Scania voor bouwmaterialen

Ik had deze 2 nog even vergeten.
De schuine aluminium adapter zorgt ervoor dat het wiel in de goede stand onder de truck komt.

100_4334_zps41e99159.jpg

100_4335_zps5f0ef545.jpg

Omdat ik nog zit te wachten op onderdelen en niet zoveel kan doen ben ik maar begonnen met het allerminste werk, en dat is schilderen van het interieur. Als ik ergens een hekel aan heb is het wel aan deze dingen:eek:.
Mijn huidige interieur in de 2e hands truck was zwart, dus een andere set, "gelukkig" ongespoten interieur op de kop kunnen tikken.
Deze was al verlijmt maar gelukkig erg slecht en kon dus ook weer gemakkelijk uit elkaar.
Eerst heb ik het dashboard met Tamiya grondverf gespoten, en daarna de basiskleur TS-68 "Wooden Deck Tan". Dat is een zachte bruine kleur.
Na wat te hebben gegoogled zijn er 1000 en 1 soorten en kleuren dashboards in de Scania, dus ga ik ook mijn eigen draai en kleur aan het geheel geven. Verschillende delen van het dashboard plak ik daarna af en verf dit met Humbrol matt 63.
Ook de stoelen ondergaan hetzelfde echter krijgen die een 3e donkere kleur erbij en ik wil proberen een donkere lijn, dus een soort accent daar aan langs te trekken. Geen idee of het gaat lukken, maar moet het gewoon eens proberen.
Als de eerste donkere tint is opgedroogd ga ik proberen er een houtnerf aan te geven. Dit ga ik eerst proberen op een proefstuk voor ik het op het dashboard ga doen. Als alles lukt gaat er nog een glanzende lak laag over.
Maar eerst maar zorgen dat de basis goed komt.

De basiskleur TS-68 "Wooden Deck Tan"

InterieurScania2_zpsd6c9c3b4.jpg

De eerste laag, en dit zal zeker vaker moeten gebeuren met "Humbrol 63 Matt"

InterieurScania1_zps4211e6b4.jpg

Wordt vervolgd ............

Laatst bewerkt:
Weer een stukje verder.
Op de beide stoelen de 2e kleur aangebracht.

InterieurScania5_zpsdf86e62f.jpg

Het dashboard ook op bepaalde delen de 2e kleur aangebracht.

InterieurScania6_zps44a9ebe0.jpg

Een beetje aanrommelen om het een soort houtnerf te geven, tja je probeert eens wat anders. Het geheel krijgt nog een glimmende blanke laglaag.

InterieurScania4_zpsdcd29b0a.jpg

Vanmiddag eindelijk de postbode aan de deur met 3 pakjes:D, het leek even pakjesavond....bij daglicht dan:rolling:.
-Het eerste pakje, daarin zat de aandrijas die ik ga verlengen.
-Pakje 2, hierin zaten een setje alu spatborden + beugels en een set grijze kunststof velgen + breitreifen. De velgen zijn zilver omdat ik toch de andere chromen velgen ook grijs ga spuiten voor een meer realistische look, tenslotte zie je maar weinig echte vrachtwagens op de weg met chromen wielen.
-Pakje 3, hierin zat de bestuurder van de truck, Verkerk spiegels, kentekenplaten en de Deense kist + 2 nieuwe type antenne's.
Heb dus weer wat te doen.

100_4343_zps452d0cc5.jpg

100_4342_zps7dd2503e.jpg

100_4341_zpse13aac13.jpg

Hier nog even het vervolg van het dashboard, stuur en de stoelen.
Ik ben voor leren stoelen gegaan, ze zijn nog niet helemaal klaar maar de 3e kleur zit erop.

InterieurScania7_zpsc4a9819a.jpg

Het dashboard gedeelte krijgt nog 2 blanke lak lagen.

InterieurScania8_zpsef253201.jpg

Het stuur moet nog iets bij worden gewerkt en is dan ook klaar.

InterieurSania3_zpse39f38cb.jpg

De velgen inmiddels de eerste lagen erop, nog een laag zilver en dan nog blanke lak zodat het ietsje sterker is en meer beschermd tegen beschadigingen.

Velgengespoten_zps745933b3.jpg

De Deense kist inmiddels ook inelkaar gelijmt. Dit was eigenlijk een fluitje van een cent. Alleen het sluitwerk was even niet op voorraad en zou binnen 14 dagen worden nagestuurd. Dit maakt op zich niet uit, die sloten kunnen er later met doorzichtige lijm worden opgelijmt zonder problemen.

DeensKist6x11cm1_zps1232baaa.jpg

De Deense kist kan gewoon open, aan de binnenkant van de klep zit een bevestiging die in een gleufsysteem valt en daardoor echt kan worden gebruikt. Dus eventueel zou er electronica in kunnen en in de brandstoftank een geluidsmodule of zelf accu's.

Hier een foto van het Dashboard, schiet al aardig op. Heb hem even met knijpers in elkaar zet om te kijken hoe het gaat worden.
Hier een foto tot zover:

InterieurScania9_zps806d3f6e.jpg

InterieurScania10_zps885eab31.jpg

De chauffeur is inmiddels ook voor 80% klaar. Ik heb gekozen voor een vale denim spijkerbroek, oude rode blouse en een bruin bodywarmer en bruine werkschoenen. Wat niet goed te zien is dat de chauffeur al een beetje grijzend is :D.

Chauffeur5_zps91c21c12.jpg

wordt vervolgd......

De Deense kist kan gewoon open, aan de binnenkant van de klep zit een bevestiging die in een gleufsysteem valt en daardoor echt kan worden gebruikt. Dus eventueel zou er electronica in kunnen en in de brandstoftank een geluidsmodule of zelf accu's.

Ziet er gaaf uit! Heeft u nog meer fotos?

Zoals ook in een ander topic was te zien hoe de chauffeur te plaatsen, hier toch ook een paar pics omdat dit ook bij dit topic hoort.
Hoe de chauffeur te plaatsen hier: verkerk-chauffeur-plaatsen-hoe

Ik heb een stuk uit de bevestigingsbeugel gedremeld. Daarna heb ik er wel een styreen L-profiel tegenaan gelijmt om er wel de stevigheid in te houden. Straks alles afwerken en dan opnieuw schilderen.
De chauffeur zit heel relaxed en in de goeie zitpositie voor het stuur.

100_4372_zps7ce5fe6f.jpg

100_4374_zps5d10c91b.jpg

100_4375_zps8a2887b1.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat het spatbord iets scheef zat tegenover de brandstoftank had ik een paar dagen nagedacht hoe dit te veranderen, namelijk had de vorige eigenaar het binnenspatbord tegenover het buitenspatbord scheef verlijmt en dat stond me heel erg tegen.
Nu heb ik de spatborden losgedraaid van het kunststof gedeelte waar de cabine opkomt. Toen heb ik alleen de achterzijde bevestiging ondervuld met 1mm ringetjes en terug gemonteerd, en nu zit het spatbord eindelijk kaarsrecht tegenover de tank.

Dieseltank_zpsf3c91eae.jpg

Ook heb ik even een begin gemaakt om de Verkerk spiegels te monteren.
Ideaal dat ze een boormal erbij leveren zodat je de gaten nooit verkeerd kan boren. Gelukkig had ik ook een micro-schroevendraaier want voor die schroefjes ben je bijna een loep nodig 8O.

Verkerkspiegels1_zps8fff9f07.jpg

Verkerkspiegels2_zpsf1b9f69e.jpg

Hallo Koos,

Nou, het begint er op te lijken zeg, mooi hoor die buitenspiegels, heel wat beter dan de Tamiya buitenspiegels.
En met de chauffeur komt het ook wel goed.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat !
Succes met de afbouw.

Beste Koos,

je bouwverslag is leuk om te lezen.;)
Het interieur ziet er veelbelovend uit, ga zo door!

MVG,
Raymond.

Bedankt Piet en Raymond, moet zeggen het verloopt redelijk op een paar dingen na.
De spatborden die ik had besteld gaan niet passen aangezien ik geen rekening met de bak had gehouden. Nu blijken net 2 scharnieren boven de wielen te zitten, hierdoor kon het spatbord niet hoog genoeg worden gemonteerd, althans ik had hem al gemonteerd en toen kwam ik erachter:onweer::onweer:. Deze set is dus ook in de prullemand geëindigd :nosmile:

Ook heb ik vanmiddag de Deense Kist gemonteerd. De sloten van de kist zitten er nog niet in omdat deze nog worden nageleverd.
Hij zit mooi evenwijdig aan de brandstoftank omdat ze dezelfde afmeting hebben.

DeenseKist6x11cm1_zpsf6cd70f3.jpg

DeenseKist6x11cm2_zpsfd61885f.jpg

Ook had ik geen rekening gehouden met de houders van het reservewiel, ook die passen nu niet met de bak gemonteerd:onweer:.
Maarja zo houd ik wat te doen. En foto's van de bak, die laat ik pas veeeeeeeeeeeeeel later zien :D. Maar de bak is waaaanzinnig mooi.

De velgen had ik gister zilver gespoten met daarover blanke lak. Vandaag de velgen gemonteerd en de band aan de binnenzijde verlijmt zodat je geen lijmresten aan de buitenkant ziet. Ook de breitreifen gemonteerd en voorzien van kogellagers. Moet alleen nog naafdoppen kopen voor de voor en achterwielen.

Velgengespoten2_zps13873eb3.jpg

Velgengespoten1_zpsd83f8978.jpg

Laatst bewerkt:
het zit wel eens tegen koos :(
dat overkomt iedereen wel eens een keer
succes met je verdere afbouw en ik heb je een PB gestuurd

Back