Schroefassen waterdicht maken

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door jboers, 14 jan 2005.

  1. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Jan,

    Je hebt het over Motorolie sind wanneer is dat niet schadelijk voor het milieu.

    Ik heb nog nooit lekkende schroefassen gehad.
    Laatst ook een modelbouwer de volledige as lag in de boot maar hij had de bus ingekort tot ongeveer 5 cm en was verbaasd dat het lekte met vet erin.
    Op de vraag waarom hij de bus ingekort had gaf hij als antwoordt minder weerstand te hebben je hebt aan het begin en eind een lager dus zou wat meer vet de weerstand zijn.
    Van dat gelul snap ik de ballen maar dat zal dan aan mij moeten liggen.
     
  2. jboers

    jboers

    Lid geworden:
    18 aug 2004
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Rijssen
    Ik heb het gekregen van een kennis die alles van het milieu af weet.
    Helaas ben ik niet zo geintresseerd in het milieu, maar wil het milieu wel schoon houden.
    Vandaar dat ik eerst zonder heb gedaan, maar je ziet dan toch af en toe een druppel aan de as hangen.
    De assen heb ik zelf gemaakt, ik kon hier in de buurt geen schroefassen krijgen die 35cm lang waren.

    Jan
     
  3. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Jan Boers,

    Je kan toch ook op internet schroefassen bestellen.
    Ik maak ze zelf daar ik in het bezit ben van een draaibank.
    Je hoeft alleen een stuk rond messing voor bij de schroef met de diameter van de naaf.
    Hier past een sinterbronslager in.
    Bij de motor zit een het ook maar daar zit een kogellager in die maak je pas als je een kogellager hebt want als je as mm 3 0f mm 5 of mm 6 is daar zal je een bijbehorend kogellager bij moeten kopen.
    Dat doe ik altijd bij de groothandel.

    En laat anderen maar Oliekeerringen gebruiken kost je alleen meer stroom.
    Maar dat wisten we in 1980 al want zoals elke modelbouwer probeer je wat uit.
    Het vet dat ik gebruik is orginele schroefasvet voor een 3000 toeren motor.
    Ik vul met vet en heb er geen omkijken naar de assen zijn wel van silverstaal dus glad anders werkt de ruwheid van de as het vet eruit.
     
  4. jeroenkok

    jeroenkok

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    251
    Locatie:
    enschede
    ... ik zet alleen aan de buitenkant van de as 1 keerring.... (met de veer kant naar binnen) de as verder gewoon smeren met mystic vet van norbert brugen ..

    er loopt geen druppel vet naar buiten en het loopt er ook aan de motorkant niet uit... perfect dus

    jeroen
     
  5. M-thing

    M-thing

    Lid geworden:
    27 sep 2003
    Berichten:
    352
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Dan heb je niet goed gezocht Jan, Raboesch maakt assen tot 45cm en die zijn via een winkel bij jou in de buurt vast wel te bestellen.

    Maar blijkbaar is je lekkageprobleem opgelost.

    Ik hoop trouwens wel dat de gebruikte materialen voor je assen en lagers een beetje met elkaar kunnen samenwerken, anders zijn de lagers in no-time zover uitgesleten dat geen vet ze nog afdicht.

    Succes,

    Marcel. :thumbsup:
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    assen niet langer dan 35 cm

    ik heb assen van robbe en die zijn 56 cm lang

    vreemde winkel die daar bij je in de buurt zit hoor


    groeten raf
     
  7. M-thing

    M-thing

    Lid geworden:
    27 sep 2003
    Berichten:
    352
    Locatie:
    Heerhugowaard
    :?: :?: :?: :?: :?:
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo Mthing waarom doe je
    :?: :?: :?: :?: :?:

    duikboten hebben graag lange assen
    de rede is dat je de motoren dan meer in het midden van je model hebt zitten en je daar achter dan al je electronica kunt plaatsen
    dus de servo en toestanden zitten dan tussen je motor en het waterdichte schot aan de achterkant
    dus daarom assen van 56 cm voor een thypoon van haast 2 meter

    groeten raf

    ps mijn assen zijn altijd waterdicht dit tot op een meter of 5 onder het wateroppervlak
    dus ik zie nergens geen problemen
    en ik gebruik geen lipringen en toestanden
    gewoon bronzen bussen
     
  9. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Jan Vos,
    Jan je schrijft over een as koker die maar 5 cm lang is.
    En je vindt het niet vreemd dat hij lekt.

    Laatst ook een modelbouwer de volledige as lag in de boot maar hij had de bus ingekort tot ongeveer 5 cm en was verbaasd dat het lekte met vet erin.
    Op de vraag waarom hij de bus ingekort had gaf hij als antwoordt minder weerstand te hebben je hebt aan het begin en eind een lager dus zou wat meer vet de weerstand zijn.
    Van dat gelul snap ik de ballen maar dat zal dan aan mij moeten liggen.


    In de Delta duikboot, het model van Norbert Brüggen zit een as van 5 cm in en een as doorvoering die nog korter is en die lekt niet!
    Er zitten 2 lagers en 1 keerring in en ik ben met mijn boten op de diepte van 5 meter in zwembaden geweest zonder lekkage!
    En absoluut geen lekkage en gebruikt ook niet veel.
    Als je mistiq vet gebruikt heb je een heel goede afdichting en het is water bestendig en je mag er mee in zwembaden varen.
    De motor is op een alluminium schot gemonteerd waar de lagers en keerringen ook meteen inzitten.
    En dit is ook meteen de afdichting.
    Ik gebruik dit systeem in al mijn boten tot grote tevredenheid en met mij velen.

    Hein
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo



    zoals hein reeds zei 5 cm assen kunnen ook water dicht zijn
    ik gebruik doorvoeringen in mijn duikboten die gewoon met een O ring dicht zijn en die zijn ook maar een cm of 5 lang
    dieper dan 5 meter heb ik nog niet kunnen gaan daar ik geen zwemdok heb gevonden die dieper is

    eigenlijk ook geen behoefte aan dieper te gaan varen

    lipringen hebben weinig weerstand en dichten goed af
    daar dit niet over een duikboot gaat maar over een gewoon bootje zie ik absoluut geen probleem en velen met mij om een as waterdicht te krijgen

    groeten raf
     
  11. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    T'is net als met sex, daar doet de lengte er ook niet toe :wink:
     
  12. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hoi,

    In mijn big scale model de Smit Siberie zitten ook zelf gemaakte assen en schroefkokers.

    In het begin met normale lagers en lagerbussen en een keerring tegen het binnen dringen van water. Werkte perfect en liep erg soepel, een grote trekkracht van het model ( 4,5 Kg gemeten door Roel van Essen) totdat er een touw tussen schroef en schroefaskoker kwam. Resultaat kapotte keerring, water in de lagers en een paar liter water in het model.

    Tweede versie gemaakt met rvs kogellagersaan de schroefzijde, twee keerringen achter elkaar geplaats en de assen axiaal opgesloten, dit alles op advies van de servicegroep van SKF, een grote lagerfabrikant. Dit werkte perfect voor een jaar en een hoop vaarplezier. Maar helaas ook hier wederom een hoop water in het model nadat er een lijn in de keerringen kwamen en zoutwater hielp ook niet echt mee, de veren van de ringen waren helemaaal verroest. Gelukkig waren de lagers nog in orde.

    Dus nu keerringen gemonteerd waarbij de veren van RVS zijn, de schroefkokers gevuld met vet. Resultaat is dat de assen tot nu toe dicht zijn maar ik niet blijer ben. Het vet neemt namelijk een hoop energie van de assen af en dat merk je behoorlijk in de kracht van het model, voor het vet trok ik een roeiboot met twee man erin met minimale schroefbeweging ( varen op de trim) en na het vet toevoegen kan ik op volle uitslag varen met een roeiboot met twee man erin en heb dus geen extra trekkracht meer.

    Voor mij is in ieder geval duidelijk dat in de winter de assen vetvrij gemaakt gaan worden en een andere oplossing moet komen of geen vet meer erin want ik wil de oude kracht van het model weer terug.

    Ik wil hiermee zeggen dat niet iedereen positieve ervaringen heeft met vetsmering, dat er soms een hoop experimenten nodig zijn voor het juiste resultaat bereikt is.

    André
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    halll andré

    welk soort vet heb je gebruikt??


    het is ook belangerij welk soort vet
    niet alle vetstoffen zijn even geschikt
    zo kregen we eens een buis vet wat water resistant zou zijn
    en inderdaad dat vet losten niet op en werdt geen mayo in het water
    maar de assen zaten muur vast en de motoren liepen warm en alle kracht was weg

    daarna over gestapt op de lanoline/vaseline mengeling en sinds dien geen problemen meer


    groetjes raf
     
  14. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hoi Raf,

    ik heb twee versies van dit vet, de normale en een mix met een dunne olie die wij in ons bedrijf gebruiken voor geleidingen die een lage weerstand moeten hebben.

    Ik gebruik de laatste maar ben er niet erg tevreden over en zal dus op zoek gaan naar een andere oplossing.

    André
     
  15. hoi Andre ik heb een beetje meegelezen en wou weten of je al een oplossing had??
     
  16. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    In het begin eens siliconenvet gebruikt veel te veel weerstand.
    Aangezien ik met 3000 rpm heb ik nu schoefasvet van een orgineel schip.
    Dat is waterbestendig als je assen van Silverstaal zijn draaid het vet er niet uit omdat het staal glad is.
    Voor bij de motor een kogellager en bij de schroef een Sinterbronslager.
    Als ik de Hectoperm op het droge laat draaien met vet er in dan trek ik 400 Ma tussen motor en Vaarregelaar zit een 4 Amp Zekering.
    Gegoten schroef 80 mm ten opzichte van de Raboesch 300 Gram meer Trekkracht gemeten op een Unster.

    Ook eens geprobeerd met een Simmiring maar dan had ik meer Amp verbruik.

    Drebo hoe krijg je steeds de Sleeplijn in de Schroef.
    Anders een ringetje tussen je Scheepschroef en lager of gebruik dikkere Sleeplijnen 3 mm.

    Je hebt ook geen Duikboot Drebo die werken anders dan een oppervlakteschip.
     
  17. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hoi Jan,

    kan er ook niks aan doen maar het gebeurt nu eenmaal als je teveel boot in een kleine bak zet en daar ook nog enkele boeien in.
    Dan is een klein moment van onoplettenheid fataal!!! :oops: :oops:

    Helaas zijn de motoren zo sterk dat die niet stoppen maar gewoon het touw inclusief boei opvreet!!! :roll: Je merkt dat er iets mis is door het geluid van de boei die elke omwenteling tegen de straalbuis of romp komt.

    Hoi Modelbouwfreak,

    nee heb er nog geen oplossing voor maar denk aan de versie van Raf, vet vermengd met olie of een gelijkwaardige oplossing.

    André
     
  18. roobroup

    roobroup Guest

    heb toch nog veel vragen bij deze topic :

    1. zou de combinatie van vaseline met lanoline ook werken voor hogere toerentallen, dwz. tot bvb 10.000 rpm ?

    2. en met die spuit : hoe brengen jullie de smeerstof in de as ? is er een smeernippel (sommige assen hebben die niet...) of haal je de as eruit, spuit je de koker dan vol en duw je de as er weer in...

    3. als er een smeernippel is, spuit je dan smeerstof in terwijl de motor draait, of juist niet ... ?
     
  19. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Wat is de gebruikelijk volgorde (op de as) in de samenstelling van schroef tot motor? Ik heb nog geen samenstelling van een complete schroefas kunnen vinden en heb mijn model gekregen met volledig gedemonteerde assen, vandaar de vraag.

    Is het;
    a. schroef-moer-plaatje-askoker-plaatje-stelring-koppeling-motor
    b. schroef-moer-askoker-stelring-koppeling-motor
    c. anders?

    Met andere woorden, is het raadzaam tussen moer-askoker en askoker-stelring een plaatje te doen om de afdichting-wrijving te verbeteren?
     
  20. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Kijk hier eens naar
    Misschien heb je er wat aan
    mvg
    Frederik

    Foto.modelbouwforum.nl - Een in wording :schroefas water gesmeerde.
     

Deel Deze Pagina