Scania voor bouwmaterialen

Ghossie

In Memoriam
In dit topic zal een bouwverslag komen van een Scania truck met bak voor bouwmaterialen. Op de bak zal een (statische) laadkraan komen.
Ik ben vandaag met de kraan begonnen. Het is gemaakt van een vreemde soort gegoten kunststof o.i.d.
Veel kleine onderdelen, een getekend papier met genummerde onderdelen, een abracadabra verhaal in het Engels erbij, al met al goed bestuderen voors te beginnen met de kraan.

Hier een foto wat in de verpakking zat:

Hier de plek waar het inelkaar word geknutseld:

De onderdelenlijst :mad::

Hier even de eerste delen inelkaar gezet.
Er moest een deksel gelijmt worden waar de inschuifbare balk inkomt. Doordat alle materialen gegoten zijn moet er veel worden geschuurd om alles netjes pas te krijgen.

Hier even 2 delen tijdelijk vastgezet met een schroef, maar hiervoor zijn allemaal scalepaspennen bijgeleverd.

Hier de pen gelijmt waar de kraan uiteindelijk op zal kunnen draaien. Dit verlijm ik met 2 componenten Bison Epoxy omdat de meeste kunststof lijmen hier niet op willen hechten8O.

Toen de kolommen op elkaar gelijmt waar de kraan uiteindelijk op zal draaien.
Dit ook allemaal met de 2 componenten verlijmt zodat het één degelijk geheel gaat worden.

Hierna even wat delen inelkaar gezet om te kijken hoe het een beetje gaat worden. De glijbuis die in de cilinder komt kon de cilinder niet in omdat ze deze zijn vergeten te boren of is per ongeluk dicht gegoten.
Eerst met een 1mm boortje begonnen zodat ik recht begin, daarna verschillende maten gebruikt om uiteindelijk het goeie gat te krijgen zodat de stang erin past.
Hier nog een foto tot zover:

Laatst bewerkt:
hoi
als je hem opbouwt zoals beschreven zal hij niet passen op je scania ik heb de zelfde kraan en heb hem behoorlijk aan gepast en past nu redelijk.

gr willem

Hij zal zeker worden aangepast aan de Scania, maar ik ga hem eerst in basis opbouwen, dan aanpassen aan de bak e.d.

Vandaag nog een klein beetje geklust aan de kraan, brrrr wat zeer slecht gegoten onderdelen zitten er in de kit.
Ik heb wat leiding werk aangebracht waarop later de slangen op worden aangesloten.
Op deze foto moeten de messing staafjes nog worden ingekort, maar uiteindelijk zou je er niks van weerzien omdat de slang er op komt.

Ook op de bovenkant leidingen aangelegd, deze scheiden zich later af naar 2x2.

Op de deze foto zul je een soort schuim zien bij het scharnierpunt bij het cilinderbevestigingspunt (mooi scrabble woord hé). Ik heb alles eerst lichtjes opgeschuurd, daarna verlijmt met epoxy en toen dit vast zat de randen met cyanoacrylaatlijm, dit schuur ik later weer weg. Dit schuimen wordt veroorzaakt doordat ik gelijk na het lijmen activator erop spuit zodat het gelijk muurvast zit, je hebt dus maar 1 kans om het goed te plaatsen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Weer een stukkie verder met de "statische kraan". Heb nu de cilinder klaargemaakt voor het uitschuifbare gedeelte. Een paar onderdelen waren erg slecht gegoten en braken af zodat ik deze zelf even moest namaken van styreen, maar dit is gelukt. Uiteindelijk zit de grote cilinder gemonteerd boven op de uitschuifbare mast. Het wordt toch een redelijk grote kraan, veel groter dan ik in eerste instantie had verwacht, hij past qua formaat perfect bij 1:14.
Hij zit in grote lijnen in elkaar, nu komen de moeilijkste dingen, en dat zijn de details die overal op de kraan moeten worden aangebracht. Wel een puzzel met de hopeloze beschrijving. :hammer:
Omdat aan ieder gegoten deel een gladde kant zit, schuur ik dit gelijk voor montage zodat het later makkelijk kan worden gespoten en omdat sommige delen gelijk permanent gelijmt moeten worden.

Deze cilinder moet nog worden opgeboord, zoals bij zoveel delen moet gebeuren, tis geen bouwpakketje die je even in een middag in elkaar lijmt:rolling:

De truck zal iets in deze richting gaan worden.....

em50405_scania.jpg

Wordt vervolgd......

Laatst bewerkt door een moderator:
ook met de p-cabine of de r-cabine de p-cabine zou wel apart zijn en is niet moeilijk om te maken uit een r cabine

mvg ricardo

een p230 maken van de tamiya scania is nog niet zo eenvoudig hoor
hoogte lengte breedte alles moet veranderd worden
kost menig bloed zweet en tranen
bloed en tranen na vinger in lintzaag te zetten :(:(:(

Ik heb ook nog niet helemaal een goed plan, ben druk aan t rondkijken wat ik eventueel zou willen gebruiken qua parts en wat de totaalkosten zullen worden, wat niet helemaal onbelangrijk is natuurlijk.

Topic was even gesloten, was even erg zat van de kraan. Wat een bere slecht materiaal heeft diegene gebruikt die de kranen heeft gemaakt.
Ik wilde de kraan in 1e instantie in de prullenmand gooien, maar ga toch nog een poging doen. De gegoten cilinders zijn erg slecht en daarom eind van deze week zelf welke maken van styreen buis.
Wel ben ik ervan overtuigd dat dit model niet op mijn truck zal komen, ik maak hem klaar en zet hem weg, misschien voor ooit een ander project.
Zover staat hij er momenteel bij, kapotte cilinder die dus worden vervangen.

Laatst bewerkt:
Hallo Ghossie,

Jammer, dat de kwaliteit van de laadkraan zo slecht is.

Kan je de laadkraan niet monteren op een truck als statisch model, zodat je de laadkraan niet hoeft uit te klappen ??

Of misschien de cilinders vervangen door messing pijp met daarin een aluminium cilinderstang ??

Het is toch jammmer als je er zoveel werk mee heb gehad, om dan de laadkraan in een hoek weg te zetten.
Het model op zichzelf ziet er best goed uit.

@Piet

Ik ga de cilinders van styreenbuis maken, 3 soorten buis, 2 die inelkaar vallen en de 3e om de cilinder einden een verdikking te geven zodat het op een cilinder zal lijken.
Einde deze week haal ik misschien het materiaal aangezien ik momenteel erg in de lappenmand lig.

de kwaliteit is inderdaad ruk maar om nou daarom de moet op te geven ?
ik heb ook stukjes opnieuw moeten maken dat vindt ik dan een uitdaging ben nu bezig om helemaal uit het niets een kraan te maken gewoon van foto,s das pas een uitdaging.
gr willem

Daarom ga ik nu ook weer verder, was het in 1e instantie even zat :mad:.
Maar ben wel overtuigd dat hij niet op mijn truck komt :roll:.
Ga hem zo goed mogelijk afmaken, spuiten en bestickeren met Fiab stickers en dan komt ie voorlopig in een doos op zolder, misschien ooit op een andere truck of dat ie naar een volgende eigenaar gaat, we zien wel.
De kraan is wel een uitdaging, maar alleen als je veel geduld hebt:rolling:.

hoi
als je hem weg doet neem ik hem wel van je over
ik doe altijd twee projecten tegelijk dan kan je wisselen als je de een zat bent en ga dan met de ander verder en anders even een groot rondje lopen met de hond is ook lekker.
gr willem

Back