Scania T143H (Peter en Wil)

Ja het viel mij ook op. Ik heb gisteravond nog even gekeken, en de inlaatspruitstukken zijn nog al hoog. Hierdoor ontstaat een diepe compacte binnenruimte tussen de cilinders.
 
Hoi

Aan de voorkant van het motorblok moet nog een plaat komen en aan de achterkant het vliegwielhuis. Dat moet in één lijn komen te zitten. Vanmorgen dus een gat door en door op de plaats van de krukas geboord en geruimd:

360.jpg


Maar dat gat is daar niet alleen voor. Jan de Boeff was aan het fantaseren geslagen over een draaiende motor en ik ben er niet te ver op door gegaan. Maar ik had precies dezelfde fantasie.
Nu was er in maart in Dordtmund een beurs en daar had ik al een motor voor dit doel gekocht.
6 m/m in diameter en 17 m/m lang zonder de as. Het zwarte gedeelte is de vertragingskast:

360.jpg


Vanmorgen heb ik dan de onderdelen voor de aandrijving gemaakt:

360.jpg


Links zien jullie de poulie, in het midden de verleng as,onder deze as een bus die de lagers even vervangt, daarboven de bus waar lagers en verleng as in worden gemonteerd en rechts
de motor met daarboven de bus waar de motor in komt te zitten. Gemonteerd ziet het er dan zo uit:

360.jpg


Het geheel kan nu zo in de motor geschoven worden:

360.jpg


En alles op zijn plaats:

360.jpg


Via een v-snaar o.i.d. wordt de draaibeweging dan naar boven overgebracht en de fan draait mee. Nu hoeft de fan niet constant te draaien alleen als de motorkap open gaat.Hiervoor heb ik een microschakelaar gekocht. Om het toerental van het motortje te kunnen regelen een printplaatje waarmee ik de spanning kan regelen:

360.jpg


Mvg.Opa Wil
 
Laatst bewerkt:
Wauw dat is mooi, dit gaat wel naar een hogere level om van te watertanden ik had eerst een andere woord maar dat hoor je nog wel een andere keer :yes:
alleen ontbreekt straks nog wel de rook !!!!!!!!!!!!:koud:
 
Kijk, nu wordt het interessant: aandrijving voor de waterpomp (werkend natuurlijk), stuurpomp (voor het hydraulisch sturen van de vooras) en zo verder.
Wil, je hebt weer weken, zo niet maanden werk aan de winkel, zie ik nu al :friends:

Cor

Hallo Cor,

Je bent nog de dynamo en de luchtcompressor vergeten ! :);)
En niet onbelangrijk : de brandstofpomp, want anders kan de V8 niet draaien ! :worship: :thumbsup:

We gaan de lat hoog leggen voor Opa Wil ! :yes:
 
Hallo Wil. Ik begrijp dat je het elektromotortje wil gebruiken om de Fan aan te drijven. Ga je dit via een riempje doen?

Is het misschien niet praktischer om de Fan aan te drijven met de elektromotor en de krukaspoulie mee te laten draaien door het riempje. Je krijgt dan veel minder kracht op je riempje.
 
Hallo Cor,

Je bent nog de dynamo en de luchtcompressor vergeten ! :);)
En niet onbelangrijk : de brandstofpomp, want anders kan de V8 niet draaien ! :worship: :thumbsup:

We gaan de lat hoog leggen voor Opa Wil ! :yes:
Ik wilde alle mogelijkheden niet allemaal opsommen, vandaar dat ik schreef: "en zo verder" ....
En sinds wanneer is de brandstofpomp door de V-riem/multiriem aangedreven, Piet?? Never.
En ook de compressor is vaak intern/anders aangedreven dan door de riem, toch?
Cor
 
Hallo Cor,

Nee, een brandstofpomp word nooit door een V snaar aangedreven, maar via de distributie tandwielen/kettingwielen.
De brandstofpomp moet op tijd worden afgesteld, dit gaat niet lukken met een V snaar !
Een luchtcompressor wordt meestal wel aangedreven via een V snaar.
Op de krukas zit meestal een dubbele V snaarpoulie, soms zelfs met 3 V snaren.
Het ging mij de details op de motor, als je voor details gaat, dan moe er ook alles opzitten toch ?
Zo kan ik nog wel veel meer onderdelen opnoemen, maar dit laat ik graag aan Opa Wil over wat hij er la maal aan details wil toevoegen
 
Hallo allen

Eerst maar eens een paar antwoorden geven.
@toostbeek

Ik heb voor de locatie van het motortje gekozen in de lijn van de krukas omdat ik de hele boel nu vanaf de zijkant kan borgen. Mocht er later een probleem komen dan kan ik het hele spul demonteren door maar 1 boutje los te draaien:

360.jpg


Deze kant van het blok blijft vrij dus kan ik altijd bij het boutje. De aandrijving zal wel via een rubber bandje gaan gebeuren,de krachten maak ik mij niet zo'n zorgen om,alles wat er aan komt te hangen wordt gelagerd.
Bij deze wil ik je wel wat vragen. Is het voor jou mogelijk om 3 foto's van het blok te maken?
Links en rechtsvoor plus 1 middenvoor. Bij voorbaat mijn dank.

Piet,Cor en Jan

Ik laat mij door niemand gek maken,dat doe ik zelf wel. :hammer::hammer::hammer:
De bedoeling is om een motor te maken waaraan je duidelijk kunt zien dat het een scania blok is. Jullie kennen mij ook goed genoeg om te weten dat ik zoveel mogelijk detail aan wil brengen maar ALLES is niet mogelijk.Ik merk nu al dat ik tegen bepaalde beperkingen aanloop.
Echter mijn grootste beperking is de blindheid op een bepaalde plek in mijn ogen.
Dat ik nu zo veel doe komt gewoon omdat ik al het meetwerk aan de voorbeeld motor nu buiten kan doen. Bij kunstlicht gaat dat veel moeilijker.

Vandaag toch weer even bezig geweest.Ik heb een plaat gemaakt waar later de radiateur van gemaakt gaat worden. Ook heb ik een begin gemaakt met het vliegwielhuis:

360.jpg


Nu hoor ik jullie denken "die springt ook van de hak op de tak" maar niets is minder waar.
Ik zit nog met het probleem van de stuurservo. Deze wil ik toch voorin hebben vandaar dat ik deze onderdelen heb gemaakt om te zien hoe ik uitkom:

360.jpg


Voor op de motor komt nog een kast waar de tandwielen voor de distributie tandwielen normaal in zitten.Deze kast wordt 7 m/m dik,dus de poulie gaat nog 7 m/m naar links maar de poulie van de fan komt in dezelfde lijn te liggen als die van de poulie op de krukas en dan komt de fan daar nog eens voor.

Ik kan nu op mijn gemak alles weer gaan meten en kijken of mijn plan gaat lukken:

360.jpg


Mvg.Opa Wil
 
Laatst bewerkt:
Echt geweldig mooi dit weer.
Ik zat even te denken over je stuurservo. Is het niet mogelijk de motor hol van de onderkant te maken en daar de stuurservo in te passen. Ik doe maar een schreeuw hoor!!!
 
Hallo Wil. Zodra ik weer aan het sleutelen ga zal ik even de foto's voor je maken. Voor wat betreft de stuurservo, is het niet mogelijk om hem linksvoor naast het chassis te plaatsen. Dat is de oorspronkelijke plaats van het stuurhuis. Misschien een miniservo die door de chassisbalk ligt?
 
@toostbeek @Ghossie

Hallo mannen

Het probleem is zo goed als opgelost hoor,hoe?
Ik zal even jullie geheugen opfrissen. Zoals ik hier al eerder heb beschreven,heb ik voor het sturen een vleugel servo gekocht:

360.jpg


Deze servo is slechts 10 m/m dik en heeft een trekkracht van 4.5 kg/cm. Deze servo moet gedeeltelijk onder de radiateur komen:

360.jpg


De motor is nu wat naar achter geschoven voor de foto maar ik heb precies genoeg ruimte om mijn idee te kunnen verwezenlijken. Hier nog een foto met de radiateur er over heen:

360.jpg


Mvg.Opa Wil
 
Hallo Wil,

Elke update is een visueel feestje, bedankt voor dit uitvoerige verslag.:koud::koud::koud:
Ik laat lekker over me heen komen wat je verder nog van plan bent, tot nu toe was het nooit teleurstellend.:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Cabine, chassis, motor en elektronica ordenen ; FENOMENAAL !!!!!!!!!!!!
Ben wel zeer nieuwsgierig naar z'n toekomstige kleurtje:):)
 
Back
Top