scheepsbouw

Dit is de tekening van Blom, hoe zoiets uitziet.

grote knecht 7P Blom.jpg

Maar je hebt nu waarschijnlijk hetzelfde probleem als ik. De dekken waren klaar en er zat geen knecht om het touw door te halen.
Ik heb dit opgelost door een hulpstukje te maken aan de onderkant van het rooster en dit daaraan te bevestigen.
Dit maakt het straks gemakkelijk met tuigen. Als ik de ra ophang plak ik het rooster vast op zijn plek en zit het zoals het hoort en je ziet er niks van dat het zo opgelost is.

IMG_2276.JPG
IMG_2278.JPG
IMG_2279.JPG

de 2 uitstekkende touwtjes zitter er om het kardeelblok in zijn plek te houden totdat het getuigd wordt. Zo slingert het niet rond en wordt het een knoop. Moet het hulpmiddel nog matzwart verven zodat het niet zichtbaar is.

Kijk hier maar even Walter. De knecht is bovendeks gemaakt en later via het luik in het dek daaronder geplaatst.https://www.modelbouwforum.nl/threads/de-zeven-provinciën-hans.260623/page-98#post-4018541 de positie staat ook op die manier op de tekening. In de hoek van het rooster straks wordt een uitsparing gemaakt voor de talreep.
Aha, die kon ik daar straks niet vinden maar inderdaad jij had hem ook later geplaatst :)
Nou Walter, nu moet het helemaal goed gaan komen hoor :thumbsup:

Aha, die kon ik daar straks niet vinden maar inderdaad jij had hem ook later geplaatst :)
Nou Walter, nu moet het helemaal goed gaan komen hoor :thumbsup:
Ze hoort eigenlijk nog een dek lager. Maar dat is niet te doen. Ik heb de knecht met een prikker in het onderliggende dek gelijmd.

Iedereen bedankt voor de helpende hand aan Walter, maar hij heeft natuurlijk wel een beetje een punt. De knechten staan op de tekeningen ingetekend, maar er staat verder nergens een maatvoering bij. De tekeningen zijn 1 op 1 dus de maten zijn makkelijk hieruit op te meten, maar toch.
Indertijd - bij het maken van de tekeningen van de Zeven Provinciën - lag mijn moeder terminaal, en zijn er best wel wat dingetjes vergeten op de tekeningen. Ik zal proberen dit op korte termijn toe te voegen.

Je komt er nog goed bij. Denk er wel aan dat hij iets meer naar links moet op de foto. Straks komt er ook een stag tussen de masten en je wilt niet dat die ruzie krijgen onder elkaar.

De grote knecht staat altijd in positie naast de mast. Kijk maar naar de positie in mijn verslag. De stagen zitten op de hartlijn van de masten. Vandaar dat de knecht uit het midden moet. Anders zou het touwwerk wat naar de knecht loopt tegen de stag aan gaan schuren en dat is funest want één van de touwen zou door kunnen slijten.

En wat ik nog toe kan voegen: het kardeelblok (het bovenste blok in dit takelstelsel) is als lasergesneden deeltje in het 3 mm multiplex aanwezig (waar ook de galjoendelen in zitten).
Zo te zien heb je nu zelf een blokje gemaakt, maar het zit dus ook in het pakket.

Back