Scania T143H (Peter en Wil)

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door peter 55, 5 apr 2016.

  1. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo Wil,

    Bedankt voor de info.:thumbsup::thumbsup:
    De kleuren staan de oude neus heel goed. :wave:wave:wave
     
    peter 55 vindt dit leuk.
  2. marcelinets

    marcelinets Guest

    Ziet er goed uit Wil, mooie kleur voor de oude Scania.
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Wil,

    De VOLVO man heeft even in zijn archief gezocht.
    En 3 foto's gevonden van Ebbe K Jensen uit 2006.
    Dit zijn redelijke mooie duidelijke foto's van de Scania T143 H

    EBBE K. Jensen.01.jpg

    EBBE K. Jensen.02.jpg

    EBBE K. Jensen.03.jpg
     
    hobbyvanrobbie, Boi, luchard en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Piet.

    Mijn dank is GROOT en stiekem vind jij de Scania ook mooi.
    Waarom zitten deze foto's anders in jouw archief?

    Mvg.Opa Wil
     
    peter 55 en Mark300 vinden dit leuk.
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Wil,

    Graag gedaan.

    Ik, als echte VOLVO man, (vanaf 1956) moet natuurlijk ik wel breed georiënteerd zijn en weten wat de concurrentie doet.
    En ja,ik vind de Scania torpedo's ook heel mooi, Scania (Vabis) is mijn tweede merk en Mercedes Benz is mijn derde merk.

    Ik heb een foto archief van meer dan 300 duizend foto's van hoofdzakelijk Europese 1:1 Trucks en (RC) trucks in diverse schalen van alle merken, maar 95% van deze foto's is toch echt VOLVO, dus mag ik me wel een echte VOLVO fan/friek noemen.
    Ik heb niets met Amerikaanse Trucks, al hoewel ik hier ook wel wat foto's van heb, hoofdzakelijk de Amerikaanse Volvo's, voorheen White.
    Dit is een verzameling van meer dan 59 jaar, (vanaf 1960)
    Heel veel zwart wit foto's op fotopapier, die mijn zwager voor mij heeft gedigitaliseerd.
    De fotoverzameling staan allemaal op externe harde schijven (in tweevoud), dit als er een crash zou plaatsvinden, heb ik altijd nog een reserve back-up.
     
    hobbyvanrobbie vindt dit leuk.
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Wil,

    Speciaal voor jou !! Smiley Schaterlachen Klein.jpg Smiley Schaterlachen Klein.jpg
     
  7. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hier ben ik weer.

    Tot 18 mei wist ik nog niet hoe ik de schokbrekers van de Scania moest gaan monteren. Waarom 18 mei? Toen was er de v8 classic tour die uit Reeuwijk vertrok. Daar zag ik o.a. deze prachtige Scania van Michael Nielsen:

    [​IMG]

    Een poosje met hem en zijn partner gesproken en op mijn mobieltje het filmpje van mijn vorderingen laten zien.Daarop deed hij de motorkap open en kon ik foto's maken zoveel ik wilde.Het eerste wat ik fotografeerde was natuurlijk de schokbreker bevestiging:

    [​IMG]

    Eigenlijk heel eenvoudig. Een plaat onder de veerstroppen en de schokbreker zit vast. Nu wijkt mijn vooras af van de originele vooras omdat ik die zo gekocht heb. Bij mijn vooras zitten geen stroppen maar platen:

    [​IMG]

    Ik heb dus nieuwe platen gemaakt waarbij ik horizontaal een gat heb geboord. In die platen heb ik een pen gemaakt die tussen de draadgaten valt:

    [​IMG]

    En toen kon ik de platen weer monteren:

    [​IMG]

    Daarna de onderdelen voor de besturing en de onderkant van de schokbrekers gemaakt:

    [​IMG]

    De linkerarm is een dummy om alles goed af te kunnen stellen met een servotester.
    De boel samengebouwd en weer een foto gemaakt:

    [​IMG]

    De schokbreker hangt nu nog tegen de fusee arm aan maar dat komt later goed als de steunen gemonteerd zijn.

    Mvg.Opa Wil
     
    ruitje, ozy, bvdh en 12 anderen vinden dit leuk.
  8. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    zeker geen verkeerde kleur Opa Wil, net schema :beer:

    maar ik zie dat u weer lekker verder gaat met de bouw.... lekkerrrrrrrr
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  9. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hoi

    Zo,mezelf deze week bezig gehouden met de schokbrekers. Eerst de twee steunen gemaakt. Je kunt het er niet aan af zien maar in die twee steunen zitten veel uren. Materiaal kosten 41 cent:

    [​IMG]

    Dan de schokbrekers met de andere onderdelen:

    [​IMG]

    Vervolgens de hele zaak monteren:

    [​IMG]

    En toen kwam het aller belangrijkste. Doet tie het of doet tie het niet:



    Hij doet het dus :banana::banana::banana::banana::banana:

    Mvg.Opa Wil
     
    ruitje, Tug.NL, ozy en 12 anderen vinden dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Wil,

    Ik weet er alles van, het materiaal is meestal niet de kostenpost, maar de uren die er in gaan zitten.
    Als je al die uren betaald moet nemen, dan wordt een RC Truck van goud !

    Heel veel mensen hebben geen idee hoeveel uren er in modelbouw gaan zitten, als je alles zoveel mogelijk zelf maakt/bouwt.


    Wederom gaat het (Volvo) petje weer af voor jou bouwkunsten !
    SMILEY APPLAUS.gif SMILEY APPLAUS.gif
     
    bvdh, arm1948 en Catwoman vinden dit leuk.
  11. modelbouwer

    modelbouwer

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Zaanstad
    Wil een woord geweldig
    Petje weer af hoor
    :beer:
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  12. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    wederom prachtige details Opa Wil, en ja wij zien alleen het eindreulstaat van uw werk maar vaak zien wij niet allemaal de complexiteit van een bepaald onderdeel zoals de schokbreker steunen
    neemt niet weg dat het allemaal heel prachtig is om te zien en voor ons om van te genieten. en ja het kost wat uurtjes werk maar daarvoor is het toch ook een hobbie :beer:, dus mag het :bye: (gelukkig)
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  13. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hoi maar weer.

    De besturing. Het blijft toch mijn stokpaardje.De besturing van een model is toch het belangrijkste onderdeel van de truck. Zeker als je in kleine ruimtes moet rijden.
    Ik was al blij dat de besturing goed werkte maar dat was nog maar het begin. De pitmann arm was slechts een dummy om de maten goed vast te kunnen leggen. Op 18 mei heb ik de volgende foto gemaakt:

    [​IMG]

    Hier kun je duidelijk zien dat de arm naar binnen is gebogen om de stuurstang zo dicht mogelijk bij het chassis te kunnen laten lopen, dit om de bocht naar rechts te kunnen maken.Waarom naar rechts? Dat zien we zo meteen wel.
    Ik ben begonnen met een schijf van rond 50 m/m met daaraan de naaf:

    [​IMG]

    Na het nodige frees,vijl en boorwerk was de arm dan zover. Let op de kogel. Die zit nu aan de binnenkant:

    [​IMG]

    Direct de boel erop gezet om te kijken of alles klopte:

    [​IMG]

    So far so good. Maar dan komt het, zijn de stuuruitslagen goed?
    Het voorste stuk van het chassis rechtop gezet om goede foto's te kunnen nemen. Hier met de belangrijkste, de bocht naar rechts:

    [​IMG]

    We zien de wielen nu in hun uiterste stand staan. Het linkerwiel raakt de stuurstang niet. Aan rechterkant raakt het wiel de veerbladen ook niet:

    [​IMG]

    Dit is echt het maximaal haalbare. Let ook op de verschillende hoeken van de wielen.
    De bocht naar links is dan een eitje zou je denken,maar dat is niet helemaal waar. Bij de bocht naar links gaat de pitmann arm helemaal naar voren en daar zit de bumper. Dat is echter ook helemaal goed gekomen. De arm komt aan de voorkant niet buiten het chassis uit:

    [​IMG]

    Het maken van de dummy arm heeft zijn waarde wel bewezen. Ik wacht nu nog op een andere servo (een savox sg0211mg) en dan is de besturing ook een feit.

    Mvg.Opa Wil
     
    ruitje, ozy, Catwoman en 9 anderen vinden dit leuk.
  14. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Hè een Fischer Techniek gebruiker, die zijn er volgens mij niet zo veel



    Groeten,

    Arie
     
  15. peter 55

    peter 55

    Lid geworden:
    13 jun 2014
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Burum
    In een woord geweldig Wil wat je nu weer gepresteerd hebt !!!!!!!:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :worship: :worship: :worship:
     
    demian1290 en arm1948 vinden dit leuk.
  16. demian1290

    demian1290

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Rosmalen NB
    Lekker bezig Wil, top!!!
     
    VOLVO FH 16 750, peter 55 en arm1948 vinden dit leuk.
  17. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ziet er geweldig uit Wil. Mijn complimenten.

    Meteen even je draadje stelen om een vraag te stellen.

    Ik ben eigenlijk rc modelvlieger, maar daarnaast bezig met de restauratie van een Scania R143 van '92. Een flinke klus waar we nu al 2 jaar mee bezig zijn.

    Het zou wel leuk zijn om hoervam een schaalmodel te bouwen vind ik. Kan iemand mij vertellen hoe ik aan een geschikte cabine vam een R143 kom. Let op dit is geen streamline.

    [​IMG]
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  18. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Opa Wil,
    Waarom geen verzetje naar rechts in de pitmanarm? Zodat de stuurstang recht kan blijven ?

    Wel heel mooi gemaakt die schokbreker steunen
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2019
    arm1948 vindt dit leuk.
  19. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Ben ik weer

    Ook deze keer begin ik weer met iedereen te bedanken voor de mooie reacties. Het is toch altijd weer fijn om te lezen dat het werk waar je mee bezig bent gewaardeerd wordt.
    @toostbeek

    Tja,een model van jullie Scania zul je niet zo gauw vinden. Ik heb het geluk gehad dat Peter55 deze cabine voor mij wilde bouwen anders was dit model er ook niet gekomen. (ik ben hem er nog iedere dag dankbaar voor)

    @Tug.NL

    Toen ik met dit model begon stonden er drie dingen voor mij vast:
    1.Ik wilde een motorblok voorin.
    2.Ik wilde een beweegbare motorkap.
    3.Ik wilde de besturing voorin met pitman arm.
    Omdat ik zoveel mogelijk ruimte vrij wilde houden voor het motorblok moest de servo voor het sturen zover mogelijk naar voren.
    Een verzetje maken in de pitman arm helpt niet omdat ik dan toch nog een knikje in de stuurstang moet geven. De stuurstang hoeft ook niet recht te blijven.
    Als je op het net zoekt dan zul je zien dat er vele stuurstangen gebogen zijn,ook bij de Scania.

    Deze week de stuur servo binnen gekregen. Het is een vleugel servo van Savox. Deze servo is maar 10 m/m dik en levert toch een kracht van 8 kg/cm.
    De behuizing is geheel van aluminium,aan deze behuizing zitten 3 vlerken om hem vast te zetten. In mijn geval had ik daar niets aan dus de vlerken er af gehaald:

    [​IMG]

    Daarna een koppelstuk gemaakt om de as van de servo arm te kunnen verbinden met de servo. Ik heb in het koppelstuk een kamer gedraaid en een uitsparing gefreesd waar de servo arm in paste. Toen de servo arm in het koppelstuk geperst,afgezaagd en rond gevijld. Door het gat in het koppelstuk
    kan ik de boel gewoon vastzetten op de servo:

    [​IMG]

    Toen de montageplaat en de klemstukken aangepast :

    [​IMG]

    Vervolgens het geheel samengebouwd en afgesteld:

    [​IMG]

    Nu zit het hele zaakje onder de radiator verborgen:

    [​IMG]

    Mvg.Opa Wil
     
    ozy, trialrolf, Rakthi en 8 anderen vinden dit leuk.
  20. demian1290

    demian1290

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Rosmalen NB
    Schitterend Wil, je ziet er dadelijk niets meer van als het motor blok er weer in ligt.
     
    peter 55 en arm1948 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina