Update 015
In de middagpauze heb ik nog wat zitten spelen met het model en na veel proberen kwam ik erachter dat de stang tussen de assen ruwweg tussen de 130 en 132mm lang moet zijn. Het een en ander is afhankelijk van welke lijn ik kies aan de kant van de truck om een draaipunt aan te gaan wijzen. De 2mm lengte verschil kan ik overwinnen met de draad op de kogelscharnieren.
Daarnaast heb ik gezien dat er enige stelmogelijkheid moet zijn voor de posities van de kogelscharnieren t.o.v. van het middelpunt van de draaikraans. Op zich wel logisch natuurlijk. Dit is eenvoudig te realiseren door sleufgaten.
Daarom heb ik bij thuiskomst besloten om de stang tussen de assen alvast te fabriceren en te kijken of de berekende uiterste posities haalbaar zijn.
De kogelscharnieren zijn nu gemonteerd op respectievelijk 40 mm (links op foto) en 30 mm (rechts) vanaf draaipunt. DE sleufgaten volgen wel als de eerste rijtest is gedaan en er een aanpassing moet komen. Zoals gezegd heeft de stang een lengte van circa 130mm.
De stang moet natuurlijk op maat gemaakt worden. Door eerst de achterste as even te monteren en een lijn te krassen waar de middelste as loopt, kon ik de ruwe lengte inschatten. (Kogelscharnier komt op circa 5mm binnen het chassis.)
Ook even de hoogte gecheckt, omdat ik er niet helemaal zeker van was. Het past met gemak.
Toen de middelste as weer gemonteerd. Wel eerst door te proberen de stang op maat gemaakt en de wielen min of meer uit gelijnd. Na een paar pogingen was ik tevreden en kon ik het systeem testen.
Deze kant opsturen ging prima. Maar de andere kant lukte niet. Het kogelscharniertje kwam al snel in aanraking met het schroefje en de draaikrans.
Er kwamen twee oplossingen bij mij op. Ofwel ik verplaats de stang in zijn geheel ten opzichte van de middelpunten van de draaikrans. (Gebruik van een verloopstukje is dan nodig voor de middelste as.) De stang verbuigen was de tweede optie. Vanwege het gemaak van de tweede oplossing en omdat ik dadelijk nog even wegmoet, heb ik de stang bijgebogen.
Dit werkt prima. Later kan ik nog wel aan een nette(re) oplossing vwerken, maar eerst ga ik zorgen dat de schotel op de een of andere manier de assen kan aansturen.
De gewenste uitslag van 45 graden is aan beide zijden haalbaar.
Tot zover voor vandaag.
groeten,
Erik