Schultze en Graupner Falliet

Er wordt wereldwijd veel over geschreven hoor....

Ja, en dan vrijwel alleen in fora, die ik argwanend als ik ben nooit al te serieus neem als het om nieuwsfeiten gaat. Je leest de meest gekke dingen, dus ik zou wel eens een artikel in een serieuze krant of vakblad willen zien. Maar die kan ik niet traceren.
Daarnaast zou het toch wel vreemd zijn dat als je in december toegelaten wordt tot een 3 maanden durend programma, de dan ineens na 1,5 maand failliet verklaard wordt.

Groet,

Ad

Daar heb je gelijk in.
Tegelijkertijd, wat zou er over geschreven moeten/kunnen worden? Wat ik begrijp is dat Graupner zelf er in dit stadium niets over mag zeggen (om schade in verband met eventuele overname te voorkomen). Dan is het aan de diverse fora om wild te speculeren natuurlijk, net zoals je hier ziet gebeuren.

zelfde site met nieuwer/ander nieuws;) is gewoon afwachten of iemand het gekocht heeft of bepaalde takken overneemt.

Beschluss vom 13.02.2013

In dem Insolvenzeröffnungsverfahren über das Vermögen der

Graupner GmbH & Co. KG, Henriettenstr. 94-96, 73230 Kirchheim/Teck (AG Stuttgart, HRA 230523), vertr. d.: 1. Graupner Verwaltungs-GmbH, Henriettenstr. 94-96, 73230 Kirchheim/Teck, (persönlich haftende Gesellschafterin), vertr. d.: 1.1. Stefan Graupner, Henriettenstr. 94-96, 73230 Kirchheim/Teck, (Geschäftsführer)

ist heute, am 13.02.2013, um 16:20 Uhr, angeordnet worden (§§ 21, 22 InsO):

Zum vorläufigen Insolvenzverwalter wird Rechtsanwalt Dr. Wolfgang Bilgery, Reinsburgstraße 27, 70178 Stuttgart, Tel.: 0711/xxxxx-0, Fax: 0711/xxxxxx bestellt .

Verfügungen der Antragstellerin über Gegenstände ihres Vermögens sind nur noch mit Zustimmung des vorläufigen Insolvenzverwalters wirksam (§ 21 Abs. 2 Nr. 2 InsO).

Den Schuldnern der Antragstellerin (Drittschuldnern) wird verboten, an die Antragstellerin zu zahlen. Der vorläufige Insolvenzverwalter wird ermächtigt, Bankguthaben und sonstige Forderungen der Antragstellerin einzuziehen sowie eingehende Gelder entgegenzunehmen. Die Drittschuldner werden aufgefordert, nur noch unter Beachtung dieser Anordnung zu leisten (§ 23 Abs. 1 Satz 3 InsO).

Wat maakt het allemaal uit wat in de diverse forums over Graupner wordt geschreven.
Het is wel duidelijk dat Graupner financieel aan de grond zit!
Er wordt nu druk gezocht naar oplossingen om de schade zo beperkt mogelijk te houden.

Voor mij blijft de vraag, wie wil zich sterk maken om de kar weer los te trekken?
Ik wens ze veel sterkte.

Johannes

En wat bieden Graupner en Schulze de markt nou echt nog voor unieks?

Schulze heeft al tijden geen nieuwe regelaars op de markt gebracht, de laders zijn technisch ook ruim ingehaald door de concurrentie.

Graupner biedt qua modellen niet veel antrekkelijks meer, het meeste is ernstig te duur voor wat het is. Ze hebben wat leuke servo's en de HOTT zenderlijn lijkt interessant.
Maar of dat voldoende is om er iets levensvatbaars van te maken?

Een concern met 125man moet zich kunnen onderscheiden in de markt. Het is al meer genoemd, die markt zit heel anders in elkaar als vroeger. Vroeger begon je met een Robbe Charter of als buitenbeentje met een Taxi of Snoopey. Dat was het wel zo''n beetje. Als je ziet wat er nu aan schuim en houten trainers beschikbaar is, enorm! De markt is veel diverser dan pre-internet, de variatie en beschikbaarheid van modellen en apparatuur veel groter en daarmee de noodzaak van een bedrijf om zich te onderscheiden ook groter.

Gerben

inderdaad daarom had ik gehoopt dat Jan (Corien) even een serieuze reactie kon geven

Ik denk dat Jan dit topic leest, z'n wijze hoofd schudt om wat hier soms voor onzin en speculaties wordt geschreven en zich wijselijk stil houdt.
Vergeet niet dat Jan, in tegenstelling tot de meeste forumgebruikers een zakelijke relatie met diverse fabrikanten (waaronder Graupner) heeft.

En wellicht is het handiger om gewoon af te wachten hoe het verder met Graupner gaat, in plaats van speculerend voorwaarts te gaan.
Daar schiet niemand iets mee op.

Toch vreemd dat ik eigenlijk alleen op dit forum het bericht over het faillissement van Graupner kan vinden.
Als je gaat rondzoeken veel heisa over de "insolvenz" verklaring in december, maar van daarna niets dat erop wijst dat er een definitief faillissement is uitgesproken. Wat er het dichtst bij kwam is dat ze tot 1 maart de tijd hebben

Helaas echt wel wat te vinden https://www.insolvenzbekanntmachungen.de/cgi-bin/bl_suche.pl

geef de naam Graupner maar in en meerdere bedrijven van Graupner staan er bij 13 en 14 februari.

Net wat Gerben al zegt..wat is er nu nog bijzonder aan Graupner?
Ja, ze hebben best wel leuk dingen.HoTT is fantastisch.Maar wat modellen aangaat....
Heb zelf een tiental Graupner kisten uit de jaren 70 en 80.
Als ik mijn Amateur zie staan,mijn Topsy,Taxi,Cumulus 2800,Cirrus.....geweldige dingen die voor geen goud weggaan
Kijk ik naar de potjes Alkyfix,dan heb ik prachtige herinneringen aan toen ik nog klein was en mijn Airfish ermee beschilderde.
Maar er zijn nu meer soorten verf te krijgen.
Het gevoel wat ik met Graupner heb is meer de sentimetele kant ervan,de herinnering aan midden jaren 70 toen ik met modelvliegen begon.
Het is zonde dat het merk ter ziele gaat,maar de modelbouwwereld zal er wel om verder draaien.
Van mij mag Graupner blijven,maar als ik de introductie van HoTT zie in het filmpje van FMS waar Stefan Graupner en zijn ontwikkelingsingenieur het HoTT introduceren,dan verbaasd het me niets dat ze het niet gaan redden....

..wat is er nu nog bijzonder aan Graupner?
Dat maakt voor mij nog niet eens veel uit eerlijk gezegd. Voor mij zijn het 125 mensen die zometeen op straat staan, en die heel lang een deel van mijn hobby mogelijk hebben gemaakt. Dit soort dingen gebeurt natuurlijk dagelijks maar ik leef toch wel een beetje met ze mee. Rot voor ze.

even voor alle duidelijkheid.....ik heb ook liever dat de werknemers van Graupner kunnen blijven werken.....is inderdaad heel rot voor ze.Maar dat veranderd helaas niets aan het feit..

Heb zelf een tiental Graupner kisten uit de jaren 70 en 80.
Als ik mijn Amateur zie staan,mijn Topsy,Taxi,Cumulus 2800,Cirrus.....geweldige dingen die voor geen goud weggaan
Kijk ik naar de potjes Alkyfix,dan heb ik prachtige herinneringen aan toen ik nog klein was en mijn Airfish ermee beschilderde.
Maar er zijn nu meer soorten verf te krijgen.
Het gevoel wat ik met Graupner heb is meer de sentimetele kant ervan,de herinnering aan midden jaren 70 toen ik met modelvliegen begon.

Jup dat gevoel komt ook bij me op, fijne herinneringen, Graupner 4014 en 6014 zender lang voor het digitale tijdperk, mijn amateur heb ik nog, Piper Cherokee (toen de topkist binnen het gamma) is "oveleden" jaren terug, Echter met sentiment redt je het niet in deze wereld, dat zien we dag in dag uit.

Stevo

Hoop het niet....

Denk het ook niet, dat merk heeft om een of andere reden toch een wereldwijde behoorlijk trouwe schare afnemers, een groot deel daarvan in het vier-nullen segment.

Denk (hoop) dat dat wel wat meevalt....

Groet, Bert

Omdat forumgebruikers met een beperkte horizon mijn bijdrage niet kunnen volgen.

Johannes

Je bijdragen zijn wel te volgen hoor. Maar sommige kunnen ook op een tegeltje in het toilet :-) Los daarvan hou ik altijd wel van metaforen, dat maakt het lekker luchtig.

Hoop het niet....

Denk het ook niet, dat merk heeft om een of andere reden toch een wereldwijde behoorlijk trouwe schare afnemers, een groot deel daarvan in het vier-nullen segment.

Denk (hoop) dat dat wel wat meevalt....

Groet, Bert

Ik weet het zo niet Vario blijft al jaren ver achter met hun mechanieken totaal geen vernieuwing als ze iets nieuws brengen bestaat het uit onderdelen die 40 jaar terug er al waren
In verhouding duur
schaal bouwers worden steeds minder
Turbine en de grote rompen te duur voor de gewone man.
veel alternatieven voor een romp

Dus ik weet het zo niet hoelang ze volhouden.

Jan

Perfect functionerende schaal mechanieken vragen perse niet om vernieuwing. Hun type klant ook niet denk ik.

Dat alle onderdelen onderling uitwisselbaar zijn ongeacht de leeftijd van de heli is in mijn ogen een pluspunt.

Duur... Duurder dan gemiddeld. Kwalitatief erg goed en slijtvast. Kan geen align tegenop.

Mensen die voor een Vario schaalheli gaan zullen niet snel met minder genoegen nemen, anders koop je geen Vario...

Turbine en schaal is niet voor iedereen weggelegt. Daarom ook niet voor de gewone man. Ga naar een serieuze helischaalmeeting en je struikelt over de turbine modellen. Zo slecht gaat het niet hoor ;-)

Degelijke mechanieken zonder poeha is hun grote kracht, en dat zullen ze nog wel even volhouden. Wie weet wat er op hun tekentafel ligt voor de komende jaren. ;-)

Pierre Rondel van Planet Soaring geeft in zijn blog het volgende aan:

" Everybody knows that Graupner was going bad for few years and entered last december under a protection shield to avoid bankrupcy. The following statement of the bankruptcy court declared the 13th of February the end of Graupner. This is a big lost for the community as Graupner has been part of the landscape from the beginning. I remember spending hours in front of their general catalog when I was young, dreaming about airplanes, gliders, radio trasmitters, balsa. My very first glider was a Dandy.

Now the question is: will it be a buyer / rescuer ? There is a rumour saying that SJ Propo (RC transmitter manufacturer of graupner Hott product range) would buy the electronc activity. "

Perfect functionerende schaal mechanieken vragen perse niet om vernieuwing. Hun type klant ook niet denk ik.

Dat alle onderdelen onderling uitwisselbaar zijn ongeacht de leeftijd van de heli is in mijn ogen een pluspunt.

Duur... Duurder dan gemiddeld. Kwalitatief erg goed en slijtvast. Kan geen align tegenop.

Mensen die voor een Vario schaalheli gaan zullen niet snel met minder genoegen nemen, anders koop je geen Vario...

Turbine en schaal is niet voor iedereen weggelegt. Daarom ook niet voor de gewone man. Ga naar een serieuze helischaalmeeting en je struikelt over de turbine modellen. Zo slecht gaat het niet hoor ;-)

Degelijke mechanieken zonder poeha is hun grote kracht, en dat zullen ze nog wel even volhouden. Wie weet wat er op hun tekentafel ligt voor de komende jaren. ;-)

+1, en exact de reden waarom ik Vario vlieg:

Omdat ze NIET "vernieuwen om het vernieuwen" (en daarmee de klant op kosten jagen omdat die iedere keer weer iets nieuws aan moet schaffen), maar gewoon een bewezen techniek blijven gebruiken zolang die nog goed voldoet.

Om je een indruk te geven: drie privé heli's (13, 8 en 4.5 jaar oud) hebben mij in diezelfde 13 jaar aan puur onderhoud (vervangen van versleten onderdelen, kleine "niet-crash-reparaties") in totaal minder dan 100 Euro gekost.... 3 heli's, 13 jaar.... hmmmmm.....

Zou ik dat merk snel afvallen, denk je?

Nee, ik hoop (weet natuurlijk ook niks zeker en mijn kristallen bol is helaas kapot) dat Vario nog wel een tijdje door hobbelt. Al zullen ze best de crisis merken, denk ik zo....

Groet, Bert

Helemaal met jullie eens hoor alleen de groep die zij kunnen benaderen is gewoon klein
voor jaren geleden vloog je nog een skyfox
Ik denk dat er weinig zijn die dat nog vliegen dus die ben je kwijt ze willen allemaal een T Rex .....

Jan

Back