Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

Het klopt helemaal, het magneetveld wordt sterker en die flux moet nog wel door de hele lus passen. Er is bij de meeste motoren een behoorlijke marge naar boven voordat de boel in verzadiging gaat. De vraag is hoeveel? De enige manier om dat uit te vinden is het gewoon te proberen, als het verschil merkbaar is dan was het de moeite waard. Maar dat speelt toch pas bij de extreme wikkelingen. Ik vraag me bv af of het verschil tussen de HK-4035 met 1.5mm en de versie met 1.6mm draad nog te merken is. Dan kom je meer in het gebied van ego streling en hoge coolness factor, in die regionen gaat het er vaak niet zozeer om of het nog nuttig is ;)
Je kan de eigenschappen van de motor veranderen maar met name bij de rpm/V waarde moet je wel binnen bepaalde grenzen blijven anders verlies je o.a. efficiëntie.
Wat de verzadiging betreft: zolang je de precieze eigenschappen van het gebruikte ijzer en magneten niet kent valt het ook niet te berekenen maar door verschillende motoren met elkaar te vergelijken qua geometrie kan je wel zien waar veel te halen valt.
Verder zat er bij de Align dusdanig weinig koper in dat een significante verbetering sowieso haalbaar was. Ik vermoed dat de fabrikant besloten heeft wat minder oppervlak te wikkelen puur vanwege de kosten/tijd.

Ik ben in elk geval blij dat er nauwelijks motoren zijn die een perfecte afstemming van koperdoorsnede en statorsnit/magneetveldontwerp hebben. Een voorbeeld waar als herwikkelaar minder winst te halen valt is de Pyro 650: die is standaard al erg goed gevuld, veel meer krijg ik er ook niet in. Maar veranderen van de rpm/V naar een wat lagere waarde (of reparatie) kan natuurlijk wel prima.

Laatst bewerkt:
... Een motor van een topmerk en ontwerper zal denk ik niet zo veel verbetering opleveren als jij hem gaat overwikkelen. ...
Kijk eens welke verbeteringen mogelijk zijn met standaardmotoren, ook Kontronik motoren:
powercroco - brushless Motoren selber konstruieren und bauen oder reparieren

In al die tijd dat ik motor-zelfbouw volg, ben ik geen gevallen van ijzerverzadiging tegengekomen, had ik wel verwacht. Zelfs niet bij her-ver-wikkelde cd-rom motoren. Blijkbaar is er genoeg ruimte in het ijzer voor hogere fluxdichtheden. Discussies gaan ook meestal over verminderen van wervelstroomverliezen in ijzer: dunnere ijzerplaatjes en/of ander type ijzer.

Andere voordelen van meer koper, lagere koperweerstand:

• toerental zakt minder bij hogere belasting ( rpm = (U-(Im+I0)Rm)xKv )
  • hoger rendement
  • het punt van hoogste rendement (waar 'wij' de motoren nooit gebruiken) verschuift richting gangbare hoge stromen.
  • bij hoger rendement mag je meer vermogen in motor stoppen, en dat vermogen wordt door het hogere rendement ook nog eens beter aangewend

Op gegeven moment is de soep op, dan heeft het weinig zin meer om naar hogere kopervullingsgraad te gaan. Vanaf dat punt moet je ijzerverliezen gaan verminderen, beter statormateriaal gebruiken. BTW Christian Lucas schreef onlangs dat Neu en Lehner het beste statorblik gebruiken.

Laatst bewerkt:
Scorpion HKIII-4035 500rpm/V

Het volgende project dient zich aan:
Dit is de eerste stock Scorpion die ik uit elkaar heb getrokken. Tot nu toe heb ik uitsluitend met de Scorpion kits gewerkt omdat de stock motoren een bijzonder hardnekkige verbinding hebben tussen statordrager en stator, met grote kans op beschadiging als je niet oppast.
Forumlid Patrick vroeg of ik toch zijn standaard HKIII 4035 met 500rpm/V wilde optimaliseren voor een betere koeling. Uit Amerika waren nl wat berichten gekomen van doorgebrande wikkelingen bij deze versie.
Het is me gelukt de stator volledig onbeschadigd van de drager te krijgen, iets waar ik erg blij mee ben omdat ik me dus niet meer tot de kits hoef te beperken.
Als je de foto bekijkt is dat niet zo verwonderlijk dat de wikkeling erg heet wordt: erg veel dunne draadjes op elkaar en geen opening meer voor ventilatie:
IMG_20120321_214708.jpg

Petje af voor de chinese dames die dit hebben gewikkeld: de stator zit helemaal vol.
De wikkeling was semi-vergoten maar met wat gericht gepruts is hij er zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Gewicht van al het koper: 73gram.
IMG_20120321_221107.jpg

Op deze 500rpm/V versie zaten 10 wikkelingen, verschakeld in D. De draadbundel bestaat uit 21draadjes van 0.29mm doorsnee. Koperoppervlak in een slot is hiermee 13,9mm^2, wat helemaal niet verkeerd is.
Deze motor ga ik doen in 5+6YY, dat zou ongeveer 500rpm/V moeten geven.
1.32mm draad zou hiervoor perfect zijn: een koperoppervlak van iets meer dan 15,1mm^2. Een toename van 8,5%:
HK-40XX56132mmscheme.png

Nu maar wachten op de koperbestelling, ik ben door mijn 1.32mm voorraad heen.

Laatst bewerkt:
Deze is helemaal interessant, nog net niet de 450kv versie die ik zelf heb.

Volgens de specs van Scorpion zou deze motor geen 10 wikkelingen, maar 9 moeten hebben. Of zie ik dit verkeerd? De 450kv versie die ik heb zouden er 10 moeten hebben.

Klopt, maar zoals ik al eerder zei heeft Scorpion een ietwat merkwaardige telwijze :)
Ik denk dat jouw motor in werkelijkheid 11 windingen heeft.

Laatst bewerkt:
Scorpion HKIII-4035 500rpm/V

1.32mm draad is onderweg maar zit nu toch sterk te overwegen de motor met 1.4mm te doen, koeling nog steeds OK en ook qua belastbaarheid een duidelijke (22% meer koper) verbetering t.o.v. de stockversie:
HK-40XX5614mmscheme.png

Laatst bewerkt:
Scorpion HKIII-4035 5+6YY 1.4mm

De 4035 stator lijkt wel gemaakt voor 11 windingen met 1.4mm draad, het past nog beter dan ik (uitgaande van mijn schets) had verwacht.
Hij is helemaal in orde qua isolatie.

IMG_20120326_232828.jpg

Scorpion HKIII-4035 5+6YY 1.4mm: n spec: 510rpm/V

Hij is klaar: n pec is 510rpm/V geworden.
De eigenaar heeft er inmiddels al mee gevlogen en is er blij mee: hij loopt een stuk koeler dan voorheen en er is merkbaar meer power.
IMG_20120401_105314.jpg

Bert,

ook ik ben erg tevreden met m'n vers gewikkelde 700MX. Alles verliep probleemloos, eerste vlucht
wat speedrun en big-air. Motor bleef netjes koel, evenals de regelaar, volgens de logs trek ik
nu ook minder piekamperages als voorheen.

Bert,

ook ik ben erg tevreden met m'n vers gewikkelde 700MX. Alles verliep probleemloos, eerste vlucht
wat speedrun en big-air. Motor bleef netjes koel, evenals de regelaar, volgens de logs trek ik
nu ook minder piekamperages als voorheen.

Dat klinkt goed. Merk je ook dat je meer power hebt? Misschien goed om ook even je type regelaar, PWM- en timing waardes te posten..

Bert

Ja...zeker meer power :D
Gisteren nog een piek getrokken van 135A. En de motor blijft gewoon koel!

Regelaar wat ik gebruik is de CastleCreations 120HV ICE.
Deze is via de PC volledig in te stellen..
PWM heb ik nu op 12kHz
Timing op 5, dit is in te stellen van 0 tot 10. Castle zelf stelt dat de ESC zelf een auto-timing functie heeft, dus weet niet of het invloed heeft deze aan te passen.
Ik neem de volgende keer m'n laptoppie naar 't veld om wat instellingen aan te passen.
Zo merk je daar weinig van.

Enig idee wat aangeraden waardes zijn waar ik mee kan beginnen?

De enige regelaar die ik ken waarbij autotiming echt goed werkt is Kontronik, daar ben je gek als je die niet gebruikt.
Mijn YGE heeft 6 timing standen: 0,6,12,18,24 en 30 graden. 18 werkt goed en bij 24 merk heb ik de meeste power.
Verder vlieg ik standaard met een PWM van 12KHz. 10KHz gaat ook goed, maar bij 8KHz merk ik duidelijk performanceverlies.

Je PWM lijkt dus OK, je zou kunnen kijken wat het verhogen van de timing nog doet. Ga niet meteen heel hoog zitten, geen idee of dat goed gaat en of de CC dan geen rook laat ontsnappen.
YGE en Kontronik hebben voldoende beveiliging aan boord om flink te experimenteren met settings, maar of dat bij CC ook kan?

Het hangt ook van je vliegstijl af of je het gaat merken uiteraard. Powerloops met veel pitch en korte zijwaartstictocs zijn goede figuren om het verschil vast te stellen.

Ik had ook al gedacht de timing langzaam wat omhoog te zetten.
12kHz doet het ie 't prima op, kan ook eens de 16 nog proberen.

Mocht er ooit wat magische rook uit de regelaar verdwijnen zal ik toch voor een
kontronik gaan.

Merkte gisteren ook nog dat de MX nu ook ontzettend meer koppel heeft.
Op het einde van een autorotatie gooi ik wel eens het gas terug erop, dit is het punt
waar de zwakke staart weer naar boven komt maar hij tolde toch wel 3 keer om z'n as..!

Moet deze opstart'snelheid' ook even aanpassen, heeft er ook mee te maken.

Dat had ik al gemerkt als ik mijn logs achteraf bekijk.
Bij een lagere pwm is de rimpelspanning om zo maar te zeggen, hoger.

Om dit te verminderen, en omdat ik de accukabels naar de regelaar ook
al verlengd heb, heb ik extra condensatoren gebruikt.

DSC00674.jpg

Ben er blij mee!

Bert, bedankt voor de motor ik ben er blij mee, beduidend meer power en zeker cooler.

Ik kan de zomer tegemoet zonder me druk te hoeven maken of mijn motor niet af fikt.

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Startpost is ge-update met een actueel overzicht van de motoren in deze draad, van klein naar groot.
Ik heb twee HK-4530 kits binnen gekregen, daar ga ik binnenkort aan beginnen. Streefgetal voor n spec is ~470kv en beide motoren zijn bedoeld voor de GAUI X7, te weten die van Crash1000 en die van mij :)
Het wordt een enigszins koelingsgeoptimaliseerde wikkeling tov van de stockversie (die alleen met 540rpm/V te krijgen is) maar toch met ~8% meer koper in de slots.

Hk-4530

Omdat het wat saai is om 2x dezelfde wikkeling te doen, heb ik de twee 4530 motoren toch maar een verschillende wikkeling gegeven.

Ter vergelijk: de Stockversie heeft 4+5yy met 1.5mm draad: n spec ~540

Wat ik gewikkeld heb:

Links (zwart): 5+6yy met 1.4mm draad, n spec ~450rpm/V
Deze is geoptimaliseerd voor koeling en ruim 6% meer koper in de slots dan de stockversie.
Op de X7 kan deze aan 12s met een 12t pinion voor max 2200rpm headspeed.
Eventueel kan ook voor 14s met een 10t pinion en max 2200rpm headspeed worden gekozen :)

Rechts (koperkleur): 5+5yy met 1.5mm draad, n spec ~495rpm/V.
Deze is iets minder geoptimaliseerd voor koeling en ruim 11% meer koper in de slots dan de stockversie.
Op de X7 kan deze aan 12s met een 11t pinion voor max 2200rpm headspeed.

20120517_171222.jpg

De afwerking aan de achterkant:
20120517_170341.jpg

Hier nog een paar foto's van de 4530 (links en rechts) naast een 4225 (midden):
20120518_204134.jpg

20120518_204033.jpg

Laatst bewerkt:
Back