Scheeps verlichting draadje

Er zijn elektronica schakelingen genoeg om lampjes te laten knipperen. Maar heeft iemand een goed idee om kleine ZWAAI lichtjes te imiteren?

Indien nodig kan ik je wel een simpel schema doen toekomen, het knipper/zwaailicht effect (freq.) is instelbaar en werkt prima voor nog geen 2 € aan componenten.

ik hoor het wel...

groet : Manus
 
Laatst bewerkt:
Ik denk eraan om een 25 cm lang bootje van verlichting te voorzien. Althans, in ieder geval rood en groen boordlicht, zodat ik in het donker kan varen. Ik dacht aan 3 mm leds, en dan de bovenkant plat vijlen, zodat ze meer op boordlichten lijken. Maar dan mis ik wel een groot deel van de lichtopbrengst, zo merk ik. Misschien dan toch maar kleine boordlichten kopen, en de led er met de lens naar buiten wijzend in zetten.

gewoon rode en groene 3mm led nemen en in n boordlicht behuizing zetten

PS misschien maar een apart draadje hiervoor maken XD
 
Zo hier de plussen en de minnen:

[146836] scheeps-verlichting-draadje-2-lampjes-leds

heb ook het andere topic die Baggeraar al gepost heeft hierbij gezet..
Hoop dat hierdoor een hoop duidelijk word.

Gaarne alle LED of verlichtings type gerichte vragen daar te stellen ;)
Zodat we hier weer ontopic verder kunnen


Misschien een idee om die linkjes in het eerste bericht te zetten, voor die serie plaatjes. Ik dacht in eerste instantie dat dit topic over alle zaken omtrent scheepsverlichting ging, dus ook de technische uitvoering ervan, maar ik begrijp dat het meer gaat over welke verlichting je moet voeren in welke situatie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
verlichting

In mijn vitrine model van de Zwarte Zee heb ik 15 LED's gemonteerd , alles schakelbaar naar wens. Totaal opgenomen stroom als alles band is 30mA.

zwf.jpg


groet : Manus
 
Misschien een idee om die linkjes in het eerste bericht te zetten, voor die serie plaatjes. Ik dacht in eerste instantie dat dit topic over alle zaken omtrent scheepsverlichting ging, dus ook de technische uitvoering ervan, maar ik begrijp dat het meer gaat over welke verlichting je moet voeren in welke situatie.

Eigenlijk staat dat er ook ;)

Hallo mede modelbouwers,

Aangezien er verschrikkelijk veel vragen zijn over de verschillende soorten verlichting en wat waar nu voor is hier een informatief draadje over navigatie verlichting volgens het BVA en BPR.
 
Klopt, maar je hebt wel gemerkt dat al snel de praktische kant van "hoe realiseer je dit op een mode" om de hoek komt kijken, en daarvoor heb je nu een ander topic gemaakt. Goede zet, en met een linkje naar dit topic in het eerste bericht, worden nieuwe bezoekers gelijk de goede kant op geleid. En houden we het hier puur over de theorie over hoe het in het echt moet.
 
Beste Cotjuh,

ik denk dat mijn vraag toch vrij duidelijk was. aangezien de london langer is dan 50 meter, zijn 2 toplichten verplicht, aangezien deze ook op verschillende hoogtes moeten zitten (lees een minimaal bepaald hoogte verschil onderling)
in de voormast zitten 3 witte lichten dus, daarvan is er 1 het voor toplicht aangezien er 1 in de achtermast zit.



dus nogmaals mijn vraag vervalt in dit geval het voorste toplicht??
of mag heeft het voorste toplicht in dit geval een dubbel functie

* deze tekst is al aangepast*

Hoooo.... nu ga je vreselijk de fout in... neem me niet kwalijk, maar je begrijpt het principe idd niet, wat niet erg is maar ik zal het proberen uit te leggen.

Het gaat niet om de lengte van het slepende voertuig maar om de totale lengte van de sleep.

Dus: OAL (Over All Lenght) sleper, OAL van de sleep kabel om gerekend met de kracht en OAL van de daadwerkelijke sleep

een sleper van 200 meter zal uiteraard ten alle tijden een sleep hebben langer dan 200 meter.. snap ik helemaal...

maar een sleper van 40 meter kan ook een sleep hebben van langer dan 200 meter al naar gelang de huidige weer condities, de krachten en de grote van de sleep. Het aantal slepers op 1 object is niet van belang op het voeren van verlichting. dus als 4 slepers 1 object slepen met een totale sleep meer dan 200 meter voeren ze allemaal 3 toplichten

is deze korter voeren ze er 2 in de achter mast

De voormast heeft überhaupt maar 1 dubbel uitgevoerd toplicht, 1x 220V en 1x 24V.

De {EDITED TEXT:} VOORMAST heeft er 3 dubbel uitgevoerd waarvan elk 1 op 220V en 1 op 24V. Het hoogste/ bovenste toplicht is altijd het toplicht dat aangeeft dat het een WVS is dat vaartmaakt door het water.

De 2 dubbel uitgevoerde toplichten eronder zijn puur voor het aangeven om wat voor sleep het gaat.

in jouw geval gaat het om een WVS langer dan....
en als het sleept op een sleep tot dan wel langer dan...

lees mijn topic en dan ben je er snel genoeg uit...

Het hele BVA werkt op een bepaalde volg orde en deze volg orde staat ook zo in mijn topic
tot 50 m
van 50 m

en daarna speciale eisen/ voorzieningen

wat ik probeer te zeggen is het volgende:

BVA gaat ten eerste van de volgende kriteria uit

WVS of niet

daarna komt lengte WVS

Daarna komt speciale omstandigheid

dus in jouw geval gaat het normaal om een WVS langer dan 50 meter
daarnaast kan deze een sleep hebben van bijv 100 tot 500 meter

omdat het een schip is met meer beperkingen dan een "standaard" WVS langer dan 50 meter moet het aan bepaalde eisen voldoen zoals ik in dit topic heb staan
 
antwoord3 is/ word aangepast.

Sinds vrij kort blijkt het regelement op het Kieler kanal aangepast te zijn dus vandaar een vrij late reactie omdat ik vandaag pas uitsluitsel heb over de nieuwe regeling in het Kieler kanaal.Het Suez kanaal komt binnenkort
 
Uitleg blauw stuurlicht

Het blauwe stuurlicht word ook wel Panama stuurlicht genoemd.

Dit stuurlicht is oa verplicht in Chineze haven, Panama en het Kieler kanaal.
Het gaat om een lamp zoals vertoond in het plaatje hieronder wat in de voormast is geplaatst op ongeveer alve hoogte van de mast met de verlichtingszijde gericht, richting het stuurhuis.

De functie van deze lamp is om het sturen te vergemakkelijken doordat de voormast en dus de centerlijn van het ship goed te bepalen is in het donker wanneer deze lamp schijnt. Ik zal komende reis een foto maken en plaatsen van het stuurlicht in werking

_steeringlight_blue-510x340.png
 
Navigatie verlichting sleepboot

Hoi Manus,

Heb jij ook een sleepboot.
Ik zit behoorlijk in de knoei met de verlichting.

Ik weet niet percies waar alle verlichting moet komen te zitten welke kleuren en in wat voor situatie alles aan of uit moet.
Bij:
Slepen
Slepen boven 200mtr
Varend
Voor anker.
Blijkbaar voor manoeuvreren is het ook nodig.

Kan jij mij helpen aub.

Rini


Geplaatst op mijn Zwarte Zee:

Totaal 15 led's op dit vitrine model, totale stroomopname 30mA.
2 led's op de achtermast (wit en geel)
3 op de voormast.
Boordlichten 4 stuks.
heklicht.
machinekamer, hulp lier en roerkoning.
Stuurhut.
Kombuis en bemanningsruimte.
Alarmlicht en schijnwerper.

Alles bedienbaar, ook lampentest ingebouwd.

leuk om te zien als het schemerd of donker is.

groet : Manus
 
Ik zit behoorlijk in de knoei met de verlichting.


Kan jij mij helpen aub.

Als je nu zelf eens dit [135842] scheeps-verlichting-draadje-3 doorleest.(klikken op het blauwe onderstreepte)

Dat is niet voor niets hier op het forum gezet.
Dat is ontstaan om te voorkomen dat een ieder elke keer maar weer moet uitleggen hoe het met de verlichting zit aan nieuwe mensen die vooral niet zelf willen rondkijken.

Als je dan nog vragen hebt zou je met benoemen van het brichtnummer (permalink) om extra uitleg kunnen vragen, dan beantwoorden we dat graag.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Rini,

Zoals Baggeraar al aangeeft idd, lees even de begin post in dit topic en mocht je aan de hand daarvan nog vragen hebben beantwoorden we deze natuurlijk graag.

Wat ook wel makkelijk is om er dan bij te vermelden is om welke sleper het gaat.
Dit is ook van belang voor de navigatie verlichting.
 
sleep4.jpg

sleep3.jpg


dit is zover ik begrijp van toepassing voor een ponton/barge groter dan 200m?
enig idee hoe dit zit bij een kleinere versie ? (Smit Barge van 84m)

bvd
 
dit is zover ik begrijp van toepassing voor een ponton/barge groter dan 200m?
enig idee hoe dit zit bij een kleinere versie ? (Smit Barge van 84m)

bvd

Nee Edwin dat heb je verkeerd begrepen.

Het gaat hier om een sleper kleiner dan 50 meter met een sleep of duw combinatie van minder dan 200meter, lees <200m ( < = kleiner dan)

Voor jou combinatie zou de zeesleper van toepassing zijn. Maar als het geheel korter is dan 200 meter dan met maar 2 sleep/ top lichten ipv 3 in de mast met sleeplichten.

Het toplicht in de andere mast geeft dus alleen de lengte van het schip zelf aan (50meter of groter). de hoeveelheid boven elkaar de lengte van het geheel van de sleep/ combinatie
 
in de binnenvaart weet ik dat als je duwt je een triangel (3 toplichten in driehoekvorm) 2 boordlichten en 3 heklichten moeten hebben.
Dit geld dan vanaf een breedte van 22,50 of langer dan 110 meter

val als duwstel binnen deze afmetingen voer je verlichting van een gewoon schip. dus 1 toplicht, 1 heklicht en 2 boordlichten.

als sleepboot geld er weer een totaal andere verlichting. ben je aan het slepen dan heb je soms 2 en soms 3 toplichten branden. (in de binnenvaart!!) en ten alle tijden een geel heklicht. (aantal toplichten afhankelijk wat en hoe je sleept. dit is terug te vinden in het B.P.R en R.P.R

vaar je met de 'losse boot' gaat het gele heklicht uit en de witte aan. ook brand er dan nog maar 1 toplicht.

als wij een bak van Smit duwen voeren wij 1 toplicht een stuurbord en bakboordlicht (boordlichten) en een wit heklicht.
 
Een duwstel, waarvan de grootste lengte niet meer dan 110 m en de grootste breedte niet meer dan 12 m bedraagt, wordt voor de toepassing van dit hoofdstuk beschouwd als één motorschip van dezelfde afmetingen.

Denk dat je met je breedte verkeerd zit.
 
Back
Top