Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

De nieuwe rotor is binnen: van Hongkong tot mijn voordeur heeft de verzending maar 21uur geduurd!
De 1e HK-4025 is nu klaar, deze heeft een kv van 1111. Hij draait als een zonnetje met de nieuwe rotor.
Deze komt dus in een Logo500 met 6s setup. Daar zit nu een tamme Plettenberg in, dat wordt nog schrikken voor de eigenaar :)
Gewicht zoals op de foto: 347gr.
2011-06-19135759.jpg

Komende week hoop ik eindelijk de kit binnen te krijgen voor een 2e, identieke motor. Die is voor een Hurricane 550 (heli).
Ook een HK-5020 wikkelproject staat er nog aan te komen...

De nieuwe rotor is binnen: van Hongkong tot mijn voordeur heeft de verzending maar 21uur geduurd!
De 1e HK-4025 is nu klaar, deze heeft een kv van 1111. Hij draait als een zonnetje met de nieuwe rotor.
Deze komt dus in een Logo500 met 6s setup. Daar zit nu een tamme Plettenberg in, dat wordt nog schrikken voor de eigenaar :)
Gewicht zoals op de foto: 347gr.
2011-06-19135759.jpg

Komende week hoop ik eindelijk de kit binnen te krijgen voor een 2e, identieke motor. Die is voor een Hurricane 550 (heli).
Ook een HK-5020 wikkelproject staat er nog aan te komen...

Wow, dat is wel heel snel!

Geen hurricane (dat is gaui) Outrage 550 :) Gewicht valt me reuze mee :yes: gezien de hoeveelheid koper 25 gr zwaarder dan orgineel. Its a beauty. Heb al extra maingears besteld :cool:

Nog even terug naar die 3026 die _Dekker voor mij gewikkeld heeft.

Het stroomverbruik hebben we bepaald via een berekening zie onderstaande quote. Afgelopen zondag heb ik ook het toerental kunnen opmeten en dat zit met die 11x10 klapprop op bijna 14.000 toeren per minuut aan een 4s Nanotech lipo van 4000 mAh.

Prima motortje zo. Dank je _Dekker, perfect gedaan.

Vandaag met de unilog en M-link de motor echt kunnen meten.

Stationair, piek 164 ampere en zakkend naar 145.
In de lucht startend met 135+ en zakkend naar 125 ampere. Accu 4s Turnigy Nanotech 4000 zakt in naar 13,5 volt. Gemiddeld 1755 wat in de lucht.

Helaas waren de instellingen van de unilog niet goed waardoor hij niks gelogd heeft. Ik kan nu dus nog geen logfile laten zien.

In post #153 nog even een plaatje van de fabriekswikkeling toegevoegd.
Ralph Okon is ook weer lekker bezig, hij heeft een monster gemaakt, dit ding zou een diameter van ~20cm hebben...
Ralphmonstermotor.jpg

Die connectors zijn geen kleintjes, maar vallen wel erg klein uit met de vele draden die ernaar toe lopen.

Die hebben we afgelopen zaterdag in zijn bus zien liggen in Kirberg. Is inderdaad nogal fors.
Schijnt van origine voor electrische para-aandrijving te zijn (1:1).

Groet,
Gerben

In post #153 nog even een plaatje van de fabriekswikkeling toegevoegd.
Ralph Okon is ook weer lekker bezig, hij heeft een monster gemaakt, dit ding zou een diameter van ~20cm hebben...
Ralphmonstermotor.jpg

Die connectors zijn geen kleintjes, maar vallen wel erg klein uit met de vele draden die ernaar toe lopen.

Zo dan :O wordt een lipo verslinder. Waar worden zulke grote voor gebruikt? Vliegtuigen?

Vet trouwens dat je ook de orginele erbij hebt. Leuk om het verschil te zien.

Laatst bewerkt:
Die hebben we afgelopen zaterdag in zijn bus zien liggen in Kirberg. Is inderdaad nogal fors.
Schijnt van origine voor electrische para-aandrijving te zijn, dus op de rug van een paramoteur (1:1).

Gerben

De HK-4025YY 4+5 1.6mm voor Willow is inmiddels ook klaar, hier een plaatje van de vergoten wikkelingen:
2011-07-02130109.jpg

De kv waarde van deze is 1080.

De motor heeft inmiddels al weer een 20 tal vluchten achter de rug. De regelaar (YGE100LV+vbar gov) werd met mijn Neu 1907 rond de 60 graden en 67 graden. Erg hoog dus. De motor werd 55+ graden.

Met de nieuwe scorpion (powerdekker :cool:) had ik verwacht ivm het vermogen dat dit mogelijk nog erger zou worden. Nou, met de warmte maandag avond werd de regelaar niet warmer dan 35 a 40 graden. De motor werd niet warmer dan 50 graden. Duidt dit op een zeer efficiente motor?

Wat betreft performance. Ik kan inderdaad bij lagere toerentallen veel meer als de Neu. Die durfte ik met 2250 toeren echt niet inverted te hangen, en punchouts of tic tocs gingen onrustig. De staart had het hier erg moeilijk bij. Bij de nieuwe motor blijft de staart veel rustiger en alles loopt soepel. En wat een power! Ik schakel heen en weer tussen 3 toerentallen 2150 2250 en 2400. Na 5 minuten rond de 20% (veeel tic tocs en climbouts + slecht collective management :o ) en 27% over nu. Erg netjes.

PWM van 8 liep rauw. 10 klinkt zeer soepel in combinatie met een timing van 18 graden. 24 heb ik ook geprobeerd maar vond ik wat gejaagd klinken. Het waaide gister wel erg dus mischien probeer ik het nog een keer. Ook ga ik 12 PWM nog testen.

Al met al een perfecte motor waar ik zeer blij mee ben. Toen ik hem de eerste keer opspinde met de pinion los viel me op dat hij echt heel zacht klinkt. Erg mooi geluid.

De 50 gram die de motor zwaarder is merk ik niks van. Waarschijnlijk door de hoeveelheid kracht die je ervoor terug krijgt. Ook is het toerental constanter en de motor hersteld zeer snel.

Ow ja, lipos blijven ook nog koeler. Raar maar waar.

Foto met dank aan Jan:

4.jpg

Laatst bewerkt:
Vandaag de Scorp van TC kunnen bewondren bij de F5B in Nuth, hij gaat als een speer! Zag er goed uit en klonk ook nog eens goed. En nog ruimte over als er later nog meer vermogen nodig is, gaaf hoor!

Gerben

Ik wilde het ook al schrijven maar Gerben was me voor.
Wat loopt TC01 zijn motor mooi!
Met een andere prop is er nog veel meer uit te halen maar hij klinkt echt heerlijk!

Mooi wikkelwerk!

GJ

Back