Schultze en Graupner Falliet

Dat kan bij voorbeeld door een handleiding in de taal van de koper. Of door een goede snelle levering van reserve-onderdelen. Garantie is ook zo iets. Daar hoef je bij een Chinese leverancier mee aan te komen.

Ik heb twee dagen geleden nog geld (punten) terug gekregen voor een defecte regelaar. Mijn engels is goed genoeg voor de handleiding. Snelle levering is inderdaad een groot nadeel.

Ik lees veel geemotioneerde betogen over oneerlijkheid maar het lijkt er toch op dat ze zelf onvoldoende zijn veranderd om te kunnen blijven bestaan op die mannier
 
Nou...als we dat allemaal hadden gedaan was Graupner misschien wel gered ja :rolling:
Ik heb in ieder geval aardig mijn best gedaan, 2x MX-16 Hott, 10x GR-16 ontvanger, 5x GR-12, 2 vario's, een GPS, een GAM, een paar handen vol servo's.....en nog redden ze het niet. Bugger.

Ha denk niet dat je er 2 medewerker een maand loon mee geeft.
Maar de meesten denken te weten wat er mis is in ons nederlands bedrijfs leven is er ook iemand die weet hoe we de nederlandse economie weer opgang krijgen.
 
POE zeg ik zou het niet weten @jd1uth er zijn nou een maal mensen die daarvoor gestudeerd hebben en die broddelen ook maar wat aan.
Het enige waar ik op hoop ,dat het HOTT gebeuren overgenomen wordt ,alle nieuwe hott uitbreidingen zijn verdaagd naar september 2013 ,maar om daar even over te gaan juigen , dat weet ik niet 24 verschillende zenders ik vind dat een beetje veel van het goede ,de brandstof sensor heb ik nog nooit gezien ,Maar ja het blijft wel sneu twee van die giganten op modelbouw gebied die op hun gezicht gaan, Laten we hopen dat alles goed zal gaan.

ps zouden de chinezen ze dan redden ???
 
Planet-Soaring

Sj propo maakt de Hott zenders, ze hebben een groot belang bij het in stand houden van deze lijn van producten.

Daarnaast moeten we niet onderschatten wat de waarde van het merk Graupner is. Er zijn veel bedrijven die likkebaardend naar dit merk kijken: over de hele wereld een goede naam en dus staat een premie te vragen ( mits goed spul wordt aangeboden).

Voor een prikkie is dit merk dalijk uit de failiete boedel over te nemen en jr propo en andere toeleveranciers zullen zeker door willen. Een bedrijf dat zijn distributie op orde heeft en de ontwikkeling in China of Korea laat doen ( inderdaad, zo'n Conrad bijvoorbeeld) die ziet hier heus brood in....

En anders nemen wij de boel toch over........
 
Er liggen zeker kansen, maar die moet je als leverancier weten te grijpen.

Zo zijn er de laatste jaren enkele webshophouders in Nederland uit hun webshop gegroeid en hebben nu een filiaal waar je naar toe kan gaan. Beiden draaien schijnbaar goed en hebben hun filialen ook al moeten uitbreiden. Ook zij zijn begonnen met alleen maar spullen uit Hongkong en verkopen nu ook de spullen van de Europese bedrijven. Ok, ze produceren nog niks, of doen dat (laten dit doen) op een heel kleine schaal.

Er zijn in alle markten wel kleine gaten die je als klein bedrijf kan opvullen, je moet ze alleen wel zien te vinden en natuurlijk de financiele middelen hebben. De banken werken al helemaal niet mee, daar hoef je niet meer aan te komen met een bedrijfsplan. Laatst nog geprobeerd een goed draaiend bedrijf met voldoende groei capaciteit over te nemen, maar helaas de banken durven het gewoon niet aan. Dit bedrijf is nu ter ziele en de klanten weten niet waar ze naar toe moeten met hun huisdieren in de vakantie..........
 
Aan de andere kant van het spectrum heb je Europese importeurs die voor eenzelfde product een 9-10 kaar hogere prijs durven te vragen als de oorsponkelijke fabrikant in het verre Oosten (niet alleen uit China, ook Japan etc.), ook al is het enige verschil dat ze dat product van daar naar hier hebben moeten verschepen.

Zo heb ik ooit een carbon chassis maar direct uit Japan geimporteerd, omdat het inclusief verzendkosten nog steeds maar zo'n 40 Euro was, terwijl Reyne en Zonen (ook al zo'n firma die failliet is gegaan...) er een schandalige 180 euri voor vroeg...
als distributiekosten 140 euro toevoegen aan de prijs van een product dan zit er ergens iets fout.
 
Graupner is een grote logge organisatie die helaas niet in staat was om op tijd in te spelen op de snel veranderende markt.
Zeker zal het management inschattingsfouten gemaakt hebben, maar ik heb het gevoel dat ze ook werden geplaagd door enorme tegenvallers waar ze geen grip op hadden.
Ook denk ik dat Graupner zag aankomen dat ze deze concurrentieslag gaan verliezen en uiteindelijk hebben gekozen voor dit scenario.

"Sauberwaschen"

Een faillissement is altijd pijnlijk voor alle betrokkenen maar is een natuurlijk proces in een concurrentiestrijd.
Ik verwacht niet dat ze Graupner laten doodbloeden. De kans is groot dat een totaal veranderde kleinere organisatie zich opnieuw met frisse elan in de concurrentiestrijd gaat mengen.

Johannes
 
Voor diegen die het interesseerd, Graupners problemen zijn niet van jongstleden.

2005 profits = -€96k
2006 profits = -€175k
2007 profits = €744k
2008 profits = -€2432k
2009 profts = -€3287k
2010 profits = -€6336k
2011 profits = €2734k
they sold their Balsa plantation+factory in 2010 (I assume thats EBAGEC Balsatec)
Employees 189 (2009), 168 (2010), 125 (2011)
The 2010 and 2011 statements put a heavy emphasis on the new HoTT technology being an important factor
2011 Hans Graupner left, Stefan Graupner took over

bron https://www.bundesanzeiger.de/ebanz...rt_id=&(page.navid=to_quicksearchlist)=Search hier staan de jaarrekeningen vanaf 2005 en daar komen bovenstaande getallen vandaan.

En voor wat betreft China en hoe het er daar aan toegaat is het wel iets complexer en anders als dat het hier wordt gesteld. Verwonderde me hier ook eigenlijk wel over, heb dan misschien wel minder verstand van modelbouw maar wat betreft China is toch wel een klein beetje mijn terrein

Als men verondersteld dat alle chinese fabrieken en gebieden in china hetzelfde zijn dan zit men hier 100% naast, tevens voor kwaliteit uit china zit hier een heel groot verschil en afhankelijk met welk management (internationaal, taiwanees of chinees management) een fabriek gerund wordt is uiteindelijk bepalend. En ja er zit een wereld van verschil in een fabriek met een Taiwanees management als dat met een chinees management, zowel technisch, kwaliteit en prijs. tevens is er een wereld van verschil in de gebieden in China (china is heeeeeeeel groot en heel verschillend) als men de verschillende gebieden kent, weet men ook de kwaliteits verschillen. Of ik iets inkoop in DongGuan ,Shenzen ,Shanghai, Kowshoon of bijv. Tianji. Tevens als men de ontwikkelingen de afgelopen 10jaar in china heeft meegemaakt dan is er een gigantische inhaalslag bezig op het gebied van lonen(gestimullerd door de overheid en afgelopen 3 jaar 65% gestegen), ja het is nog niet geweldig en als ik voor 5euro boodschappen ga doen ben ik zo klaar maar als een chinees voor 5euro boodschappen doet heeft hij een wagentje vol;) maar het gaat geen 10 jaar meer duren voordat china uit oogpunt van goedkope productie niet meer interessant is voor veel bedrijven en dat vele internationale concerns al uitwaaieren naar India, Mexico, etc.
 
De wereldeconomie is als het weer.
Economische hogedrukgebieden zijn constant in beweging.
Als ondernemer kan je kiezen om telkens mee te trekken met de hogedrukgebieden maar zo simpel is het niet voor de kleine bedrijven.
Er zit maar een ding op, je goed voor te bereiden op de stormen die gaan komen.
De stormen worden steeds heftiger en volgen elkaar in hoog tempo op.
Vindingrijkheid, creativiteit en doorzettingsvermogen zijn nodig om je fabriekje te beschermen tegen het natuurgeweld. 8O


En inderdaad, Mexico is op het moment erg in trek.
Heb net een klant uitgezwaaid die naar Mexico is vertrokken. :bye:

Johannes
 
Toch vreemd dat ik eigenlijk alleen op dit forum het bericht over het faillissement van Graupner kan vinden.
Als je gaat rondzoeken veel heisa over de "insolvenz" verklaring in december, maar van daarna niets dat erop wijst dat er een definitief faillissement is uitgesproken. Wat er het dichtst bij kwam is dat ze tot 1 maart de tijd hebben, en dat er gesproken wordt over het ontslag van 50 van de 130 (?) medewerkers.


Groet,

Ad
 
Back
Top