Update 028
Deze update vond ik een beetje spannend. De kleppen moeten aan de oplegger bevestigd worden. Ik was en ben erg beniewd of de constructie sterk genoeg is. Tevens ben ik benieuwd of het allemaal past zoals uitgedacht en berekend is. De komende weken zal dit duidelijk worden.
Mijn idee was dat ik proefondervindelijk maar eerst eens moest ervaren waar ik tegenaan zou lopen. Daarom ben ik maar begonnen bij het begin: de eerste klep bevestigen. Op deze manier hoop ik dat de werkwijze, die ik in gedachten heb, een handige werkwijze is. Eventueel kan ik nog het nog finetunen om het daarna in een keer goed te gaan doen.
Eerst heb ik de klep voorbereid door er scharnieren (stukje gebogen stafmateriaal in een gaatje) en sluitingen (vierkant kokerprofiel) aan te maken:
Tevens even geprobeerd om de klep daarna in de andere rongen te passen. Helaas, bij de helft past het niet lekker. Dus de kleppen ene rongen krijgen een vaste positie. Deze klep en rong heb ik vooralsnog op de achterzijde gemarkeerd met potlood om ze straks herkenbaar te houden. Hiervoor moet nog een definitieve oplossing komen.
Toen kwam het dryfitten. Middels een stukje stafmateriaal kunnen de kleppen met de sluitingen vastgezet worden. De eerste les (wel verwacht) was dat er in theorie 1,5 mm draad in past, maar in praktijk is dit 1mm. Maar gelukkig had ik dat nog liggen.
Mijn eerste indruk is dat er wel wat spanning op het geheel staat. Dat waarschuwde leerde mij dat ik de volgende keren de lijm aan de scharnieren en sluitingen eerst goed moet laten drogen om te voorkomen dat je een aantal keren mag herhalen

.
Aan de hand van het dryfitten is al snel te bepalen waar de rongbus moet komen. Deze kan ik alvast maken. Hierin is bewust voor wat speling (circa 0,5-1 mm rondom) gezorgd.
Doordat de klep net niet helemaal recht is (dus misschien de andere kleppen toch even een nachtje onder wat zware boeken), heb ik hem met plakband wat op zijn klep geforceerd. Hierdoor liggen alle scharnierbusje precies aan. Deze scharnierbussen kan ik vastlijmen. Een nachtje drogen is noodzakelijk.
Na het dagje drogen kan ik even testen:
- De klep kan draaien om de scharnieren. Het ging in ieder geval soepeler dan ik dacht. Het draaien moet uiteraard wel voorzichtig gebeuren.
- De klep kan uit de scharnieren gehaald worden. En net als in het echt is het goed mikken om hem terug te plaatsen

.
Hiermee is voor mij de procedure om de kleppen te monteren duidelijk. Het moet precies zoals ik eigenlijk al in gedachten had. Er is wel een groot verschil. Ik moeten veel meer tijd nemen om de diverse pasgelijmde onderdelen goed te laten drogen.
Daarnaast wil ik bij de montage van de andere kleppen nog wat kleine puntjes in de gaten houden:
* Tijdens montage verifieren of de klep qua hoogte past naast de rong ivm positie rongbus. Eventueel moet er een minimale afschuining op de onderste hoeken gemaakt worden.
* Ik zit erover te twijfelen om de scharnierbussen meer steun te geven door er een stukje driehoeksprofiel onder en boven te plakken. Met wat plamuur zou ik het dan wel weer kunnen afwerken.
Genoeg te doen voor een volgende update! Tot dan.