Het klopt helemaal, het magneetveld wordt sterker en die flux moet nog wel door de hele lus passen. Er is bij de meeste motoren een behoorlijke marge naar boven voordat de boel in verzadiging gaat. De vraag is hoeveel? De enige manier om dat uit te vinden is het gewoon te proberen, als het verschil merkbaar is dan was het de moeite waard. Maar dat speelt toch pas bij de extreme wikkelingen. Ik vraag me bv af of het verschil tussen de HK-4035 met 1.5mm en de versie met 1.6mm draad nog te merken is. Dan kom je meer in het gebied van ego streling en hoge coolness factor, in die regionen gaat het er vaak niet zozeer om of het nog nuttig is 
Je kan de eigenschappen van de motor veranderen maar met name bij de rpm/V waarde moet je wel binnen bepaalde grenzen blijven anders verlies je o.a. efficiëntie.
Wat de verzadiging betreft: zolang je de precieze eigenschappen van het gebruikte ijzer en magneten niet kent valt het ook niet te berekenen maar door verschillende motoren met elkaar te vergelijken qua geometrie kan je wel zien waar veel te halen valt.
Verder zat er bij de Align dusdanig weinig koper in dat een significante verbetering sowieso haalbaar was. Ik vermoed dat de fabrikant besloten heeft wat minder oppervlak te wikkelen puur vanwege de kosten/tijd.
Ik ben in elk geval blij dat er nauwelijks motoren zijn die een perfecte afstemming van koperdoorsnede en statorsnit/magneetveldontwerp hebben. Een voorbeeld waar als herwikkelaar minder winst te halen valt is de Pyro 650: die is standaard al erg goed gevuld, veel meer krijg ik er ook niet in. Maar veranderen van de rpm/V naar een wat lagere waarde (of reparatie) kan natuurlijk wel prima.

Je kan de eigenschappen van de motor veranderen maar met name bij de rpm/V waarde moet je wel binnen bepaalde grenzen blijven anders verlies je o.a. efficiëntie.
Wat de verzadiging betreft: zolang je de precieze eigenschappen van het gebruikte ijzer en magneten niet kent valt het ook niet te berekenen maar door verschillende motoren met elkaar te vergelijken qua geometrie kan je wel zien waar veel te halen valt.
Verder zat er bij de Align dusdanig weinig koper in dat een significante verbetering sowieso haalbaar was. Ik vermoed dat de fabrikant besloten heeft wat minder oppervlak te wikkelen puur vanwege de kosten/tijd.
Ik ben in elk geval blij dat er nauwelijks motoren zijn die een perfecte afstemming van koperdoorsnede en statorsnit/magneetveldontwerp hebben. Een voorbeeld waar als herwikkelaar minder winst te halen valt is de Pyro 650: die is standaard al erg goed gevuld, veel meer krijg ik er ook niet in. Maar veranderen van de rpm/V naar een wat lagere waarde (of reparatie) kan natuurlijk wel prima.
Laatst bewerkt: