Schuddende trex 600N

Je weet maar nooit, weet de TS zeker dat de schroef van de headstopper niet te lang is en de featheringshaft raakt? Dit veroorzaakt ook heftige trillingen:D

Ik herken deze trilling, genaamd "wobble" Bij mijn helikopter (Vario) bleek dat ik te harde dempers in de kop had. In de bovenstaande post wordt gesuggereerd dat het boutje van de stopper te lang is. Als dat zo is, wordt de dwarsas in de rubbers gedrukt waardoor die hun werk niet doen.

Ik weet vrijwel zeker, dat we daar niet naar gekeken hebben.... :D
Maar ik weet ook, dat toen de speling nog tussen centraalstuk en bladhouders zat, de feathering shaft, redelijk gemakkelijk heen en weer schoof....

Groet, Bert

Ik suggereer niks hoor:D Probeer alleen mee te denken en die wobbel die ik zag leek op die van mij en daar was het boutje te lang. Hij hoeft de featheringshaft niet te raken, maar als hij er net boven zit krijg je zon "tik tik" effect als de shaft wil gaan flexen in de dampers en het boutje raakt.

nooit geschoten is altijd mis;)

Vandaag de juiste lagerblokken binnen gekregen en gemonteerd, de niet passende lagerblokken stonden verkeerd bij rc heliparts in de lijst, had niks met verschillende type`s heli te maken.
Ik wacht nu nog op nieuwe lagers en riem voor de staart en daarna kan alles volgens de tekening opgebouwd worden, en gaan we het opnieuw proberen.
De schroef van de headstopper is niet te lang want de ontbrekende featheringshaft-sleeve kon gewoon in de kop geschoven worden.

De schroef van de headstopper is niet te lang want de ontbrekende featheringshaft-sleeve kon gewoon in de kop geschoven worden.

Heb je ook al gevlogen met die sleeve er in?
Kan me haast niet voorstellen dat die sleeve verschil zou maken, maar je weet nooit.... (hij zit er vast niet voor niets?)

Groet, Bert

het woord steeds meer raadsel,
gewoon moet zo 'n groter fout toch van 10 m te zien zijn ??

ben benieuwd op de volgende vlieg test !
suc6 man,
groetjes van Uwe

mmh. zou dat ding toch eens hier willen hebben:D Als er verkeerde onderdelen in zitten gaat me dat zeker opvallen haha -wandelendealigncatalogus-

Dat die speling er in zit hoort ook echt niet, en ben het(zelfs met mixen van meerdere jaartallen 600 onderdelen) nog nooit tegengekomen eigenlijk. wil dat dan toch echt wel eens met eigen ogen aanschouwen.

Die sleeve maakt inderdaad geen verschil. ik vlieg ook zonder.

...net gekeken naar mijn 600n,
die heeft kleine 20 galonen nitro door,
nog nooit wat gedaan aan de rotorhoofd,
nooit gecrasht,
en eer is 0 speling bij de featheringshaft,

ook bij mijn benzine trainer,
origineel zijn heel zachte rubbers in de hoofd,
die heb ik door iets hardere geruild,
ook deze heli geen speling, geen crash,
en ook een hele boel vlieguren,

leuk zal zijn, wat Anko zegt: "lat maar zien dat ding"

suc6 verder, Uwe

Vandaag de kop opnieuw opgebouwd volgens de tekening en met een nieuwe featheringshaft, na het bestuderen van de tekeningen bleek dat er tussen de nitro en de nitro-pro verschil zit in hoe de bladhouders worden opgebouwd en de nummers van de bladhouders zijn ook anders.
Bij de nitro zit tussen de bladhouder en het buitenste lager een extra vulring, deze was bij mij niet aanwezig maar ik vond op mijn werk nog een paar ringen van de goede maat.
Deze er tussen gezet en toen bleek dat alles te zwaar draaide, de boel weer uitelkaar gehaald waarbij ik een ring van het axiale lager ben kwijt geraakt, dus nog even snel naar de winkel voor een nieuw setje axiaallagers met 4 opvulringen!! en toen opnieuw inelkaar gezet en 0,0 speling meer.
De staart is ook voorzien van nieuwe lagers, aandrijving en riem dus morgen of maandag gaan we het nogmaals proberen.

Dus achteraf, toch een heli die opgebouwd was met onderdelen van verschillende heli's door elkaar blijkbaar....

Nou, hopen dat het nu opgelost is.

Groet, Bert

verder boven heb ik ook geschreven,
dat tussen nitro, elektro, pro, ... verschil zit aan onderdelen !

die ringetjes, hoe je ze noemt,
moet je exakt meten, zij kunnen 0,25 mm verschillen,
en als je op de eene kant 0,75 mm hebt
en an de andere cant 0,50 mm, loopt de boel
ondanks gebalanceerte bladen niet meer rond,

en dat passt absoluut bij jou vliegbeeld

(let op, die axiallager hebben ook een binnen- en een buitenkant !)

goed opletten dus, suc6, groetjes
Uwe

Ik heb een 450 se v2

Door de jaren heen is er wat aan upgrades doorgegaan, wat broodnodige reparaties, en heb nu voor 4 versies aan onderdelen in 1 heli zitten :mrgreen:

Kortom: let op de typenummers als je onderdelen besteld,..
Terug te vinden in de handleiding

Nitro, Pro, Nitro Pro, DFC, 550, 600pro, 600ESP, 600CF, maakt geen HOL uit. tis allemaal hetzelfde, en moet allemaal hetzelfde gebouwd worden, met dezelfde ringen, zelfde lagers en het gebruikt ook allemaal dezelfde as.

Die ringen hebben een gespecifieerde dikte om zo de preload te bepalen.. daar kan niet zomaar willekeurig ringetje tussen.

Nitro, Pro, Nitro Pro, DFC, 550, 600pro, 600ESP, 600CF, maakt geen HOL uit. tis allemaal hetzelfde, en moet allemaal hetzelfde gebouwd worden, met dezelfde ringen, zelfde lagers en het gebruikt ook allemaal dezelfde as.

Die ringen hebben een gespecifieerde dikte om zo de preload te bepalen.. daar kan niet zomaar willekeurig ringetje tussen.

+1 Anko,

maar opletten met de hoofdas bedoelte ik,
die oude 600 ESP heeft bv. 2 hoofdaslagers, de nitro heeft 3,

groetjes, Uwe

Gisteravond weer gevlogen en hij blijft nu perfect stil, kan zelfs met de zender los blijven hooveren.:p:p
Waar ik hem van gekocht heb heeft er volgens mij nooit meegevlogen al zegt hij van wel.:confused:
Moet nu alleen de motor beter afstellen, rookt verschrikkelijk, want ik vlieg op een stuk land in het bos en gisteren was het windstil en bleef de rook een beetje hangen leek net of er brand was.
Bedankt iedereen voor het meedenken.

Gisteravond weer gevlogen en hij blijft nu perfect stil, kan zelfs met de zender los blijven hooveren.:p:p
Waar ik hem van gekocht heb heeft er volgens mij nooit meegevlogen al zegt hij van wel.:confused:
Moet nu alleen de motor beter afstellen, rookt verschrikkelijk, want ik vlieg op een stuk land in het bos en gisteren was het windstil en bleef de rook een beetje hangen leek net of er brand was.
Bedankt iedereen voor het meedenken.

Dat is normaal bij een nitro !!
let op met armer stellen, heb je zo een motortje gehad,
mooi: hij doet het feli,

groetjes van Heli-Uwe

Helemaal top dat hij het weer goed doet Sake, en inderdaad, wat Uwe ook al zegt: die rook, dat moet je niet bij windstil weer beoordelen, zeker niet 's avonds op een stuk land omringd door bos. Dan lijkt het altijd véél meer, en je wilt je motor niet te schraal hebben.

Groet, Bert

Vanavond weer eens geprobeerd maar na ongeveer een halve tank hoveren loopt het toerental omhoog en begint het schudden weer.
Wat me ook opviel was dat de brandstof gewoon uit de uitlaat loopt, ben al aan het draaien geweest aan de afstelschroeven maar dat heeft niks geholpen.

Zomaar een beetje draaien aan de naalden maakt echt geen fluit uit, daarmee help je hem om zeep.
Je moet weten wat je doet..

Het is nl heel erg normaal dat er wat prut uit de uitlaat loopt.
Moet ook weer niet te hard lopen, maar een beetje is niet erg.
Als hij het niet doet, dan heb je een probleem ;-)

Maar ik raad je nog steeds aan een keer in de auto te stappen, en even bij iemand op bezoek te gaan.
Op deze manier sloop je de motor nl, of meer

Back