik weet niet meer waar( moet je evenjes zoeken)):D

buigen

ik heb dat ook ergens gelezen,
bij de trucks,ik dacht een topic van volvo fh16 660,
die had een malletje gemaakt,
maar ja hij maakt geloof ik alles zelf,
mvg markioo

enige tijd geleden zag ik op discovery in het programma "how it's made" hoe ze pijpen buigen voor trompetten en andere blaas-instrumenten. hier vulde ze de pijp met water gemengd met zeepsop(afwasmiddel) lieten het hele zaakie invriezen en daarna om een mal heen buigen. het probleem zal waarschijnlijk de mal zijn gok ik... maar misschien is het zeepsop idee een idee om de pijp z'n vorm te laten houden!

m.v.g. jordi

Hallo allemaal,

Was lees ik nu weer, wordt mijn naam zo maar in verband gebracht met pijpjes buigen ????

Nou goed , hier komen de tips.

1.
Vul het buisje geheel met zilverzand en even aan beide zijden dicht solderen en buigen om een bestaande ronde vorm zolas je de bocht graag wil hebben.
Nadeel, veel werk, bovendien vergt het dichtsolderen wel enig geduld, want het dichtsolderen gaat niet echt makkleijk met het zand in het buisje.

2.
Buigijzertje kopen van de maat die je wil buigen, dit gaat perfect !!
Nadeel een goed pijpenbuigertje kost ongeveer € 80,00

3.
Even contact op nemen met Marko, die heeft zelf een malletje gemaakt om pijpjes te buigen, mogelijk kan hij je verder helpen.
(Marko is ook aktief op dit forum met zijn 5 assige Scania met het schroefspindel container afzetsysteem)

4.
Buigen met een buigveer, maar dit gaat niet echt lekker, als je niet oplet heb je gelijk een knik in het buisje.

5.
Het invriezen van aluminium of messing pijpjes valt ook tegen, want als je een korte bocht wil maken, breekt het ijs in het pijpje en komt er alsnog een knik in het pijpje.

De beste oplossing is een buigijzertje van de goede maat, om een mooi resultaat te krijgen !

Hallo Markioo,

Inderdaad maak ik alles zoveel mogelijk zelf, maar niet alles hoor, ik koop ook wel eens wat onderdelen !
Zeker als de onderdelen niet duur zijn en het zelf maken duurder is aan materiaal dat het kant klare onderdeel, dan koop ik dit onderdeel !!

Succes met het buigen van de side pipes !

Laatst bewerkt:
pijpjes buigen

hallo volvo fh16 660
oftewel de leraar onder de modeltruckbouwers,
met tips en trucs,
wat piet niet als modeltruck maken kan,
vind je bij de vuilnisman,
ik zou dan voor een pijpenbuiger kopen gaan,
bedankt voor de uitleg,
meester volvo fh16 660,
mvg markioo

Bedank voor jullie reactie's hier heb ik veel aan
ik kon niet eerder reageeren omdat ik zo'n menu van photobucket kreeg
ik kan nog steeds niet foto's er op zetten maar de side pipes zijn best goed gelukt maar
de topbar moet ik nog even kijken hoe ik dat ga doen want er 90 euro voor te betalen vind ik te duur.

mvg Teake

P.S. De bruder dieplader heb ik ook al binnen en pas gemaakt voor de scania

pijpenbuiger

heeft er iemand hier zo een pijpenbuiger om te lenen??
of weet waar zo een pijpenbuiger te koop is voor niet al te veel,
het is voor mij ook maar een hobbie,
mvg markioo

Ik heb al een keus gemaakt haha
maar waar kan je die kopen op welke site's
ik heb al even gegoogled maar kan niks vinden aan prijzen of waar je die kan kopen...

mvg Teake

Hallo Teake,

Je hebt al een keuze gemaakt lees ik, maar wat wil je nu eigenlijk kopen !!
Want zo kan ik niet doorgeven wat en waar je het kan kopen met de daarbij behorende prijzen !

Beste Piet

IK denk dat de serie 400 het bruikbaarste is (de 2e van boven)

mvg Teake

Hallo Teake,

De 400 serie is een goede serie !

Ik heb zelf ook 2 buigijzertjes van deze serie 6 mm en 8 mm

Maar ze zijn niet goedkoop hoor, ongeveer € 80,00 per stuk !!

Nou succes met de verdere (af)bouw van de Scania.

Back