Scheeps verlichting draadje

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Cotjuh, 17 mei 2011.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Indien nodig kan ik je wel een simpel schema doen toekomen, het knipper/zwaailicht effect (freq.) is instelbaar en werkt prima voor nog geen 2 € aan componenten.

    ik hoor het wel...

    groet : Manus
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2011
  3. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    gewoon rode en groene 3mm led nemen en in n boordlicht behuizing zetten

    PS misschien maar een apart draadje hiervoor maken XD
     
  4. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    Zo hier de plussen en de minnen:

    [146836] scheeps-verlichting-draadje-2-lampjes-leds

    heb ook het andere topic die Baggeraar al gepost heeft hierbij gezet..
    Hoop dat hierdoor een hoop duidelijk word.

    Gaarne alle LED of verlichtings type gerichte vragen daar te stellen ;)
    Zodat we hier weer ontopic verder kunnen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Misschien een idee om die linkjes in het eerste bericht te zetten, voor die serie plaatjes. Ik dacht in eerste instantie dat dit topic over alle zaken omtrent scheepsverlichting ging, dus ook de technische uitvoering ervan, maar ik begrijp dat het meer gaat over welke verlichting je moet voeren in welke situatie.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    verlichting

    In mijn vitrine model van de Zwarte Zee heb ik 15 LED's gemonteerd , alles schakelbaar naar wens. Totaal opgenomen stroom als alles band is 30mA.

    [​IMG]

    groet : Manus
     
  7. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    Eigenlijk staat dat er ook ;)

     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Klopt, maar je hebt wel gemerkt dat al snel de praktische kant van "hoe realiseer je dit op een mode" om de hoek komt kijken, en daarvoor heb je nu een ander topic gemaakt. Goede zet, en met een linkje naar dit topic in het eerste bericht, worden nieuwe bezoekers gelijk de goede kant op geleid. En houden we het hier puur over de theorie over hoe het in het echt moet.
     
  9. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    * deze tekst is al aangepast*

    Hoooo.... nu ga je vreselijk de fout in... neem me niet kwalijk, maar je begrijpt het principe idd niet, wat niet erg is maar ik zal het proberen uit te leggen.

    Het gaat niet om de lengte van het slepende voertuig maar om de totale lengte van de sleep.

    Dus: OAL (Over All Lenght) sleper, OAL van de sleep kabel om gerekend met de kracht en OAL van de daadwerkelijke sleep

    een sleper van 200 meter zal uiteraard ten alle tijden een sleep hebben langer dan 200 meter.. snap ik helemaal...

    maar een sleper van 40 meter kan ook een sleep hebben van langer dan 200 meter al naar gelang de huidige weer condities, de krachten en de grote van de sleep. Het aantal slepers op 1 object is niet van belang op het voeren van verlichting. dus als 4 slepers 1 object slepen met een totale sleep meer dan 200 meter voeren ze allemaal 3 toplichten

    is deze korter voeren ze er 2 in de achter mast

    De voormast heeft überhaupt maar 1 dubbel uitgevoerd toplicht, 1x 220V en 1x 24V.

    De {EDITED TEXT:} VOORMAST heeft er 3 dubbel uitgevoerd waarvan elk 1 op 220V en 1 op 24V. Het hoogste/ bovenste toplicht is altijd het toplicht dat aangeeft dat het een WVS is dat vaartmaakt door het water.

    De 2 dubbel uitgevoerde toplichten eronder zijn puur voor het aangeven om wat voor sleep het gaat.

    in jouw geval gaat het om een WVS langer dan....
    en als het sleept op een sleep tot dan wel langer dan...

    lees mijn topic en dan ben je er snel genoeg uit...

    Het hele BVA werkt op een bepaalde volg orde en deze volg orde staat ook zo in mijn topic
    tot 50 m
    van 50 m

    en daarna speciale eisen/ voorzieningen

    wat ik probeer te zeggen is het volgende:

    BVA gaat ten eerste van de volgende kriteria uit

    WVS of niet

    daarna komt lengte WVS

    Daarna komt speciale omstandigheid

    dus in jouw geval gaat het normaal om een WVS langer dan 50 meter
    daarnaast kan deze een sleep hebben van bijv 100 tot 500 meter

    omdat het een schip is met meer beperkingen dan een "standaard" WVS langer dan 50 meter moet het aan bepaalde eisen voldoen zoals ik in dit topic heb staan
     
  10. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    antwoord3 is/ word aangepast.

    Sinds vrij kort blijkt het regelement op het Kieler kanal aangepast te zijn dus vandaar een vrij late reactie omdat ik vandaag pas uitsluitsel heb over de nieuwe regeling in het Kieler kanaal.Het Suez kanaal komt binnenkort
     
  11. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    Uitleg blauw stuurlicht

    Het blauwe stuurlicht word ook wel Panama stuurlicht genoemd.

    Dit stuurlicht is oa verplicht in Chineze haven, Panama en het Kieler kanaal.
    Het gaat om een lamp zoals vertoond in het plaatje hieronder wat in de voormast is geplaatst op ongeveer alve hoogte van de mast met de verlichtingszijde gericht, richting het stuurhuis.

    De functie van deze lamp is om het sturen te vergemakkelijken doordat de voormast en dus de centerlijn van het ship goed te bepalen is in het donker wanneer deze lamp schijnt. Ik zal komende reis een foto maken en plaatsen van het stuurlicht in werking

    [​IMG]
     
  12. Pruijssers76

    Pruijssers76

    Lid geworden:
    29 feb 2012
    Berichten:
    2
    Navigatie verlichting sleepboot

    Hoi Manus,

    Heb jij ook een sleepboot.
    Ik zit behoorlijk in de knoei met de verlichting.

    Ik weet niet percies waar alle verlichting moet komen te zitten welke kleuren en in wat voor situatie alles aan of uit moet.
    Bij:
    Slepen
    Slepen boven 200mtr
    Varend
    Voor anker.
    Blijkbaar voor manoeuvreren is het ook nodig.

    Kan jij mij helpen aub.

    Rini


     
  13. Pruijssers76

    Pruijssers76

    Lid geworden:
    29 feb 2012
    Berichten:
    2
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als je nu zelf eens dit [135842] scheeps-verlichting-draadje-3 doorleest.(klikken op het blauwe onderstreepte)

    Dat is niet voor niets hier op het forum gezet.
    Dat is ontstaan om te voorkomen dat een ieder elke keer maar weer moet uitleggen hoe het met de verlichting zit aan nieuwe mensen die vooral niet zelf willen rondkijken.

    Als je dan nog vragen hebt zou je met benoemen van het brichtnummer (permalink) om extra uitleg kunnen vragen, dan beantwoorden we dat graag.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  15. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    Beste Rini,

    Zoals Baggeraar al aangeeft idd, lees even de begin post in dit topic en mocht je aan de hand daarvan nog vragen hebben beantwoorden we deze natuurlijk graag.

    Wat ook wel makkelijk is om er dan bij te vermelden is om welke sleper het gaat.
    Dit is ook van belang voor de navigatie verlichting.
     
  16. [​IMG]
    [​IMG]

    dit is zover ik begrijp van toepassing voor een ponton/barge groter dan 200m?
    enig idee hoe dit zit bij een kleinere versie ? (Smit Barge van 84m)

    bvd
     
  17. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    Nee Edwin dat heb je verkeerd begrepen.

    Het gaat hier om een sleper kleiner dan 50 meter met een sleep of duw combinatie van minder dan 200meter, lees <200m ( < = kleiner dan)

    Voor jou combinatie zou de zeesleper van toepassing zijn. Maar als het geheel korter is dan 200 meter dan met maar 2 sleep/ top lichten ipv 3 in de mast met sleeplichten.

    Het toplicht in de andere mast geeft dus alleen de lengte van het schip zelf aan (50meter of groter). de hoeveelheid boven elkaar de lengte van het geheel van de sleep/ combinatie
     
  18. tugspot hooligan

    tugspot hooligan

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Rotterdam
    in de binnenvaart weet ik dat als je duwt je een triangel (3 toplichten in driehoekvorm) 2 boordlichten en 3 heklichten moeten hebben.
    Dit geld dan vanaf een breedte van 22,50 of langer dan 110 meter

    val als duwstel binnen deze afmetingen voer je verlichting van een gewoon schip. dus 1 toplicht, 1 heklicht en 2 boordlichten.

    als sleepboot geld er weer een totaal andere verlichting. ben je aan het slepen dan heb je soms 2 en soms 3 toplichten branden. (in de binnenvaart!!) en ten alle tijden een geel heklicht. (aantal toplichten afhankelijk wat en hoe je sleept. dit is terug te vinden in het B.P.R en R.P.R

    vaar je met de 'losse boot' gaat het gele heklicht uit en de witte aan. ook brand er dan nog maar 1 toplicht.

    als wij een bak van Smit duwen voeren wij 1 toplicht een stuurbord en bakboordlicht (boordlichten) en een wit heklicht.
     
  19. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Een duwstel, waarvan de grootste lengte niet meer dan 110 m en de grootste breedte niet meer dan 12 m bedraagt, wordt voor de toepassing van dit hoofdstuk beschouwd als één motorschip van dezelfde afmetingen.

    Denk dat je met je breedte verkeerd zit.
     
  20. tugspot hooligan

    tugspot hooligan

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Rotterdam
    Ja stom van mij, vaar dagelijks met een Europa bak rond (Reinod 14) maak ik een klassieke blunder. Maar is breder als 12 meter idd.
     

Deel Deze Pagina