Laatst bewerkt door een moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Er zijn elektronica schakelingen genoeg om lampjes te laten knipperen. Maar heeft iemand een goed idee om kleine ZWAAI lichtjes te imiteren?
Ik denk eraan om een 25 cm lang bootje van verlichting te voorzien. Althans, in ieder geval rood en groen boordlicht, zodat ik in het donker kan varen. Ik dacht aan 3 mm leds, en dan de bovenkant plat vijlen, zodat ze meer op boordlichten lijken. Maar dan mis ik wel een groot deel van de lichtopbrengst, zo merk ik. Misschien dan toch maar kleine boordlichten kopen, en de led er met de lens naar buiten wijzend in zetten.
Zo hier de plussen en de minnen:
[146836] scheeps-verlichting-draadje-2-lampjes-leds
heb ook het andere topic die Baggeraar al gepost heeft hierbij gezet..
Hoop dat hierdoor een hoop duidelijk word.
Gaarne alle LED of verlichtings type gerichte vragen daar te stellen
Zodat we hier weer ontopic verder kunnen
Misschien een idee om die linkjes in het eerste bericht te zetten, voor die serie plaatjes. Ik dacht in eerste instantie dat dit topic over alle zaken omtrent scheepsverlichting ging, dus ook de technische uitvoering ervan, maar ik begrijp dat het meer gaat over welke verlichting je moet voeren in welke situatie.
Hallo mede modelbouwers,
Aangezien er verschrikkelijk veel vragen zijn over de verschillende soorten verlichting en wat waar nu voor is hier een informatief draadje over navigatie verlichting volgens het BVA en BPR.
Beste Cotjuh,
ik denk dat mijn vraag toch vrij duidelijk was. aangezien de london langer is dan 50 meter, zijn 2 toplichten verplicht, aangezien deze ook op verschillende hoogtes moeten zitten (lees een minimaal bepaald hoogte verschil onderling)
in de voormast zitten 3 witte lichten dus, daarvan is er 1 het voor toplicht aangezien er 1 in de achtermast zit.
dus nogmaals mijn vraag vervalt in dit geval het voorste toplicht??
of mag heeft het voorste toplicht in dit geval een dubbel functie
Geplaatst op mijn Zwarte Zee:
Totaal 15 led's op dit vitrine model, totale stroomopname 30mA.
2 led's op de achtermast (wit en geel)
3 op de voormast.
Boordlichten 4 stuks.
heklicht.
machinekamer, hulp lier en roerkoning.
Stuurhut.
Kombuis en bemanningsruimte.
Alarmlicht en schijnwerper.
Alles bedienbaar, ook lampentest ingebouwd.
leuk om te zien als het schemerd of donker is.
groet : Manus
Ik zit behoorlijk in de knoei met de verlichting.
Kan jij mij helpen aub.
dit is zover ik begrijp van toepassing voor een ponton/barge groter dan 200m?
enig idee hoe dit zit bij een kleinere versie ? (Smit Barge van 84m)
bvd