Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

Nou eergisteren een paar test vluchten gedaan, was behoorlijk wat wind, maar heli ging vol pitch en taildown als een rocket erdoorheen. Normaal ben ik met links side tictoc wat slechter dan andere kanten en als ik niet goed oplet laat ik mijn HS meestal flink inzakken, maar "dekker power" had nergens moeite mee en jive had duidelijk makkelijker om de toeren bij te houden.

Vliegtijd en temp was niet echt hoger of lager geworden, wel duidelijk een stabiele toeren, meer vermogen en lipos werden zelfs minder warm.

Weer werkt niet mee, ik wil gaan uittesten hoe laag ik mijn HS kan nu zetten zonder vermogen verlies. Misschien dat ik ook een filmpje maakt.

Dus Bert, THANKS!

Foto's van HobbyManiac - Prikbordfoto's | Facebook

Grappig, dat is samen met mijne de 2e ervaring dat de lipos koeler blijven! Hoe zou dat komen?

Ik heb hem gister mogen aanschouwen en hij klinkt in ieder geval geweldig in de t-rex 600 pro :cool: en power genoeg.

Vet die letters erop Bert!

Laatst bewerkt:
Nou eergisteren een paar test vluchten gedaan, was behoorlijk wat wind, maar heli ging vol pitch en taildown als een rocket erdoorheen. Normaal ben ik met links side tictoc wat slechter dan andere kanten en als ik niet goed oplet laat ik mijn HS meestal flink inzakken, maar "dekker power" had nergens moeite mee en jive had duidelijk makkelijker om de toeren bij te houden.

Vliegtijd en temp was niet echt hoger of lager geworden, wel duidelijk een stabiele toeren, meer vermogen en lipos werden zelfs minder warm.

Weer werkt niet mee, ik wil gaan uittesten hoe laag ik mijn HS kan nu zetten zonder vermogen verlies. Misschien dat ik ook een filmpje maakt.

Hierbij dan een filmpje van de T-REX 600EFL PRO van Crash1000 met de 4035 erin. Regelaar is een PowerJive 120HV
Het is duidelijk dat de motor in elk geval niet de beperkende factor meer is, tegen het einde van de vlucht worden er alleen maar tictocs gemaakt (vanaf 3:35) en uiteindelijk moet er geland worden omdat de accu het niet meer trok :)
Hopelijk kan ik binnenkort ook eens een log maken met de Jlog2, ik ben wel benieuwd naar de data...

Het frame van de Rex is best stijf, maar door het hoge koppel van de motor is hij ergens kort tegen het frame gelopen, te zien aan de veeg op de rotor. Met de hand is dat niet voor elkaar te krijgen. Hier een filmpje van de inbouw en de ruimte om de motor:

Laatst bewerkt door een moderator:
mischien moet ik mijn statement over vliegtijd intrekken, als ik het zelfde had gedaan met de oude 4035 was mijn vliegtijd korter, ik heb nu dus dezelfde vliegtijd maar dan tegelik harder vliegen. Dus als ik rustiger ging vliegen was vliegtijd wel meer. Ik heb net pyro van mijn logo600 eraf gehaald om ook te testen. Ben zeker bang dat hij tegen de servo houders komt :(

Inmiddels heb ik nog een 2e HK-4035 gewikkeld.
De motor van Crash1000 heeft 11 windingen met 1.5mm draad.
De 2e motor heeft ook 11 windingen maar omdat ik wel van wat uitdaging hou heb ik de 1.6mm maar eens geprobeerd.
Hierbij het resultaat:
2011-08-28154203.jpg

2011-08-28154800.jpg

Sluitings- en doorslagstesten zijn al gedaan en de wikkeling is helemaal in orde.

Ten opzichte van de 1e motor heeft deze 4035 nog eens 13% extra koper :)
Dit is voor 11 windingen echt de max voor deze motor.

Ja hij is bedoeld voor een Compass 7HV.
Helaas is er een probleem met de verlijming van de magneten in de rotor. Een of meerdere magneten steken teveel uit waardoor het niet eens lukt de rotor goed te monteren.
Het is even wachten tot ik een nieuwe heb.

Intussen heb ik een HK-4225 binnengekregen die Willow gaat gebruiken in zijn toekomstige project.
Het worden 13 windingen in 6+7yy voor een kv van rond de 530 (12s setup).

Laatst bewerkt:
De service van Scorpion is weer uitstekend! Ik had de 4035V2 rotor teruggestuurd, en wat krijg ik terug? Een V3 rotor! En hij past perfect :) Daar zal de eigenaar wel blij mee zijn.
2011-09-21175942.jpg

HK-4035V3 5+6 1.6mm

Heb net de afzonderlijke deelmotoren getest (precies gelijk qua kv) en ook parallel geschakeld.
Totale kv is exact 500 geworden. Dit is nog wat lager dan verwacht (515 verwacht) en komt door de nieuwe rotor: de magneten zijn namelijk breder.
Dit is hiermee wel zo'n beetje de krachtigste 500kv HK-4035 die je maar kan krijgen :)

Laatst bewerkt:
Hoe bepaal je nou de KVs dan ?
(je meet zo te zien het toerental ??)

Klopt, je moet de regelaar 100% open sturen (dus goed inleren!) en je meet dan tegelijkertijd bijbehorende spanning en toerental. Rpm gedeeld door voltage geeft de kv.
Het is belangrijk dat je beide waardes gelijktijdig afleest, omdat spanning en toerental langzaam teruglopen.
Probeer het maar eens, de opgegeven kv waarde van de fabrikant kan nogal eens afwijken...
En je hoeft voor een 12s motor echt geen 12s accu te gebruiken. Met een 3s of 6s gaat het ook prima. Hou de motor nooit in je hand maar schroef hem vast!

OK bedankt !

Maar ff een opmerking: jij meet de spanning rechtstreeks op de LiPo.

Ik weet niet hoe een fabrikant zijn KVs bepaald van de motor,
maar is dit niet een 3 fase aangelegenheid dus meten op de motor
aansluitingen zelf ??

Back