Schakelaar om ESC in/uit te schakelen

Ik ben voor een nieuw project op zoek naar een esc van +/- 70 Ampere. Er zijn diverse regelaars te koop die hieraan voldoen. Echter ben ik op zoek naar een oplossing om de esc met een schakelaar in/uit te schakelen zodat ik niet de canopy moet vast/losschroeven terwijl het model aan staat.

Als ik ga zoeken naar regelaars met een schakelaar heeft bijvoorbeeld de Hacker MasterBasic serie dit. Het lijkt mij dat er ook andere oplossingen zijn, of ben ik dan toch verbonden aan deze ene regelaar?

Die schakelaar schakelt de 5 volt BEC-spanning uit. De spanning van de motoraccu blijft op de ESC staan.

Wil je veilig aan het toestel kunnen werken met de accu's aangesloten dan is een aan de buitenzijde van het toestel bereikbare doorverbindingsplug in de plus draad te overwegen. Als de plug is verwijderd is de plus draad naar de ESC onderbroken. Het plaatsen van de plug hersteld de stroomkring en het toestel is vliegklaar.

Laatst bewerkt:
De enige andere oplossing naast die van N.P.S. is dat je een flinke zware schakelaar die 70A kan schakelen tussen je accu en regelaar zet.
Als dat een mechanische schakelaar is zal het ook letterlijk een zware schakelaar zijn. Geen optie waarschijnlijk.
Eventueel zou je met een aantal schakel Fets parallel een elektronische schakelaar kunnen maken. Maar dat betekend extra elektronica wat kapot kan en waar verliezen in optreden.
Bijna iedereen komt uiteindelijk toch tot de conclusie dat het losmaken van de connector en het uit het model halen van de accu toch de beste en vooral veiligste oplossing is. In jouw geval kan je waarschijnlijk de montage van je canopy het beste zo veranderen dat je dat met snel sluitingen of magneten doet. Dat schroeven vind ik maar een lastige oplossing. Zelf heb ik zelf ook een model waar de zaak vastgeschroefd moet worden. Ik ben al een poosje bezig daar een andere oplossing voor te verzinnen.

Er zijn electronische schakelingen hiervoor te koop. Emcotec heeft deze dacht in, anders powerbox. Deze zijn bedoeld voor de vlieg accu en voorkomen ook de vonk bij het aansluiten van grotere accu's. 70A is weinig dan ;)

Ingewikkeld is emcotec niet, duur missch wel maar je krijgt er ook iets knap voor in de plaats. Je kan hem gewoon door de romp met een magneet aan en uit schakelen dacht ik.

Ik kan mij niet voorstellen dat er regelaars (ESC's) zijn die een motor aansturen indien er geen "puls-code" wordt aangeboden vanuit de ontvanger.
(het kan natuurlijk wel, maar gaat in tegen elke ontwerpmethode voor veiligheid)
Het zou dus volstaan om deze "puls-draad" met een schakelaar te onderbreken ( wel aan de zijde van de regelaar, de puls-draad aan massa verbinden via een weerstand met hoge waarde (100k oid) om evt. ongewenste signalen te onderdrukken.

Wat ook kan is: de "plus" van de regelaar (feitelijk het BEC-deel van de ESC) naar de ontvanger m.b.v. een schakelaar te onderbreken.
De ontvanger krijgt dan geen "voeding" om te kunnen werken / de regelaar krijgt dan ook geen "puls" terug van de ontvanger en de software in de regelaar behoort er voor te zorgen (mag je best vanuit gaan) dat de motor niet kan worden geactiveerd.

Hoe je het ook doet; zo lang de accu is aangesloten op de regelaar (of je de "puls" of "plus" naar de ontvanger nu wel of niet onderbreekt); de accu wordt wel langzaam ontladen. (want de elektronica in de ESC en/of BEC blijft actief met het leveren van energie om op de achtergrond te blijven weken.
Je kunt dus niet jouw model voor langere tijd wegzetten zonder één van de draden van de accu werkelijk los te koppelen.

Laatst bewerkt:
Het onderbreken van de inpulsleiding naar de ESC zou ik nooit doen. Sommige ESC's starten niet op als bij het aansluiten van de vliegaccu er geen impuls op de ingang staat.

Als je er op vertrouwd dat een ESC een motor nooit inschakeld als er geen impuls op ingang staat of nooit de motor laat draaien als het gas dicht staat, dan zijn er nog andere opties:

Programmeer een veiligheidsschakelaar in de zender zie er voor zorgt dat de motor niet gaat draaien als je per ongeluk tegen de gasstick stoot. Zorg er ook voor dat de failsave positie voor het gaskanaal in de "motor uit" positie staat.

Sommige zenders gaan niet aan als schakelaars niet in een vooraf gedefinieerde positie staan. Zorg er voor dat de zender alleen aan gaat als de veiligheidsschakelaar voor de motor geactiveerd is.

Je zal op deze manier nooit de motor aan het draaien krijgen als de veiligheidsschakelaar niet is vrijgegeven. Extra veiligheid geeft een veiligheidsschakelaar die je niet door aanstoten kan bedienen. Er zijn schakelaars waarvan je het schakelarmpje moet optillen voordat je de schakelaar kan omzetten.

Maar het blijft een ESC die onder spanning staat en altijd onverwachte dingen kan doen. Uiterste voorzichtigheid blijft geboden! Ook niet vergeten direct na de landing de veiligheidsschakelaar te activeren. Ander kan je door tegen de gasstick te stoten de motor aan het draaien krijgen.

Pas deze methode toe op al mijn elektro-toestellen en deze werkt tot tevredenheid, maar opletten blijft nodig.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie antwoorden, hier kan ik mee verder. Het is niet mijn bedoeling om een vliegtuig met aangesloten lipo 'op te bergen', het is puur voor de veiligheid op het veld dat een vliegtuig niet 'aan' staat terwijl ik aan het sleutelen ben om het toestel vliegklaar te maken.

Ik ga in ieder geval de afweging maken tussen de hacker regelaar of een EC5je tussen de rode draad van de regelaar.

Castle creations EDGE regelaars hebben nu allemaal een ingebouwde arming lock.

480916661cb4546bebab4ad9ab3b8752.image.550x550.jpg

Hoe dan ook, als er stroom op staat kan er door een software fout altijd een motor gaan draaien. De kans is heeeeeel klein en ik gebruik vaak alleen een hold en dat geeft genoeg vertrouwen. Ik moet ook sommige kisten omdraaien met aangesloten 12s 5000 packs maar dat is nooit een probleem geweest. Of je het fijn vindt hangt van jouw af maar veilig is het best wel. Zolang je maar je gas locked van 9/10 fouten komt omdat iemand dan per ongeluk tegen het gas aan stoot.

Het onderbreken van de inpulsleiding naar de ESC zou ik nooit doen. Sommige ESC's starten niet op als bij het aansluiten van de vliegaccu er geen impuls op de ingang staat.

Als je er op vertrouwd dat een ESC een motor nooit inschakeld als er geen impuls op ingang staat of nooit de motor laat draaien als het gas dicht staat, dan zijn er nog andere opties:

Programmeer een veiligheidsschakelaar in de zender zie er voor zorgt dat de motor niet gaat draaien als je per ongeluk tegen de gasstick stoot. Zorg er ook voor dat de failsave positie voor het gaskanaal in de "motor uit" positie staat.

Sommige zenders gaan niet aan als schakelaars niet in een vooraf gedefinieerde positie staan. Zorg er voor dat de zender alleen aan gaat als de veiligheidsschakelaar voor de motor geactiveerd is.

Je zal op deze manier nooit de motor aan het draaien krijgen als de veiligheidsschakelaar niet is vrijgegeven. Extra veiligheid geeft een veiligheidsschakelaar die je niet door aanstoten kan bedienen. Er zijn schakelaars waarvan je het schakelarmpje moet optillen voordat je de schakelaar kan omzetten.

Maar het blijft een ESC die onder spanning staat en altijd onverwachte dingen kan doen. Uiterste voorzichtigheid blijft geboden! Ook niet vergeten direct na de landing de veiligheidsschakelaar te activeren. Ander kan je door tegen de gasstick te stoten de motor aan het draaien krijgen.

Pas deze methode toe op al mijn elektro-toestellen en deze werkt tot tevredenheid, maar opletten blijft nodig.

Hoe stel je de veiligheids schakelaar in bij een jeti zender? Waar vind ik dat

Dank, ik ga dat eens even proberen. Een veiligere manier om ook een instelling te veranderen zonder de motor los te koppelen

Als je de instellingen van de zender, de regelaar of de ontvanger gaat aanpassen zou ik ALTIJD de prop van de motor halen. Mocht er dan toch een instelling niet helemaal zijn wat je wilt of je vergist je ergens dan kan de motor onverwacht gaan draaien. Zonder prop er op kan dat niet zo veel kwaad. Met de prop er op...... ik wil daar niet aan denken. :(:(

En dan moet alsnog je hem inschakelen en de kap erop. Daarom op de zender het regelen. Het gaat er om de esc uit te schakelen en niet bec dus de gas functie

Is in mn t rex dus bladen er af
Denk ook aan de Heckrotor! :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Je kan de zaak alleen veilig uitschakelen door de verbinding tussen de accu en de regelaar te onderbreken. Daar heb je een zeer stevige mechanische schakelaar voor nodig of een net zo stevige elektronische schakelaar. Een mechanische schakelaar kan je waarschijnlijk wel vergeten want die zijn gewoon te groot en te zwaar. Een elektronische zou kunnen maar ik weet niet of er voor dit doel bruikbare elektronische schakelaars zijn. Ze moeten wel de stroom van je hele heli door kunnen laten. Een bijkomend nadeel is dat het extra weerstand in de keten brengt wat een iets lagere spanning op de regelaar, dus ook naar de motor, betekent. Het is ook nog eens extra elektronica dat kapot kan gaan.
Een heel simpele en betrouwbare manier is iets wat ik bij een speedboot een keer heb gezien. In de "cockpit" van de speedboot, waar het min of meer droog blijft, zitten twee bananenstekker bussen, bij die speedboot waren het 6mm bussen. Aan de ene bus zat de + van de accu en aan de andere de + van de regelaar. Wanneer de boot ingeschakeld moest worden verbond de eigenaar die twee bussen met twee bananen stekkers die met een stevige draad waren doorverbonden. Simpel in te bouwen, geen extra elektronica dat kapot kan gaan en veilig.

Back