Align 700MX
Van een forumlid kreeg ik de vraag of ik zijn Align 700MX wilde herwikkelen naar een krachtiger exemplaar. Oorspronkelijke kv van de motor is 510. Het werkterrein is een Trex700.
Het is de bedoeling dat de motor ongeveer dezelfde kv waarde behoudt, meer koperdoorsnede krijgt en ook betere koeling. Daarnaast wordt hij zoals ik eigenlijk altijd doe in YY verschakeld, dat vinden de snelheidsregelaars wel zo prettig.
Vandaag heb ik de motor binnengekregen en meteen gedemonteerd. Align heeft een merkwaardige constructie toegepast: om de rotor te verwijderen moet je eerst de as verwijderen omdat er een rand aan de as zit die als borgring fungeert. Hij moet dus van achteren naar voren uit de motor worden gedrukt.
De as verloopt van 8mm in de motor naar 6mm buiten de motor en komt hiermee overeen met de 40xx en 42xx serie van Scorpion.
Zo te zien heeft de eigenaar een tegenlager in gebruik, dat zal hij straks wel nodig hebben!
Hier de gedemonteerde motor:
De stator is in stockversie gewikkeld met 6+6 wikkelingen en D verschakeld. Het gebruikte draad bestaat uit een streng van 9 dunne draadjes met 0,3mm doorsnee. Het koperoppervlak in een slot is hiermee een miezerige 7,6mm^2. Dat is met gemak te verbeteren

Ter vergelijk: een gemiddelde stock HK4035 heeft al 12,5mm^2 koperoppervlak.
Ik wil de 700MX gaan wikkelen met 1,25mm^2 draad in 7+7YY. Dat betekent een oppervlak van 17,2mm^2 en dus een toename van 125% t.o.v. de stockversie! En dan is de wikkeling nog vrij luchtig...
Dit belooft een echte powerhouse te worden vergeleken met het origineel.
Het koper is van de stator af:
De Stator heeft een doorsnee van 42mm en is 33mm lang. In Scorpion termen is het dus een 4233 motor.
Ergens in de komende dagen ga ik beginnen met wikkelen, wordt vervolgd..