Scania voor bouwmaterialen

Vandaag even met het chassis aan het klussen geweest. De besturing is al aangepast door de vorige eigenaar alleen door het monteren van veel te hoge bussen liepen deze tegen de velgen aan, dit ga ik proberen te veranderen maar de fussees zijn ook aangepast, dus waarschijnlijk moet ik een stel andere originele hebben.
Toen ik hem aankreeg was de dakspoiler afgebroken en ook de houder hiervan, de cabine zat mega scheef op de truck doordat de ijzeren plaat helemaal verbogen was:(.
Hier over gecorrespondeerd met de verkoper, en die stuurt me alle delen nieuw op. Wat het nadeel daaraan is dat ik nu de hele cabine overnieuw moet spuiten aangezien hij niet weet met welke kleur rood de cabine is gespoten, wel Tamiyaverf volgens hem. Dus ik moet even kijken hoeveel kleuren rood er zijn en even een proefstukje spuiten om te zien of ik dicht bij kom qua kleur, dan het geheel in blanke lak.
Het chassis lijkt heel kollosaal als de cabine er niet op zit, maar met cabine lijkt het erg goed. Het geheel is met cabine erop bijn 80 cm:D.
De achterbumper is super degelijk van metaal met Europese verlichting.
Hier een paar pics bij het verhaaltje..........

100_4291_zps5f1bc583.jpg

100_4294_zps90068408.jpg

100_4292_zps4d288d25.jpg

Laatst bewerkt:
Hier een foto van de kleur, hopelijk is het een beetje te zien omdat het met flits is gebeurd.

Hier een foto van de afgebroken spoiler

100_4295_zps5ad5be97.jpg

En hier een foto van de cabine, de zwaailampen doen het gelukkig wel.

100_4296_zps4ada3894.jpg

Op de foto lijkt het lichter dan het in werkelijkheid is, dus hopelijk kun je wat met de kleur.

Dat lijkt er inderdaad wel op jah, mooi man. Zal er eens één van bestellen. Bedankt voor de snelle reactie.

Kweet, hier zit witte onder en die heb ik genoeg. Daarna ga ik sowieso de hele cabine in de blanke lak zetten.

Ik ben nog op zoek voor grendels aan de kleppen voor aan de bak, weet iemand waar je deze op schaal kan vinden. Heb aan beide kanten 3 kleppen en achter één, ben dus in totaal 14 stuks nodig.
Zoiets:
images

kan je ook doen de deel met de schade op spoiler wit baan in t midden enkel spuiten zoals op foto hierboven
heb je wat afwisseling en verfraaing en je hoeft geen rood erbij te zoeken
Nee wil geen schade delen repareren. De gast waar ik de truck van heb gekocht stuurt me een nieuwe spoiler, spoilerhouder, ijzerencabine bevestiging, en nieuw achterlampglaasjes op.
Ik had een nette deal met hem gemaakt en dat mag je dan ook verwachten. Als ik zelf iets verkoop en het komt niet goed aan zorg ik ook dat diegene tevreden is, nie meer en niet minder. En zo ga je ook met elkaar om als hobbyisten.

Ik heb eerst maar eens een lijstje gemaakt wat er allemaal nog moet komen:

-Truck volledig voorzien van lagers (gisteravond gedaan).
-Dieseltank = besteld.
-Dubbel Spatbord = besteld
-Chauffeur = besteld
-Deense Kist = besteld
-Onderfietsrekken (Maken van alu strip).
-Verkerk Spiegels = besteld.
-Verkerk Antenne's = besteld.
-Kentekenplaten = besteld.
-Velgen rondom grijs spuiten aangezien ik het chrome te opvallend vindt voor dit type truck.
-Als de nieuwe spoiler binnen is cabine geheel spuiten.
-Houten vloer in de laadbak maken.
-Grendels op de kleppen van de laadbak (nog geen idee waar ik deze moet halen).
-Aandrijfas zat niet bij de truck, besteld en zodra deze binnen is verlengen met aluminium staf.
-Nieuwe servo's monteren.
-Luchttanks maken.
-Accuhouder maken (waar nog geen idee).
-Licht en geluid ligt in de planning voor later dit jaar. Weer nog niet wat er in moet aangezien ik de Tamiya electronica allemaal te groot vindt om mooi weg te werken.

Wordt vervolgd.......

Laatst bewerkt:
Ik heb eerst maar eens een lijstje gemaakt wat er allemaal nog moet komen:

-Truck volledig voorzien van lagers (gisteravond gedaan).
-Dieseltank = besteld.
-Dubbel Spatbord = besteld
-Deense Kist.
-Onderfietsrekken (Maken van alu strip).
-Verkerk Spiegels = besteld.
-Verkerk Antenne's = besteld.
-Kentekenplaten = besteld.
-Velgen rondom grijs spuiten aangezien ik het chrome te opvallend vindt voor dit type truck.
-Als de nieuwe spoiler binnen is cabine geheel spuiten.
-Houten vloer in de laadbak maken.
-Grendels op de kleppen van de laadbak (nog geen idee waar ik deze moet halen).
-Aandrijfas zat niet bij de truck, besteld en zodra deze binnen is verlengen met aluminium staf.
-Nieuwe servo's monteren.
-Luchttanks maken.
-Accuhouder maken (waar nog geen idee).
-Licht en geluid ligt in de planning voor later dit jaar. Weer nog niet wat er in moet aangezien ik de Tamiya electronica allemaal te groot vindt om mooi weg te werken.

Wordt vervolgd.......

Over de licht/geluid module. Die van tamiya kunmje dan opbergen in je deense kisten;)

Vandaag niet overdreven veel progressie geboekt omdat veel dingen tegen zaten. Ik had een nieuwe stuurservo gekocht maar die had teveel diepte en kwam daarom tegen de motor aan, met teveel ophogen met busjes zou die te diep onder de truck komen en was dus ook geen optie.
Daarom een nieuwe Savox uit één van mijn andere auto's gehaald en deze gemonteerd. De servo's zitten nu allebei aan de onderkant en stevig gemonteerd op een ijzeren 3mm plaatje.
Nu de besturing nog even aanpassen, dit koste ook veel moeite omdat de vorige eigenaar 2mm boutjes erin had gewurgd wat met veel moeite uiteindelijk los kwam. Dus nu alles vervangen omdat ik bij het loshalen het meeste maar heb losgeknipt. Ik heb gelukkig genoeg voorraad wat al die stangen, kogelkoppen en kogelkophouders betreft. Heb inmiddels bakken vol aangelegd, maar dat mag ook na meer dan 25 jaar deze hobby :).
Ook heb ik alle gewone moertjes van de hele auto vervangen door borgmoeren. Doosje van 100 stuks kost maar 8 euro (Doe-Land), als je die bij de modelbouwzaak koopt heb je 16 stuks voor dit geld8O.

Zo staat het er momenteel bij:

100_4302_zpsb2ef2a19.jpg

Zo ligt mij project er momenteel bij.

100_4303_zps54a0162d.jpg

Heb de besturing klaar. Heb een gebogen stangen zodat hij niet tegen de bak aan loopt. Hij stuurt maximaal zonder uberhaubt ergens tegenaan te lopen. Volgens mij zit dit wel goed zo.
De hevel van de bak zit inmiddels recht, dit was niet zo op de foto omdat toen de versnellingsbak nog los zat. Op de 2e foto zit hij wel goed :D.

100_4304_zps61cb8030.jpg

100_4305_zps2a10634f.jpg

Ik had Piet even gevraagd of hij het topic wilde opschonen omdat er soms dingen ge-quote worden, en wat eigenlijk het hele beeld van het topic vervuild in mijn ogen.
Dus liever geen grote foto's quoten.
Ik vindt mooi dat mensen meedenken en opmerkingen hebben, maar als een ander dan een discussie of vragenstelling over iemand anders zijn quote gaat doen in mijn topic, vindt ik dit een vervuiling en geen meerwaarde.
We gaan morgen dus gewoon weer verder.

Ik had een brandstoftank besteld bij www.ScaleParts.nl.
Super snelle levering en een sterk en mooi product. Omdat ik hem gelijk met de buitenkant van het spatbord/opstap wil hebben, heb ik er een strook styreen tussen gemaakt. Ik heb dit doorlaten lopen tot de onderzijde van de truck zodat het ook nog tegen een stootje kan.
Ook heb ik ruimte gelaten tussen de opstap, echter op de foto lijkt dit veel groter dan in werkelijkheid 8O.
Desondanks.......gaten geboord in het chassis en de tank zit mooi kaarsrecht en naar tevredenheid gemonteerd.
Nu ik de tank heb kan ik ook de goeie maat Deense kist bestellen. Die komt namelijk aan de andere kant van de truck zodat het evenwijdig lijkt.
Zodra het achtersparbord gemonteerd zit kan ik de onderrijhekken ook opmeten en gaan maken. Daarachter komt aan weerszijden een reservewiel.
Tussen de 2e achteras en de achterkant zal ook nog aan weerszijden een klein gedeelte onderrijhekken komen. Dus genoeg te doen.

100_4321_zps976ed93e.jpg

100_4322_zps42415d2e.jpg

Als alles later is gespoten zul je van het witte plaatje niks weerzien, die wordt uiteindelijk zwart gespoten met het gehele chassis, deze ga ik namelijk ook helemaal opnieuw doen omdat er hier en daar wat kleine beschadigingen opzitten.

dat ziet er alvast een zeer leuke tank uit, ik zal die link een keertje moeten raadplegen :)
Weet u toevallig ook welke afmetingen deze tank heeft?

Mvg

Vandaag niet overdreven veel aan de truck kunnen doen omdat het wachten is op onderdelen vanuit alle hoeken, tegenwoordig zijn er maar weinig die snel leveren.
Dus maar 2 houders gemaakt voor de reservewielen die aan beide kanten van de truck komen.
Ik maak deze van styreenplaat en gebruik "Ruderer L530TF" lijm.

Reservewielhouder5_zps93437b8b.jpg

Eerst even 2 stroken gesneden en deze verwarmt en gebogen.

Reservewielhouder2_zps91554ec4.jpg

Hier 4 stuks van gemaakt, deze worden dan verlijmt op de gebogen delen.

Reservewielhouder3_zpsff722ee7.jpg

En verlijmt zien ze er zo uit.

Reservewielhouder1_zpsdb4405c8.jpg

2 nodig en dus ook 2 gemaakt. Later nog schuren en strak maken als de lijm droog is, en dan zullen ze worden gegrond en gelakt in mat zwart.

Reservewielhouder4_zps02e3d3e2.jpg

En dan moet het uiteindelijk zoiets aan de truck komen, wel ga er nog een adapter tussen maken zodat het wiel scheef komt te hangen, dus ietsje hogerop naar de buitenkant.

Reservewielhouder6_zps498a7712.jpg

Wordt vervolgd..........

Back