Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

Iemand heeft eens (miere?)zuur voor gebruikt om de braampjes weg te krijgen.

Punt- of lijn-contact is niet erg omdat wervelstromen er uitzien als een draaikolk.

Grotere pinion geprobeerd?

Nope. maar zat wel power in, begrijp me goed, maar een 4035 in een 700(zelfs een custom wound) gaat nooit dezelfde powerratio geven als een 4035 in een 600... maar da's gewoon gewenning.

Wat me wel opviel is dat ik na de vlucht de motor gewoon kon vastpakken.. iets wat me in mn 600 niet lukt..:rolleyes:

Dat weet ik, maar ik ben wel erg benieuwd hoe ver je kan gaan met deze motor in een 700. Voor de 600 size is het in elk geval duidelijk overkill.
Met een grotere pinion wordt nog meer gevraagd van de motor en juist dat kan misschien een leuke verassing opleveren omdat hij qua rendement graag hoog belast wil worden. Als je met de custom 4035 alleen maar gaat hoveren dan heb je dikke kans dat hij nog heter wordt dan wanneer je 3 min vol aan de bak gaat.

Het betreffende filmpje.. Hoor je Rogier rond 0:55 ook nog uit zn dak gaan...:D
K gok dat t rpm rond de 1900 zat..

Laatst bewerkt door een moderator:
YGE interne governer maar die staat nog standaard dus met de p en i gain aan te passen zal hij wel verbeteren,zal eerdaags de vbar ook eens proberen,toerental zit rond de 1850.
Zal eerdaags de 14T er een keer op steken en dan zullen we zien. Ben dik tevreden met de motor in ieder geval!

Hoe lager de interne weerstand van motor, hoe makkelijker het toerental te regelen is. Zou het geheel van motor en regelaar een weerstand van 0 hebben, dan zou geen regelaar nodig zijn. Bijkomend voordeel van meer koper in de motor.

De motor is in dit geval een C05m, te bestellen bij Hobbycity.
Hier ligt hij naast een HK-4025 rotor:

Een paar gegevens:
-6 polen, 9 tanden (=9N6P)
-Stator diameter: 11mm
-Stator hoogte: 4mm
-18 plaatjes van 0,2mm dikte
-Gewikkeld met 2 stuks 0.17mm draad (uitwendige diameter.) oftewel "bifilar".
-8 windingen
-wikkelschema ABCABCABC
-Ster verschakeling
-kv ~11000, bedoeld voor 1s aandrijvingen.
-Asdiameter: 1.5mm

hallo Dekker,

een mooie motor :cool:
3 vraagjes....
- welk vermogen kan die motor leveren?
- wat is zijn normale stroomopname ?
- op welke spanning werkt de motor?

vriendelijke groeten
steffe

- welk vermogen kan die motor leveren?
- wat is zijn normale stroomopname ?
- op welke spanning werkt de motor?

Ik heb geen idee, ik heb nl niks gemeten.
Op de hobbycity site staat dat hij 60W vermogen zou kunnen leveren, maar dat lijkt me wat overdreven. Hij is bedoeld voor aandrijvingen met 1 lipo, dus 4.2V

Heb je toevallig weleens de weerstand gemeten van bijvoorbeeld een custom wound 4035-530 (of op welk kv zat je met die motor?). Dan gaat het me voornamelijk om hoe dat zich verhoudt tot de originele winding.
En heb je een idee van hoe de efficiency curve eruit ziet ten opzichte van origineel?

Laatst bewerkt:
Nee, ik ben nl niet in staat om een absolute meting te doen, alleen relatief, zodat ik kan zien of er een sluiting is in een fase. Wellicht kan ik de weerstand met mijn methode terugrekenen maar ook dat heb ik nog niet gedaan. Misschien doe ik dat bij de volgende motor.
Ik heb wel een motor test stand in de planning want ik ben ook erg benieuwd naar de vorm van de rendementscurve voor en na het wikkelen. Maar dat laat nog even op zich wachten..

Bert

Align 700MX

Van een forumlid kreeg ik de vraag of ik zijn Align 700MX wilde herwikkelen naar een krachtiger exemplaar. Oorspronkelijke kv van de motor is 510. Het werkterrein is een Trex700.
Het is de bedoeling dat de motor ongeveer dezelfde kv waarde behoudt, meer koperdoorsnede krijgt en ook betere koeling. Daarnaast wordt hij zoals ik eigenlijk altijd doe in YY verschakeld, dat vinden de snelheidsregelaars wel zo prettig.
Vandaag heb ik de motor binnengekregen en meteen gedemonteerd. Align heeft een merkwaardige constructie toegepast: om de rotor te verwijderen moet je eerst de as verwijderen omdat er een rand aan de as zit die als borgring fungeert. Hij moet dus van achteren naar voren uit de motor worden gedrukt.
De as verloopt van 8mm in de motor naar 6mm buiten de motor en komt hiermee overeen met de 40xx en 42xx serie van Scorpion.
Zo te zien heeft de eigenaar een tegenlager in gebruik, dat zal hij straks wel nodig hebben!

Hier de gedemonteerde motor:
IMG_20120313_185246.jpg

De stator is in stockversie gewikkeld met 6+6 wikkelingen en D verschakeld. Het gebruikte draad bestaat uit een streng van 9 dunne draadjes met 0,3mm doorsnee. Het koperoppervlak in een slot is hiermee een miezerige 7,6mm^2. Dat is met gemak te verbeteren :)
Ter vergelijk: een gemiddelde stock HK4035 heeft al 12,5mm^2 koperoppervlak.
Ik wil de 700MX gaan wikkelen met 1,25mm^2 draad in 7+7YY. Dat betekent een oppervlak van 17,2mm^2 en dus een toename van 125% t.o.v. de stockversie! En dan is de wikkeling nog vrij luchtig...
Dit belooft een echte powerhouse te worden vergeleken met het origineel.

Het koper is van de stator af:
IMG_20120313_190320.jpg

De Stator heeft een doorsnee van 42mm en is 33mm lang. In Scorpion termen is het dus een 4233 motor.
Ergens in de komende dagen ga ik beginnen met wikkelen, wordt vervolgd..

Laatst bewerkt:
Back