Scarab van 1949

Ton van Munsteren

Forum veteraan
PH-SAM
De Scarab uit 1949 lijkt me wel een leuk model om te bouwen.
Gaat natuurlijk een dieseltje in komen weet alleen nog niet welke.
Originele spanw is 35inch maar ga denk iets groter naar 1 mtr of 1,2 mtr prima voor een 1 cc diesel.
Op Outerzone een tekening gevonden en die eerst maar eens overzetten naar cad.

Zijn er wel meer die de Scarab leuk vinden dus een mooi plaatje gevonden, zo moet die er dus uit gaan zien.

009.jpg

Ton

Zucht een tekening van een ander aanpassing is eigenlijk meer werk dan volledig zelf ontwerpen.
Maar goed het is denk zover dat de Scarab compleet is en de onderdelen klaar zijn.
Nu nog even in een plank zetten en naar RBCkits voor een setje te laten frezen.
Met een beetje geluk heb ik volgende week wat om in elkaar te plakken.

Romp.jpg

Vleugel en Stab.jpg

Ton

Spanwijdte is bijna 1100mm dacht zelf aan 0.8 of 1cc. Of 0.5 voldoende is weet ik niet zeker.
Maar je heb niet veel nodig om weg te komen dus zou best kunnen dat 0.5 voldoende is.

Ben lekker aan het plakken met de Scarab en moet zeggen het klopt aardig.

De onderdeeltjes voor de romp.
IMG_8082.JPG

Even in elkaar drukken om te kijken of het een beetje past.
IMG_8085.JPG

Even een mal maken om het geheel met lijmen een beetje recht te houden
IMG_8087.JPG

Werkt goed en is nu fatsoenlijk uit te lijnen en te plakken
IMG_8088.JPG

Ziet er denk niet verkeerd uit
IMG_8090.JPG

Mal even omdraaien voor de onderzijde
IMG_8095.JPG

Ook maar gelijk de stringers der in plakken past aardig , wilde eerst vuren maar toch voor 3x3 balsa gekozen
IMG_8096.JPG

Ook de onderzijde gedaan de lijn komt er nu al aardig in.
IMG_8098.JPG

Prachtig toch het verloop van de stringers.
IMG_8101.JPG

Zo dat was het weer voor een avondje plakken

Ja wordt zeker verkrijgbaar. Setje zou nu al kunnen maar tek is dan nog niet klaar.
Ook moet nog wat worden gefijntuned dus als je de tijd hebt tot eind Jan 2020 dan komt dat zeker goed.

Gaat langzaam maar zijn weer wat verder en daarbij wat foutjes tegengekomen om aan te passen.

Het originele model is op de neus voorzien van wat wat plaatjes van spant naar spant.
Zelf ben ik gegaan voor stripjes balsa, niet de gemakkelijkste optie ben ik achter gekomen.
Want er zitten flink wat verloop in de spanten maar het lukt en dat is altijd leuk en vooral prettig.

IMG_8104.JPG

Niet echt super strak maar goed genoeg voor nu.

IMG_8105.JPG

Rompje al lekker stevig en stijver dan verwacht, vorm is wel heel erg grappig.

IMG_8106.JPG

Toch bizar hoe men vroeger al van die lastige vormen wist te kiezen, waren toch handige donders.

IMG_8107.JPG

IMG_8109.JPG

Vleugel zetel plaat was te groot op tekening misschien moest dat ook maar ik het er dit van gemaakt.

IMG_8110.JPG

Onderstel was een beetje een drama want dat het er veel eerder in gemoeten en daarbij ook aan de andere kant van de spant.

IMG_8117.JPG

Foutje maar komt goed later met wat buigen komt het wiel wel op zijn plek.

IMG_8118.JPG

IMG_8121.JPG

Ton

Back