De Zeven Provinciën Hans

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 3 aug 2018.

  1. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Bedankt Piet,
    Ik moet zeggen dat het ook wel een beetje een gok was toen ik de eerste zeiltjes ging hangen en dacht waar ben ik aan begonnen. Dacht er zelfs nog aan om zonder zeilen te maken. Ik kreeg in mijn PB een bericht van iemand die zei.. het is net alsof dit de Z.P is net voor het uitvaren en of de zeilen net worden losgegooit. Hier hou ik het maar op. Dat hierdoor de stagzeiltjes er weer wat tussen hangen in deze uitvoering... ach.. Ik vind het zelf ook wel wat hebben. En net als iedere andere bouwer geniet ik van de momenten als familie en vrienden dit weer met geheel andere ogen bekijken. Zij vinden het knap en ongelofelijk dat we dit maken. Ik denk dan...... je kan meer als je denkt als je er veel plezier in hebt!
     
    Pingu57, *Hans* en pietsan vinden dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Als je nu naar je laatste foto kijkt en even terug denkt aan mijn commentaar over het bevestigen van de 'leider' van het grootstagzeil aan de grootstag i.p.v. aan de zaling van de mars (post 1775) en hem langs de mast naar het dek laat voeren... Dan kun je de reden hiervan zien, omdat de lijn nu waarschijnlijk in de weg gaat zitten als je je grootzeil gaat afhangen. De zelfde fout heb ik gemaakt op de Sovereign met de stag(sloep)takel en heb het halende part daarom wat meer schuin naar voren gezet,
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik heb deze al ietsie schuin naar voren gezet. De meest rechtse van de 2 is die ook nog van de sloeptakel....hier moet ik nog een oplossing voor vinden. Ik was niet voor niets aan de bezaan begonnen.. had ik nog even denk of bedenktijd. ;)
    20200211_211235.jpg
     
  4. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    En daar ben ik het helemaal mee eens hoor Piet.....;);)
    Ik zal wel moeten want de mijne gaat dezelfde kant op....
     
    pietsan en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hier is het inderdaad beter te zien en zal zo waarschijnlijk niet echt een probleem op leveren, maar je moet dus wel overal rekening mee houden zie je wel als je aan het tuigen bent:rolleyes:
     
    Jaques en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
  7. Fred5

    Fred5

    Lid geworden:
    30 dec 2019
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Hoogland
    Ziet er fantastisch uit Hans. :thumbsup:. Wordt je af en toe niet helemaal gek van al die touwen?
     
    Hans Groenenberg en CXello vinden dit leuk.
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een woord: Prachtig:wave
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  9. Hendrik mulder

    Hendrik mulder

    Lid geworden:
    13 apr 2019
    Berichten:
    98
    Locatie:
    IJmuiden
    Knap staaltje werk mooi geworden :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Even een lastige voorbereiding gedaan. De grote knecht is geplaatst om de ra te hijsen. Deze komt op het dek er onder en dat was lastig te plaatsen.
    Eerst op het droge naast het schip voorbereid. Aan een ring aan de knecht start de talie en belegd aan de kop van de knecht.
    Toen alles ingegeven was drukte ik de knecht in het gat van het dek. Het rooster heb ik niet vergeten te maken maar bewust niet gemaakt om een doorkijk te krijgen naar het dek er onder.( daar had ik ook tenslotte stinkend mijn best op gedaan)
    Hierbij weer wat foto's. De reep loopt hierbij weer over het ezelshoofd en deze wordt later aan de ra geknoopt.

    Dit is leeg.... het laatste onderdeeltje het grootste kardeelblok hangt. 20200214_193149.jpg 20200214_193119.jpg
    20200214_201723.jpg 20200214_205652.jpg 20200214_205806.jpg
    En tenslotte mijn werkplek Stephan... tot soms wanhoop van mijn directie
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 14 feb 2020
    Peter de Vries, Hoosterw, janzwart en 5 anderen vinden dit leuk.
  11. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    wel effectief
     
  12. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Best een priegelwerk, maar wordt wel heel mooi.
     
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat is nog wel een heel net plekje op die tafel Hans, onze tafel ziet er aardig anders uit als ik bezig ben.:oops::oops:
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  14. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Misschien zeg ik iets heel doms, maar zitten de touwen wel goed? Ik neem aan dat in de kardeelknecht schijven zitten en dat de touwen daar overheen lopen. Op de foto lijkt het boven de schijven langs te lopen.
     
  15. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Die zitten niet goed. Er zitten geen schijven in;)
    Maar dat zie je benedendeks niet echt. Je zou het ook kunnen maken met gaatjes boren en tussen de gaatjes het iets verdiept weghalen om zo schijven te suggereren.
    Maar dit vond ik hier niet echt nodig.
     
  16. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Je had ook een 3mm gat dwars door de knecht kunnen boren, in het midden van de gleuven, en daar dan een stukje rondhout in lijmen om de schijven te suggereren.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het grootzeil is aan de beurt en zij doet haar naam eer aan.
    Gemeten is de ra 368mm breed zonder de lijspieren. Dus afgerond een 26.5 m breed in werkelijkheid.
    Dit zeil is 320x150mm in werkelijkheid 23x11m oftewel 253m2
    Een flinke dus. Ongelofelijke krachten moeten er op de mast geweest zijn maar ook op bijvoorbeeld de schoten.

    Morgen hoop ik het lijktouw er om heen te naaien en dit zeil aan de ra te knopen.
    20200215_222437.jpg
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2020
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat is ook een mooie tip!
     
  19. Andre de Ruiter

    Andre de Ruiter

    Lid geworden:
    1 sep 2019
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Rijnsaterwoude
    Hans het ziet er allemaal weer vreselijk mooi en verzorgd uit. Als ik het goed zie doe jij de lijzeilspieren aan de voorkant van de ra, ik meen ergens gelezen te hebben dat ze bij dit schip aan de achterkant zaten. Overigens lijkt mij de voorkant de meest logische plek.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat klopt André . Deze zit aan de voorzijde. Dit is een discussie die eerder ook besproken is waarbij ik toen de spier aan de voorzijde plaatste.
    Het klopt dat de lijzeilspieren aan de achterzijde zaten en dit wat onlogisch overkomt. Dit schijnt dan ook het verschil te zijn tussen de Engelse methode en de Hollandse. Bij de Hollandse zit de lijspier dus aan de achterzijde van de ra. Op dit moment zat ik hier ook aan te denken aangezien ik nu bijna weer de ra van het grootzeil ga ophangen.
    Bedankt voor het compliment ik ben er zelf ook best tevreden mee. Het loopt een beetje op zijn einde dit bouwwerk en moet nog 3 zeilen hijssen en wat ornamentjes plaatsen.
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2020

Deel Deze Pagina