Schlachtschiff Bismarck 1/200 van Trumpeter

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door erikborgers, 23 okt 2016.

  1. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Progressie

    [​IMG][​IMG]
     
    MikeMohawk, FreekS en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  2. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    De laatste trap. Eerst de treden, dan ombuigen. Wat een heerlijk werkje.

    Nooit een trede veel terugbuigen, want dan ligt die er gegarandeerd af (ja, dit is ook een logboek voor mijzelf, want je vergeet al die technieken weer snel)
     
  3. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
  4. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    En prompt gebeurde me dat!

    Een reservetrede uit een trap gehaald die overbleef (raar genoeg heb ik veel trappen over, mijnheer kim is meestal onvergeeflijk. Toch eens even goed nalopen).

    Eerst de trapmonteren, dan drogen, dan lijm aan de binnenkant van de verwenen trede en dan met een pincet plaatsen.

    Risico, je laat je pincet open, die drukken de bovenliggende en onderliggende trap weg en je bent nog verder van huis!

    Ditmaal aardig gelukt[​IMG]

    De trap is overigens naar mijn mening tekort. Of iets steiler monteren?
     
  5. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Op de kleine en grote mast na gereed

    [​IMG]
     
  6. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    En opeens valt dan op, het beroemde loslatende dek

    [​IMG]

    Heeft het gevroren vannacht of zo?
     
  7. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    De enige remedie die ik kan: lijm eronder van gator. Nu niet zo erg, maar als straks de railing zit ....
     
  8. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Wat interventies

    Maar geen goed nieuws voor de toekomst. Hele rand van het dek gaan liften?

    [​IMG]
     
  9. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik hoop dat dit alleen voor de grote vlakken geldt. Straks dan maar eens de randen langslopen. Liften met een mesje, lijm eronder, en gewicht erop of tape
     
  10. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja Erik, daar ben ik ook bang voor bij mijn Bismarck/Hood. Ik heb nog het bijkomende euvel dat mijn schepen straks gaan RC-varen. Dus vocht op het dek is dan geen uitzondering. Ben al op het net bezig met het zoeken naar een goede lijm. Er wordt ook gesproken om het kunststof dek op te schuren of heel licht de openingen van de dekplanken dicht te plamuren voor een betere hechting van de lijm.
    Groeten,
    Willie
     
  11. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Denk dat je beter het hout wat op het plastic dek gelijmd gaat worden eerst moet impregneren met parketlak. Als je dan later de bovenkant van het dek gaat verfen/verweren dan is het hout aan beide kanten dicht. Maar het is een natuurproduct dus werking blijf je altijd houden. Het dek insmeren met 30 min epoxy en daar het hout mee vastplakken kan ook; het hout heeft dan niet veel kans om te gaan bewegen in ieder geval. Lastig zoiets.

    Kan je het losgekomen dek niet alsnog verlijmen met epoxy Erik?
     
  12. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
  13. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik heb ook het luchtafweergeschut vuiler gemaakt. Het contrasteerde teveel met het secundair geschut.

    Iemand een idee of de lopen van het afweergeschut altijd parallel stonden? Wat dan klopt deze foto voor geen meter!

    [​IMG]
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  14. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Wel, dat was de opbouw! Zou mijn klus dan echt rond de kerst erop zitten? 2 masten, railing en voor en achter staander. Dat zijn toch heel wat onderdeeltjes. En vergeet de tuigage niet.
     
  15. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Het bovenste dwarstmastje ontbrak. Ik heb hem uit messing buis geveild tot hij pastte.

    [​IMG]
     
  16. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    @Mike, Is epoxy niet wat te dik? Het is maar een kleine schaal (1:200). Het houten dek is erg dun, maar voegt sowieso een extra (dikke) laag op het plastic dek toe. Tja, parketlak, is dit watervast, ik bedoel maar, parket ligt toch meestal binnenshuis?

    Groeten,
    Willie
     
  17. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik vrees dat erafhalen een een jaar te laat is. Ik hoop dat onder de randen wat van de gator lijm smeren voldoet
     
  18. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Erik,
    Ik kan het niet bewijzen, maar ik heb het wel ooit ergens gelezen dat de elevatie van de lopen onafhankelijk van elkaar kon bewegen/eleveren.
    Deze afbeelding laat zien dat ze onafhankelijk van elkaar waren; ook zit er aan beide buitenkanten van de 105 mm een soort van besturingssysteem (niet op deze tekening)!
    Misschien staat hier wel iets in over de bewegingen, heb het nog niet gelezen! http://www.navweaps.com/Weapons/WNGER_41-65_skc33.php

    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 105.jpg
      105.jpg
      Bestandsgrootte:
      58,3 KB
      Weergaven:
      115
  19. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
  20. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Zou een beetje waardeloos zijn als je parket doordrenkt wordt als je er een glas water over morst ;)
    PU-parket lak is watervast, hele volksstammen zweren bij Glitsa G4 maar gewoon eigen merk van de bouwmarkt werkt ook prima. Ik heb er zelf proefstukjes mee gemaakt en getest voordat ik het gebruikt heb. Het was de ei-glans versie die me aangeraden was en die ik ook gebruikt heb. Het is praktisch geurloos, makkelijk te verwerken en schoon te maken en ook nog eens snel droog. Na een half uurtje kan je er al weer aan zitten zonder dat het plakt. Bekijk m'n Schnellboot verslag maar eens daar staat het wel in.
     

Deel Deze Pagina