Scania voor bouwmaterialen

Haha zoveel maakt dat niet uit, t'is maar een spatbord. Voor dat ik het door had was ie al dubbel gevouwen.

Na nog wat info te hebben gelezen over de Carson spatborden, blijken die voor enkele wielen te zijn, dus trailers en heb ik er niks aan.
Dus heb ik van onderstaande type spatborden op de foto 4 stuks besteld, alleen worden ze breder gemaakt omdat ik 2 banden naast elkaar heb.

T2eC16dHJGE9nm3rI5SBRIO7CQt9Q60_85_zps251a79d1.jpg

Vandaag ook veel bezig geweest met het dashboard. De kleurstelling was niet naar tevredenheid, dus opnieuw gespoten in de lichte kleur. De stoelen moeten nog maar eerst wilde ik nog even alles passen en meten.
De chauffeur moest proefzitten, en de stand is perfect.
Ook ga ik een poging doen een stukje tussen de stoelen te bouwen, schakelpook e.d. Geen idee of het gaat lukken maar probeer het toch.

Proefzittenchauffeur3_zpsf00695aa.jpg

Proefzittenchauffeur1_zps9a7f1dd0.jpg

Proefzittenchauffeur2_zps121e5fa3.jpg

Laatst bewerkt:
De Deense kist zit vast met M3x12mm boutje met aan de binnenzijde een locknut zodat ze er stevig op zitten.
Met de tank heb ik hetzelfde gedaan.

Vandaag eigenlijk bezig geweest met allemaal kleine probleempjes oplossen die ik tegenkwam. Een paar moeten nog, zoals de brede banden lopen tegen het binnenspatbord aan. Hiervoor moet ik nog even een nette oplossing bedenken.
Ik had de brede banden/velgen gekocht echter zit in 1 velg een slinger, dus kreeg ik 2 nieuwe. 1 daarvan moet dus opnieuw worden gespoten:(.
Achter de bestuurder komt de ontvanger en regelaar, geluid en luidspreker zal in de tank en in de Deense kist komen, de accu komt tussen de framebalken en zal geladen kunnen worden vanuit de Deense kist.
Ik heb vandaag een schot achter de bestuurde gemaakt van 1,5mm styreen en deze ga ik verlijmen aan de L-profielen die ik in de cabine heb gelijmt,
Het zijn aan de zijkant 2 korte stukken omdat er een versprong in de cabine zit. Uiteindelijk zullen hier gordijnen voorkomen zodat het op een slaapcabine lijkt.
Na een paar pogingen heb ik toch een net schot gekregen. Op de foto zit nog niks verlijmt........
Ook boor ik aan de bovenkant nog een gat zodat de kabels van de zwaailampen ook mooi achterlangs lopen en dus uit beeld zijn.
Hieraan vast ga ik de console richting het stuur maken zodat de grote opening tussen de stoelen ook een beetje realistich lijkt.
Het begin:

Cabineaanpassing1_zps0d119c3c.jpg

Cabineaanpassing2_zpsdb9c6004.jpg

Cabineaanpassing3_zpsb36dfca4.jpg

Vanmorgen al weer heel vroeg met het interieur bezig geweest.
Ik had op google rondgekeken voor een dashboard van een Scania, maar er zijn zoveel, en geen één gelijk en dus heb ik kleine gelijkenis van een model genomen die ik wel leuk vond.
De versnellingspook is van een alu-bus met daarin een inbus als schakelkop, deze wordt natuurlijk nog geverfd. Om de schakelpook heb ik een echte rubberen hoes gevonden van een aandrijfas en lijkt heel mooi, (nog niet op de foto).
Het geheel zit bevestigd aan de achterwand, echter wil ik die eigenlijk niet lijmen maar op een andere manier erin zitten, hier dus nog even over nadenken. Namelijk als ik deze erin lijm, kan ik de grill van binnen nooit meer losschroeven. Maar vindt vast een oplossing.
De stoelen zullen toch weer een nieuwe kleur krijgen, die staan me toch niet aan.
Wordt vervolgd.......

Cabineaanpassing7_zpsbecd2fb6.jpg

Cabineaanpassing6_zps9340c965.jpg

Cabineaanpassing5_zps67eb673d.jpg

Ik weet niet hoe lang de kabels zijn die je hebt, maar als je de cabine voorover wilt kantelen moeten de kabels wel lengte hebben...
Ik heb het bij mij zoals hieronder op de foto opgelost. De MFU zit ook achter een schotje op dezelfde locatie, maar deze is met scharnieren bevestigd. Hierdoor kantelt deze en kan de cabine normaal open maar hoef ik geen rekening met lange kabels te houden. Wat betekend dat ik deze compact bij elkaar kan houden. Scheelt dus ruimte.
(Ik heb eventueel meer foto's)

full

Verder ziet het top uit! Doe ik ook weer ik ideeen op! :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga de cabine sowieso niet kantelen, als ik erbij moet haal ik even de bumper eraf en dan de scharnieren los. Ik moet er alleen bij als iets kapot is o.i.d. Er komt niets achter waarvoor ik er vaak moet zijn.
De ontvanger komt er met klitteband op, en ook de lichtunit. Dus die pak je er dan ook zo af.

Ik ben nog even met een klein detail bezig geweest, aangezien er ook een navigatie in de truck komt. Ik heb voor een XXL scherm gekozen:D.
Gemaakt van styreen en daarna mat zwart gespoten met zwarte lexaanverf.
Hierna een kleine foto van 't net gehaald en die geprint en daar een klein stukje tape over en met 3-d tape op de navi geplakt.

Navigatie1_zps3f0bf6e5.jpg

Navigatie3_zpse327c4e3.jpg

Navigatie4_zps5f3be161.jpg

Navigatie2_zps1f9c7d06.jpg

je maakt mooie vorderingen, het ziet er allemaal goed uit en leuke details.....
niet vergeten eerst de kaarten van je navi te updaten.....
anders rijd je trucker verkeerd
:proost:

je maakt mooie vorderingen, het ziet er allemaal goed uit en leuke details.....
niet vergeten eerst de kaarten van je navi te updaten.....
anders rijd je trucker verkeerd
:proost:

Zal zorgen dat hij de updates erop krijgt:D.

Als het goed is komen morgen ook de nieuwe spatborden binnen voor de achterzijde. Deze week ook verf halen voor de truck, tanks en interieur en dan kan ik snel verder. Ook zal deze week de aandrijfas worden verlengt zodat ik de truck eens kan laten rijden, ben benieuwd hoe die stuurt met zijn 80cm lengte.

valt wel mee die ex vomar truck van mijn was ook 80 cm en dat rijdt best leuk ook als de wipkar er achter hing is er goed mee te sturen.
gr willem

Ik zit even in dubio welke type spatbord ik moet monteren. De 1e keer had ik zelf de dubbele gemonteerd. Uiteindelijk mislukt en het spatbord dubbelgeknakt. Dus heb ik 4 enkele spatborden laten maken + nog 1 dubbele zodat ik die set ook weer compleet hebt.
Nu heb ik even de spaborden er los op gelegd, zowel de enkele als de dubbele. Welke denken jullie dat ik moet monteren, ik twijfel namelijk.
Hier even een foto (los op de wielen) van allebei:

100_4408_zpsa440e935.jpg

100_4406_zps2f8e6dfb.jpg

heb je ook een foto van de hele auto met spatborden dat kijkt even makkelijker
en ik denk dat dat toch een beetje smaak is welke het mooiste is

heb je ook een foto van de hele auto met spatborden dat kijkt even makkelijker
en ik denk dat dat toch een beetje smaak is welke het mooiste is

Hele foto komt met bak komt later;). Deze zit nog in de beginfase, dus dat houden we nog even in spanning.

Back