Aanvulling "binnenvaart"
We hadden van de week een losse discussie over het wel of niet voeren van drie toplichten bij mijn rivierstoomsleper.
Met DEZE opmerking begon het.
Daar kwam de volgende informatie naar boven.
In de binnenvaart wel.
Ik zal niet het hele verlichtingdraadje herhalen, maar ik maak het uit onderstaande plaatjes wel degelijk op.
(uit cursusboek vaarbewijs 1)
De sleepboot wordt overdag aangegeven door een gele cylinder met aan de uiteinden zwarte en witte banden op de sleepboot. Op de sleep hangt een gele bol.
's Nachts staan voorop de sleepboot twee toplichten loodrecht onder elkaar en achterop het witte heklicht of hier in plaats van het "antiverblindende" een helder geel sleeplicht (net als de koplampen op oude Franse auto's) BPR Artikel 3.09. Zie ook het sleeplicht.
Zijn er meer sleepboten bij een te slepen object betrokken die niet achter elkaar varen (kiellinie), dan heeft iedere sleepboot zelfs drie toplichten.
We hadden van de week een losse discussie over het wel of niet voeren van drie toplichten bij mijn rivierstoomsleper.
Met DEZE opmerking begon het.
Daar kwam de volgende informatie naar boven.
De drie toplichten zijn niet voor meerdere slepers.


Ik zal niet het hele verlichtingdraadje herhalen, maar ik maak het uit onderstaande plaatjes wel degelijk op.
(uit cursusboek vaarbewijs 1)
De sleepboot wordt overdag aangegeven door een gele cylinder met aan de uiteinden zwarte en witte banden op de sleepboot. Op de sleep hangt een gele bol.
's Nachts staan voorop de sleepboot twee toplichten loodrecht onder elkaar en achterop het witte heklicht of hier in plaats van het "antiverblindende" een helder geel sleeplicht (net als de koplampen op oude Franse auto's) BPR Artikel 3.09. Zie ook het sleeplicht.

Zijn er meer sleepboten bij een te slepen object betrokken die niet achter elkaar varen (kiellinie), dan heeft iedere sleepboot zelfs drie toplichten.
