Scania T143H (Peter en Wil)

Hallo Cor,

Tja hoever wil je gaan met het nabouwen van een bepaald model naar het 1:1 model.

Ik vind dat Wil al heeeeeeeeeeeeeel ver is gegaan, er zijn er maar weinig modelbouwers in de modelbouwwereld de zooooooooo ver gaan ! :thumbsup:

@Wil,
Wederom gaat het (Volvo) petje voor jou af, SUPER !:yes: :koud: :thumbsup: :worship: :friends:

ik ben het met jou eens piet, ik vind ook dat wij al heel erg verwend worden door Opa Wil (en Peter voor de cabine)
maar ik laat me nog wel graag verbazen over de zoveelste toevoeging.....:yes:
blijft gewoon heeeeeeel erg mooi om te zien wat Opa maakt.....:worship:

Hallo Wil,

Weer een prachtig staaltje modelbouw. :worship::worship:
Als de motorkap straks open gaat weet je echt niet waar je naar kijken moet, de showmotor of de draaiende fan of alle details erom heen. :confused::confused::confused:
Ik voorspel weinig rijkilometers wegens kwijlende omstanders.:rofl::rofl::rofl::kwijl::kwijl::kwijl::koud::koud::koud:

Allereerst weer mijn hartelijke dank voor de mooie complimenten die ik weer van jullie mocht ontvangen.

Het was mijn bedoeling om de schokbrekers te gaan maken,maar dan moet ik wel weten hoever mijn uitlaten buiten het chassis komen. Dus vandaag begonnen met de uitlaten. Ik heb hiervoor van Richard lasdraad gekregen. Er zit een heel dun laagje koper op maar dat wordt er van af gevijld en geschuurd.
Ik heb gewoon een boor van 10 m/m genomen en in de klem het materiaal haaks omgezet en daarna alle bochten op dezelfde hoogte gefreesd:

360.jpg

Toen heb ik er bij de zes kortere stukken een holletje in gefreesd. Hierbij kwam het langere gedeelte van pas om vast te houden en recht te leggen.
Na het frezen ziet het er dan zo uit:

360.jpg

De kleine stukjes van de bocht los gebroken en alvast een beetje gevijld. Dat doe je drie keer en dan heb je een uitlaat:

360.jpg

En ja, dan ben ik nieuwsgierig genoeg om te kijken hoe het wordt,ook al is het nog niet af:

360.jpg

Morgen maar weer verder.

Mvg.Opa Wil

Hallo Wil

Tip :
De uitlaatspruitstukken niet afschuren, :(:( hooguit een beetje voorzichtig opruwen !!
Zo laten, dit ziet er nu realistisch uit, alsof de uitlatenspruitstukken behoorlijk warm zijn geweest, zoals bij de 1:1

Wel weer vakwerk geleverd !:yes: :koud: :thumbsup: :worship:

De uitlaat spruitstukken zo laten staat mooi zo, precies wat Piet zegt.

@toostbeek

Ja, de uitlaten hangen boven het chassis maar steken er ook een klein beetje buiten. Vandaar dat ik de uitlaten eerder moest maken dan de steunen voor de schokbrekers.

@VOLVO FH 16 750 en @marcelinets

De uitlaten zijn al reeds geschuurd hoor! Zoals ik al eerder vermeld heb zijn de uitlaten nog niet klaar. De uitlaat bestaat niet uit één stuk maar uit meerdere stukken zoals de onderstaande foto laat zien:

360.jpg

Ik heb dus ook nog ringetjes gemaakt om dat te laten zien:

360.jpg

Dan krijg ik dus twee verschillende kleuren en dat wilde ik ook weer niet.
Met behulp van een halve wasknijper ook maar weer een dry fit gedaan:

360.jpg

Dit weekend de boel maar gaan lijmen.

Mvg.Opa Wil

Wil, op de laatste foto met de wasknijper valt mij op dat de steunen voor de schokbreker niet gelijk komen met de 4e cylinder zoals bij de 1:1 bij jouw zou de steun ter hoogte van het vliegwielhuis komen. zou je het blok niet wat verder naar achter in het chassis moeten plaatsten?

Hallo Marco

De schokbreker komt niet recht boven de as te zitten maar op een steun voor de vooras zoals je kunt zien op dit screenshot:

360.jpg

Mvg.Opa Wil

Het is gelukt

Vanmorgen de draadjes los gemaakt en de uitlaten uit het blok gehaald (die zitten licht schuivend vast) en alvast een klein beetje gevijld en geschuurd.
Ik heb nu twee mooie uitlaatspruitstukken:

360.jpg

Kan ik nu gaan werken aan de schokbrekers met steunen

Mvg.Opa Wil

Vanmorgen maar begonnen met het eenvoudigste deel,de schokbrekers:

360.jpg

Het oog aan de onderkant kan ik nog verder indraaien.
Toen kwam het vervelendste moment. Ik had niet genoeg ruimte om de schokbrekers te monteren. Ik heb toen besloten om de veerhanden (rood omcirkeld)
1.7 m/m af te frezen waardoor de veren nu geheel onder het chassis zijn komen te liggen:

360.jpg

Nu kan ik de schokbrekers wel kwijt.
Een ander voordeel is dat ik nu ook meer ruimte heb voor mijn stuurstang. Nog meer voordeel is dat de spoorstang nu volledig uit kan sturen zonder dat de banden de veren raken:

360.jpg

Let ook op de stand van de wielen. Het rechterwiel raakt bijna de veren terwijl het linkerwiel nog een stuk van de veren verwijderd is. Dat noemt men nu het Ackermann principe. Het wiel wat de kleinste radius moet draaien stuurt scherper in dan het wiel dat met een grotere radius moet draaien. Je kunt het ook zien, de wielen staan niet evenwijdig aan elkaar.

Mvg.Opa Wil

Laatst bewerkt:
Zo zie je maar weer:
"Ieder nadeel hep sijn foordeel"

Maar hoe doe je dat nu met de stuurstok, naar de kogel op de stuur arm op de fusee?
Wordt lastig, want hij kan nu niet naar achteren, geen ruimte meer, zo lijkt het.
Dan toch maar op de spoorstang arm?

Cor

@Helicor

Nee hoor Cor, de stuurstang (stuurstok) gaat gewoon op de Pitmanarm . Daar is de ruimte nu ook voor. Het probleem doet zich voor bij een bocht naar rechts. Maar bij een bocht naar rechts blijft het linkerwiel juist verder bij de veren vandaan dus kan de stuurstang er nu mooi tussen door. Ik moet alleen een klein knikje in de stang zetten. Ik hoop dat de onderstaande foto meer duidelijkheid geeft:

360.jpg

Mvg.Opa Wil

Back