Scania Topline

De hulotang, de stenenklem en de pallethaak behoren tot de standaarduitrusting van deze oplegger. :D.
De stenenklem kun je in reactie 425 vinden.
De hulotang en de pallethaak zijn nog in de ontwerpfase

Stenenklem

Hoi Erik,,

ik zie dat je geen tekening nodig hebt om een kraan te bouwen, jij tekent hem gewoon zelf even. Geweldig als je dat even in je pauzes kan maken petje af hoor.
Wat mij trouwens wel altijd opvalt als ik een stenen trailer zie rijden dat de kranen bijna allemaal in gestrekte houding op de trailer liggen of op de pallets met stenen.
Een vraag over de stenenklem, ga je de aangepaste uitvoering ook vrijgeven voor een 3D print ?
Ik zal er zeker 1 bestellen.
MVG Huib

hallo erik,

oke ben zelf niet bekend met dat programma, ik teken eigenlijk altijd in sketch up, niet geheel ideaal maar bij gebrek aan beter, red ik mij er prima mee

ga zo door, blijf dit mooie project volgen

gr
Koos

Wat een bouwtempo Erik,
Een prachtig resultaat heb je al van de Hiab R130 ! Maak je een F2 uitvoering ? (2x uitschuif)
Die hulpwerktuigen zijn eveneens prachtig. Bouw je die ook van foto's?

@Huib,

de stenenklem wil ik ook wel vrijgeven. Geef me even wat tijd om dit voor te bereiden.

@Henk-Jan,
ja, het wordt twee keer uitschuif. Ik heb foto's gemaakt van drie verschillende Hiab 130R kranen. Grappig om te zien dat er best wel veel verschillen in de details zitten. Geeft mij weer de mogelijkheid om wat modelbouwersvrijheid toe te voegen aan mijn model.
Ja, ook de hulpstukken maak ik deels uit het hoofd en deels na van foto's, die ik wel zelf gemaakt heb.

Het 3D-model voor de hulotang is klaar.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Erik,
de hulotang ziet er prachtig uit
werkt ie ook echt ? Als 3D print uit nylon(polyamide) is, kun je naast het feit dat het heel erg realistisch is, ook mooi combineren met de goeie eigenschappen van nylon (slijtvastheid -> scharnierpunten)
Hoe werkt zo'n tang nu in het echt ? wordt door het hijsen van de klem de hevel aan de onderzijde omhooggetrokken zodat in strippen in de tanden zelf naar buiten komen om zo de onderste rij stenen de klemmen tussen de tanden ?

Henk-Jan,

Qua 3D-printen laat ik hem uit drie delen printen: frame, klapschot en hijsoog. Doel is dat het hijsoog en klapschot kunnen gaan bewegen (handmatig).

Ja, de hevel zorgt in het echt voor het klemmen. Volgens mij werkt het doordat de dubbele veren 'merken' dat er een last op de tang zit en dan gaan de klemmen mechanisch mee uit.

groeten,
Erik

Update 75: voortgang Hiab

Het 3D-model is nagenoeg klaar. Alles moet nog een keer gecontroleerd worden en dan is het klaar om de Hiab te realiseren. Het 3D-model is voor mij de ideale voorbereiding geweest. Maatvoering en vormgeving is nu helemaal vastgelegd. Nadat het model klaar is, kan ik gaan bepalen oof en welke delen ik zelf ga maken en wat beter is om te laten printen. Tevens kan ik met het 3D-model controleren of alle bewegingen, die ik graag ik de kraan zou willen hebben, ook mogelijk zijn.
Deze kraan wordt niet aangedreven door spindels of elektro. Handmatig zouden in ieder geval de volgende bewegingen mogelijk moeten zijn: roteren van masten, twee mastdelen uitschuiven, bewegende rotator.

Capture10.jpg

Capture11.jpg

Capture9.jpg

Voor de realisatie moet ik nog "even" internet afspeuren naar een (zwart) rubberen slangtje (diameter circa 1,5 a 2mm) om zo de hydrauliek leidingen na te bootsen. Heeft iemand een goede suggestie/website?

Voor de realisatie moet ik nog "even" internet afspeuren naar een (zwart) rubberen slangtje (diameter circa 1,5 a 2mm) om zo de hydrauliek leidingen na te bootsen. Heeft iemand een goede suggestie/website?

Misschien een idee om elektrokabel te gebruiken. Alleen dan de koperen draadjes uit de zwarte isolatie trekken. Kun je meters model leiding maken voor weinig.

Hallo Erik,
1 woord: prachtig :) Leuk om te zien hoe jij de details hebt aangekleed. Dan zie je de verschillen naar voren komen zoals je ook al aangaf. Je hebt écht alle details getekend, zelfs de hydrauliekleidingen, super! Dat was mij echt even teveel werk ;) die leidingen 1mm buig ik wel ter plekke dacht ik maar zo.
Die tip van Mathias is inderdaad een goeie, zo zou ik dat ook invullen. Elektradraad van 1 of 1,5mm extra flexibel toepassen, die zijn er buigzaam. dan hoef je ook niet het koperdraad te verwijderen.
Nu we toch op dreef zijn, de trap, het bordes hoe had je in gedachten dit uit te voeren ? Ik weet namelijk zelf ook nog niet goed hoe ik dit het beste kan doen. Gaatjes boren van 1 en 0.5mm worden we ook niet vrolijk van. of zijn deze antislipplaten op schaal verkrijgbaar ?
Het hoogzitframe hangt in de praktijk wel lager aan de kolom, de stoel steekt normaliter niet boven de hefarm uitkomen. maar dat is maar een kleine aanpassing.
Ik blijf je met belangstelling volgen. Het wordt ongetwijfeld een mooie kraan. Hoe langer ik ernaar kijk, hoe meer verschillen ik zie met mijn ontwerp maar ik zal je topic hiermee niet verder vervuilen.

groet Henk-Jan

Het koperdraad strippen had ik in gedachten als je een harde leiding op de kraan hebt, dan kun je de gestripte elektro kabel er zo opschuiven. Makkelijker monteren gaat niet;)

Electrodraad is een goede tip. Dat ga ik zeker eens proberen.

@Henk-Jan,
De verschillende details waren mij ook al direct opgevallen. Volgens mij is de hoofdreden, die hier achter ligt, de manier waarop we de kraan willlen maken en het feit dat we op een verschillende manier de beweging willen aanmaken. Ik vind dat ook wel zeer leuk om te zien.

De hydrauliekleidingen heb ik juist heel bewust getekend. Ik wilde zeker weten dat er met inklappen en roteren geen botsingen konden gebeuren. tevens kon ik goed de maatvoering voor de steunen vastleggen. Daarnaast kan ik goed bepalen of ik de hydrauliekleidingen en benodigde steuns zelf ga maken of mee laat printen. Daar ben ik eigenlijk nog niet over uit.

Voor diverse delen had ik een week of twee terug al een prijsafschatting gemaakt via de website van Shapeways. De trap + bordes (inclusief gaatjes van 1mm) kost ongeveer 3,50. Dat gaat ik eerst maar eens proberen.

De hoogzit moet ik inderdaad nog even mee stoeien qua positie. Die was gisteravond pas laat klaar. Als je goed in de foto's (1+2 tegen 3) kijkt, zie je dat ik tussendoor al even de zitting van de stoel verkleind had. In ieder geval moet de rugleuning van het stoeltje ook nog iets lager. Het bepalen van de positie heb ik vooralsnog gedaan op basis van een ingeklapte kraan. Hier steek de stoel wel deels boven de mast uit. Bij de kraan met joysticks staken zelf de joysticks boven de ingeklapte mast uit. Maar als de kraan op de bak ligt, dan steekt het stoeltje (ingeklapt) net niet boven de kraan uit. Kortom, gewoon nog even een halfuurtje 'spelen'in 3D om de positie wat beter vast te leggen. Voor mij ook nog wel belangrijk om dit goed te controleren, want ik zou liefst de oplegger + kraan in mijn alreeds gemaakte transportkist kunnen plaatsen.

even de pauze nuttig gebruikt en de positie van de hoogzit aangepast:

tussenstand (nog iets te laag)
full

eind:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Update 75: voortgang Hiab

Het 3D-model is nagenoeg klaar. Alles moet nog een keer gecontroleerd worden en dan is het klaar om de Hiab te realiseren. Het 3D-model is voor mij de ideale voorbereiding geweest. Maatvoering en vormgeving is nu helemaal vastgelegd. Nadat het model klaar is, kan ik gaan bepalen oof en welke delen ik zelf ga maken en wat beter is om te laten printen. Tevens kan ik met het 3D-model controleren of alle bewegingen, die ik graag ik de kraan zou willen hebben, ook mogelijk zijn.
Deze kraan wordt niet aangedreven door spindels of elektro. Handmatig zouden in ieder geval de volgende bewegingen mogelijk moeten zijn: roteren van masten, twee mastdelen uitschuiven, bewegende rotator.

Capture10.jpg

Capture11.jpg

Capture9.jpg

zzelf heb ik ook 1,5mm elektro draad gebruikt en de koperen kern eruit gehaald
oin mijn album staat een zwaartransport toren met div van deze slangen kan je even kijken hoe het eruit ziet

Hallo Erik,

Je kan ook hydrauliekslang gebruiken.

Dit is te bestellen bij : Leimbach of bij Hobma modelbouw (wel iets duurder dan Leimbach)

Hallo Erik,

Ik zie dat je alweer wat verder bent, de positie van de hoogzit bepalen.
De reden waarom je de leidingen tekent kan ik dan ook wel inkomen want het gepriegel bij het stuurventiel is nog wel even wat puzzelwerk. Mijn gedachte hierbij was dat je op deze hoogte sowieso niets raakt als je zwenkt. Vandaar dat ik deze in de praktijk wil bepalen. Misschien nog een tip. ik kwam hier namelijk wél mee in de knel. Kraan opvouwen, uiteinde van de knikarm botst tegen bovenkant zwenkhuis aan. Zou jammer zijn als je er later bij het bouwen van het model achter zou komen. Echter jou knikarm kun je verder inklappen zo te zien dus ik denk dat je hier geen hinder van ondervind ?
Het trapje, inderdaad is geen geld. Ga ik ook nog eens over nadenken. Je betaalt ook nog eens 1 euro aan opstartkosten dus meerdere dingen er tegen aan plakken en je kunt weer wat extra besparen. Eenmaal in huis met tangetje er weer afknippen. Geldt dat trouwens voor de hele trap of alleen de antislipplaten ?

Hallo Henk-jan,

Opvouwen gaat in het model helemaal goed: eerst mast rechtop en rotator in de haak vangen, dan knikken en vervolgens inklappen en uitschuiven. En dit was het moment dat ik me bedenk dat er nog een steun geplaatst moet worden :) . Maar ik zal zeker nog eens dubbelchecken.

Trapje bestaat bij mijn uit het frame en de antislipplaten. Dus 3,50 is echt geen geld. Je zou nog kunnen overwegen om alleen de antislipplaten te printen.
Samenvoegen van de kleine onderdelen is ook mijn plan. Al was het alleen maar om ze niet kwijt te raken. Ik heb trouwens de voorwaarden niet gelezen of die ene euro inderdaad per onderdeel geldt. Dat zal ik eens opzoeken. Zo ja, dan ik ook de grotere delen wel combineren. Ik schat dat ik namelijk in totaal rond de 20 onderdelen zit: basisframe, 5 mastdelen, 4 rotatordelen, 6 cilinderdelen, hoogzit, stoel, 2 wielen, 2 wielsteunen.

Hopelijk lukt het me dit weekend om de puntjes op de i te zetten.

groeten,
Erik

Back