Schroeven en schroefassen Adolph Bermpohl

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Vliestroom, 18 jun 2018.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik zag gister op eBay Duitsland een hele mooie.
    Wel +400, maar erg mooi in het detail, lengte 1 meter 20. Veel geld. Maar als je dat dan weer vergelijkt met Graupner ready to run...

    Dat spul komt uit China en wordt in indrukwekkende oplages, bijna lopende band ineen geprikt. Zag foto’s op Facebook. En ze kunnen het nog goed ook. Systeembouw... handje vol mensen... en dan steeds maar verder tot het klaar is. Zo een paar honderd modellen.
    Emotioneel zit dat bij mij niet goed. Door zo een oplage lijkt het speelgoed te worden. Tijd zal het leren... broos is de boel wel... getuige een wrak dat ik heb... lijm laat los... allemaal zuinige secondenlijm... haha...

    Op de foto stik mooi... dat alles... maar andere kant is dat eigen model wat je geheel naar je hand zet en daarmee uniek maakt...

    Plaats strakjes nog wel een paar plaatjes die ik daar aantrof...

    Bert, je hoeft hier niet te U-en...
    Grote club immers...

    U wordt wel gebruikt... meestal in relatie tot een Boot. U-Boot... Haha... :D

    Groetjes Bas
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Technisch zijn het natuurlijk hoogstandjes die U-Boote, maar je kunt er alleen maar goed naar kijken als ze op de kast staan. Het plezier van mijn schepen zit in het bouwen, bedenken van technische oplossingen (in het klein) en er mee varen. Van een model verwacht ik dat het "smoel" heeft en dat het goed vaart. Bij Bert zal het niet anders zijn denk ik. We zijn in/met die materie opgegroeid en daardoor waarschijnlijk erfelijk belast. Kan me daardoor ergeren aan dingen die niet kloppen, o.a. verkeerd-om en te snel draaiende radars en alle navigatielichten tegelijk aan. Verlicht stuurhuis tijdens de vaart etc. Maar ook aan mijn modellen mankeert wel iets en daar kan ik me dan ook weer aan ergeren, terwijl een ander het niet ziet. Belangrijkst is dat we ons in deze hobby een beetje kunnen uitleven. Qua nieuwbouw is de werf definitief gesloten, maar als ik nog een model zou worden dan werd het het tankscheepje, waar ik van 1967 tot 1969 op voer. 47x6,4x2,17. Kon met die maten net naar Zevenbergen, maar ben er nooit geweest. Zat er veel mee op de Zuid Willemsvaart en in het bunkerwerk. Dus Bert, wat let je om het schip te bouwen waar je op vaart. Niet domweg gelijk aan beginnen, maar eerst kijken of er een lijnenplan is en dat dan uitzetten. Met de maten wel rekening houden met de dikte van de huid (gaat van de spanten af). Intussen kun je bedenken hoe je het schip wilt bouwen. Voor mezelf zou ik dezelfde methode gebruiken als bij mijn coastertje. Glasvezel versterkt epoxy op een plug. Voordeel: sterk en je kunt gelijk de verschansing meelamineren. Gewoon een tijdje laten rijpen en kijken wat er op je pad komt. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die Hafenbarkasse van ebay.de... 490,- Euronauten... en lengte 120 cm.
    Dan heb je ook wat te drijven!
    En ja... ook dit soort modellen worden op den duur 'doorgegeven' op de generaties...
    Bedoeld om te koesteren.
    Deze zou zo in een museum kunnen... zou ook eigenlijk moeten.
    Prachtig! Zulke bouwkunst heeft waarde... zo het ook hoort...

    Plaatjes van dit soort modellen zet ik altijd even op de harde schijf van de machine.
    Als referentie... en even weg te mijmeren... pixels nog aan toe!

    Waren werkschepen. Niet voor toeristen, maar om het werfpersoneel op het werk te krijgen.

    s-l1600.jpg

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2019
    k-k vindt dit leuk.
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Bas, daar zitten heel wat noeste uurtjes in. Toen dit model gebouwd werd zat de echte zo te zien al in de Hafenrundfahrt. Niet minder mooi om natuurlijk. Deze lijkt nog wel te hanteren, maar bij deze maat wordt het transport wel een uitdaging. Op mijn leeftijd heb ik ze graag wat handzamer. Morgen laat ik ze nog een keer uit in Maasdam. B3 nog even op de helling. Bij controle vanmiddag bleek het plateau met de elektronica los in het voorschip te liggen. En toch niet aan het ijsbreken geweest. Misschien de dunne romp ergens tegen gestoten. Komt wel weer goed. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het is idd een beste bak. Gelukkig kan de FL8 mooi op de acherbank van mijn oude brik, safe in de isofix gordels... haha...Geloof zo een 115 cm?

    "Hoi, hoi... ik mag varen..."

    IMG_8922.jpg


    Te gast bij de OLC watervliegers...

    IMG_8920.jpg


    Moest nog dienst doen ook! Schuimkist ondersteboven... SAR dus!
    Lagerwal is dan een verdienste... gunstige wind... blies het ding aan wal...


    7c072f37-2ff3-4b07-a262-244a0680caf7.jpg


    Je sjort je een breuk aan dat ding... deze vliegers zijn nergens meer door verrast...
    Ze landen wel eens in de piepers of de soja... lieslaarzen door de akker... vandaar.


    28c9def2-c191-423e-9b90-70ca32128340.jpg

    Die Barkas vind ik echt een beauty... maar... 'schoenmaker hou je bij je leest'.
    Ik ben dus content met mijn SAR-projecten.

    Daarin nog zo veel uit te diepen. Mijn Heuss moet echt eens klaar. Een heuse klus nog.

    Soms is het goed dat lijm loslaat. Gaat er elders minder stuk?

    PU wellijm heeft er een handje van om na 5 jaar te verpoeieren. Verliest het binding. Heb er behoorlijk wat balsa mee verlijmd. Is die lijm geseald met lak, is de inwerking van UV en zuurstof minder... toch wel frappant hoor?!
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2019
  6. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Denk dat spanten bouw nog boven mijn pet is.

    Ik denk dat ik eerst een simpel spanten bootje ga bedenken.
    En dan eens kijken of het mij gaat lukken een houten romp goed te maken haha.

    Ik heb nog steeds geen naam verzonnen voor de hafenbarkas haha.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Sfeerplaatje uit Maasdam, met dank aan Bertus, onze havenmeester daar. Gr. Klaas.

    [​IMG]
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi zeg! Twee van mijn geliefde kit klassiekers... Bugsier en Fairplay.

    Is dat het fraaie schip van Baggeraar?


    Ik was op zoek naar klassieke kit componenten... Graupner is afgestorven... nee het is een verdomd schaarse wereld geworden...
    Ik mis een Hegi Stuurboord positie lamp.
    Je trof voorheen nog wel wat... kan het wel zelf maken? Maar origineel deeltje op een klassieke bak...
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Bas, die oldtimer is de "Tyro" van Baggeraar. Een stoomschip uit 1916, als ik het goed heb. Helaas bent de "ploaties" en bouwverslag vot. Zitten messing tanks in en kan worden geballast. Met een elektronische waterpas wordt het schip recht gehouden. Voor zover ik weet PIC bestuurd. Aangedreven door een zware Bühler elektromotor. Een Hegi boordlicht heb ik niet voor je, maar een koperen oplooplicht wel. Die dingen van Krick, is daar niets van te maken? Gr. Klaas.
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=10000250&aid=72353&lang=nl
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    3 strak gebouwde modellen. Fraai hoor!

    Boordlicht. Soms flopt er iets voorbij... ik trof een Beschlagsatz. Daar zit ie tussen. Maar men vraagt een prijs van een zak vol diamanten.

    eBay.de prijzen zijn thans fors ontspoort.
     

Deel Deze Pagina