Scheeps verlichting draadje

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Cotjuh, 17 mei 2011.

  1. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Misschien in Belgie, maar in Nederland niet correct.

    Wanneer je van de Originele P57 uitgaat moet deze in ieder geval voeren:
    boordlichten (rood en groen), toplicht (wit) en heklicht (wit).

    Ik vond dit plaatje nog op t net voor je van de boot

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    Het is zoals ahcling idd zegt..

    Het is geen "boeglicht" maar toplicht.. en deze voert er 1 in de achtermast idd.

    Wat ik echter wel vreemd vind is dat de boot een carnaval licht heeft/ voert volgens het plaatje.
    Dat zou voor 2x boordlichten staan... (Ik zeg niet dat het niet zo is hoor! Ik vind het alleen iets aparts)
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat wordt gebruikt als men de mast plat gooit. Daar zitten namelijk ook de boord lichten aan vast.
    [​IMG]
    Het witte licht (beetje zwart op de foto) aan de witte lijst aan de dakrand van het stuurhuis is dan het bijpassende toplicht.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    Ah vandaar thx !
     
  6. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Ik ben momenteel een Stoomsloepje (Bouwverslag) (maat in werkelijkheid ca. 12 meter) aan het bouwen en ben nu zover dat ik de verlichting werkend wil gaan maken.
    Omdat ik het scheepje zo correct mogelijk wil afbouwen en twijfel aan de meegeleverde inhoud van het pakket ben ik op zoek gegaan naar wat hiervoor aan verlichting nodig is.

    Ooit decennia geleden heb ik mijn (plezier)vaar bewijzen en TKN gehaald maar ben daar ondertussen al weer e.e.a. van vergeten.
    In dit draadje is al het nodige over navigatie verlichtingen geschreven maar met uitzondering van iets over de zeilvaart nog nauwelijks over pleziervaart / kleine (motor) boten.
    Om deze reden en om dit draadje mee verder te actualiseren stel ik mijn vraag op de eerste plaats in dit draadje.

    Uiteraard heb ik zelf al in een oude almanak en op internet gezocht maar door onderstaande plaatje ben ik een beetje in twijfel gekomen.
    Ik weet dat lezen ook een kunst is of kan zijn maar hier lukt het me even niet zo goed :hammer:.

    Het meest voor de hand liggend is de verlichting van het scheepje links boven maar het beslag set van dit model met een inhoud van 2 boordlichten en 1 rondom schijnend licht voorziet daar niet in.
    Natuurlijk wijken modelfabrikanten wel vaker af van details en de realiteit en dat zou hier dus ook best gebeurd kunnen zijn :rolleyes:.

    De verlichting van het scheepje midden boven zou voor mij met de genoemde inhoud van het pakket beter uitkomen.
    De andere scheepjes op de afbeelding vallen sowieso af.

    Wie weet of het tweede scheepje een voor mij legale verlichting heeft?
    Dus 2 boordlichten, een rondom schijnend licht en geen heklicht.

    In het andere geval zal ik toch naar een goed gelijkend en passend heklicht uit moeten gaan kijken en natuurlijk de zichthoek in de rondom schijnende lamp aanpassen.

    Onderstaande tekst en plaatje komt van deze link.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2017
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert een gecombineerd top/heklicht is toegestaan. Dus je kunt het doen zoals op het middelste plaatje is weergegeven. In jouw en Sjoerd zijn bouwverslag heb ik voor het heklicht abusievelijk 145 graden geschreven. Is natuurlijk 135 graden. Zal de leeftijd wel zijn. Succes verder met de illuminatie. Zie bijgaande link voor een 3 D plaatje. Gr. Klaas.

    https://www.vaarbewijzen.nl/verlichting-boot/
     
  8. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Klaas, bedankt voor je bevestiging van wat ik al dacht maar toch op enig moment weer aan begon te twijfelen..
    Het wordt dus gewoon een schip met bak- en stuurboord verlichting gecombineerd met een (wit) rodomschijnend licht.
     
  9. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Even een vraag : ik ben de Fairplay 26 aan het bouwen en ben momenteel bezig met de mast en de verlichtingen .
    Op de schoorsteen aan bakboord naar achteren gericht staan drie lampen , een wit als heklicht , een geel als sleeplicht en daartussen staat nog een lamp die beschreven is als "CUSTOM LAMP".
    Aan de voorzijde van de sleper treft men nogmaals hetzelfde aan .
    Heeft iemand een idee welke kleur deze " custom lamp" heeft en wat de bedoeling er van is ??
    Groetjes
    Ronny
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronny, Voor zover ik begrijp is het een werklamp. Minder fel en stroom consumerend dan een schijnwerper. Gr. Klaas.
     
  11. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hey Klaas , de lamp heeft hetzelfde model dan de signalisatielampen en is geplaatst tussen de heklamp en het sleeplicht . Ik heb hierbij een foto geplaatst waarop ze duidelijk te zien is .
    fairplay 26 (23).JPG
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is dat niet een lamp die te maken heeft met de lengte van de sleep? Minder vaak gebruikt, en daarom niet dubbel uitgevoerd?

    Edit: nee... tenminste kan er niks over vinden in het BVA
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2017
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronny, Het is inderdaad een navigatielamp. Ik herinner me dat er vroeger een groen heklicht werd getoond als de douaneformaliteiten in de laadhaven waren afgewerkt en men bij grenspassage niet meer hoefde te stoppen. Custom betekent ook douane. Met het openen van de grenzen in de EC is hier het gebruik van de lamp niet meer actueel. Maar kan in andere landen nog wel gelden. Mijn oude Bugsier 3 uit 1976 heeft ook nog zo'n lamp. Heb nog een oude bouwbeschrijving, ook in het Engels, en de lamp wordt daar customslight genoemd. Soms duurt het even voor bij mij het kwartje valt, maar dat moet je dan maar voor lief nemen. Gr. Klaas.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Had ik nog nooit van gehoord, om eerlijk te zijn....
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Nou kan ik wel schrijven dat ik gelukkig wat ouder ben en het daarom wel kan weten, maar dat klinkt zo pedant. Zou de regelgeving er op na moeten pluizen om te achterhalen waarom dat het licht nog wordt geplaatst. Vind het aan de ene kant wel interessant, maar heb nog zoveel andere dingen waar ik ook tijd voor nodig heb. Ook een gevolg van het ouder worden. Maar we klagen niet en samen zijn we sterk, moeten we maar denken. Gr. Klaas.
     
  16. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hey Klaas , net als Bert had ik daar nog nooit van gehoord . Zo zie je maar dat een beetje ouder zijn ook zijn voordelen heeft , je weet meer alhoewel je meer vergeet !!!!!!
    Op de beschrijving en het plan dat ik heb van de scheepsverlichting staat inderdaad de lamp beschreven als CUSTOMLIGHT .
    En omdat deze slepers over gans Europa worden ingezet is het een zeer logische verklaring .
    Ik ga hier dan ook een groene led insteken .
    Bedankt om eens diep in je geheugen gegraven te hebben .
    Groetjes
    Ronny
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wie wat bewaart heeft iets, Ronny. Maar als je jezelf de tijd gunt komt het wel weer boven. Geduld is dus een schone zaak, niet alleen in de modedlbouw. Ga je deze Fairplay sleper bouwen? Technisch vind ik het knap, maar oogstrelend zal ik deze boten nooit noemen. Zal ook wel weer een kwestie van leeftijd zijn. Midden 50-er jaren kwamen we vaak in Antwerpen bij de Esso raffinaderij. Op de rivier voeren de sleepboten van Gerling en Letzer. Was van origine een Duits ontwerp. Voor mij straalden die boten power uit en uit de schoorsteen kwam een soort "muziek". Vandaar dat ik in 1976 een Bugsier 3 heb gebouwd. Vaart nog steeds. Motor en schroefas vernieuwd en voorzien van het geluid van een 6 cilinder Deutz 545. Is een leuke vaarboot, maar wel een beetje rank om te slepen. Ook de echte schepen kieperden wel eens om. Maar dat gebeurt met nieuwere ook. En geen dank voor de moeite hoor! Op de zoektocht naar de functie van het licht kwamen er weer een hoop mooie herinneringen boven. Zou je graag de Nederlandse naam van zo'n lamp noemen, maar helaas. In het Duits is het Zollampe. Dacht dat daar dan 3 l's in moesten staan, maar ergens wel eens gelezen dat 2 dan genoeg is.Nog even gezocht bij Binnenvaarttaal, maar daar staat alleen groen klaren. Met dank aan Vereniging De Binnenvaart/Binnenvaarttaal.

    ~groen klaren:
    Groen klaren heeft te maken met een versnelde afhandeling van bepaalde douaneformaliteiten, die aan de grens vervuld moesten worden. Alleen schepen met een bepaalde lading (en bestemming?) konden groen klaren. Het groen klaren werd rond 1960 voor een zeer beperkt aantal bulkladingen ingevoerd. In de jaren daarop werd het aantal soorten lading waarmee men kon groen klaren verder uitgebreid, het bleef echter beperkt tot geregelde bulkladingen. De papierwinkel, die er bij de in- en uitvoer van goederen aan te pas komt, werd grotendeels afgewikkeld in de haven van bestemming.
    Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2017
  18. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hey Klaas , ik heb de romp en enkele mismeesterde stukken van de bovenbouw van deze Fairplay enkele jaren geleden kunnen overkopen van iemand .
    Bij nader onderzoek bleek het om een klein deel te gaan van een bouwdoos van Kagelmacher uit Duitsland die er mee gestopt is na een zwaar auto ongeval .
    Ik ben nu toch al een jaar bezig om die verder te bouwen met de plannen die ik ook heb kunnen bemachtigen .
    Het is allemaal zelfbouw wat het nog leuker maakt en het moet ook nog gebeuren in de weinige vrije uren die ik heb ..
    Ik ben begonnen met modelbouw toen ik acht was en ben er nu 59 wat er in resulteert dat ik al heel wat scheepsmodellen , bouwdozen en zelfbouw , gebouwd heb .
    Ik zal in het weekend eens wat foto's maken en plaatsen zodat je kan zien hoever ik ermee sta met de fairplay 26 .
    Bedankt nogmaals voor de lamp info .
    Groetjes
    Ronny
     
  19. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hey Klaas , hierbij de stand bij het bouwen van de Fairplay 26
    DSC_0058.JPG DSC_0060.JPG DSC_0063.JPG DSC_0061.JPG
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    We drijven een beetje af Ronny, maar hoe werken die azipods? Zie ik een stuurmotor en een aandrijfmotor? Ziet er robuust uit. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina