Scratch Build Katana X-Lite (vliegklaar, en gevlogen)

Vliegklaar gewicht is 2.8 kilo geworden, als servo's heb ik Standaard servo's van futaba gebruikt. Waar is je bouwverslag??

Ga deze ook bouwen.
Heb de tekeningen laten afdrukken, 2 keer een A0 en 2 keer een A1 en 1 tekening met de romp die iets langer geworden is als A0
De spanwijdte wordt ongeveer 1,5 meter.
Vanmiddag een vleugelbuis gekocht, een gordijnroede van de Gamma, diameter 20 mm dikte wand 1 mm lengte 1,2 meter.
Alleen eerst nog een heel aantal andere dingen doen.

Nu ook begonnen.
Eerst een Hai ( 1) afgemaakt.
Nu dan de Katana eerst maar een hoop onderdelen fabriceren en dan langzaam opbouwen.
Wordt in ieder geval electrisch denk aan een HK: NTM propdrive 42-48 en dan 4 of 5 S.

DSC_2726.jpg

DSC_2728.jpg

Ben iets verder.
Maar gaat niet zo heel snel.
Is wel een flinke romp, vraag mij af of ik alles volgens tekening er wel op zet/plak.
DSC_2785.jpg

Is toch de bedoeling om het gewicht wat laag te houden.

Ben weer een stukje verder.
Romp ruwbouw klaar, alleen nog een cockpit kap en een motorkap.

Begonnen met de vleugels. Ribben gesneden het wordt de constant koorde vleugel.
De afgedrukte tekening zit ook een probleem in de ene vleugel is 6 mm langer dan de andere.
Dus....
Aan de onderkant van 1 van deze tekening hele zaak overgetrokken zodat alles op 1 en dezelfde tekening gebouwd wordt.
De motor HobbyKing R/C Hobby Store : NTM Prop Drive Series 42-48 650KV / 1295W
Vorige week wat servo's besteld :HobbyKing R/C Hobby Store : Corona DS339MG Digital Metal Gear Servo 4.4kg / 32g / 0.15s

Gaan gestaag verder.....

Ben weer iets verder en heb wat foto's .
Van een aantal weken terug:
DSC_2788.jpg

Van vanmorgen, begonnen met de bouw van de vleugel:
DSC_2800.jpg

En vanavond de vleugel er eens naast gelegd:
DSC_2801.jpg

Kijkje in de romp:
DSC_2803.jpg

Ik heb een groot gat in de onderkant van de romp gemaakt om koellucht kwijt te raken, ook komen de vleugels vast op de manier van de Eratix 3D.
Moet er alleen nog eens over denken hoe de rolroeren scharnierend te maken,
Of een dikke balsa lat in de voorkant van de roeren of de ribben scheef af laten lopen zodat er ruimte is om de rolroeren naar beneden te laten scharnieren.

Ziet er goed uit Karl ga je nog meer uitsparen aan de achterkant?? de mijne was met een 10cc OS nog staart lastig. Enne wanneer ben je weer op et veld?? Neem ik de cockpit cap voor je mee.

Wiert ben afgelopen zondag even ( rond half 4) geweest te kijken maar er was helemaal niemand.

Mijn romp is van balsa hout gemaakt.
En kan dadelijk een heel eind met de accu's schuiven.

Wiert heb je trouwens boven en onderkant van de vleugels ingedekt?
En dan natuurlijk alleen vanaf de ligger naar de neuslijst?

De romp verbind ik met de vleugels met een aluminium ronde buis. Die heb ik bij de Gamma gekocht als gordijnroede van 20 mm doorsnede.
Hierom heen een epoxymat buis gemaakt, hoe je dat doet staat dacht ik wel ergens op het modelbouwforum.
Ga dadelijk ( moet nog een rechter bouwen) de vleugelhelften op de bouwplank gelijk leggen zodanig dat ik geen torsie in de vleugels krijg en dan de vleugelbuis in beide vleugelhelften lijmen.
De vleugels zitten vast aan de romp door een triplex plankje wat in elke vleugel gelijmd is door de romp te steken ( plankje met de 3 gaten wat je op de foto ziet) en daardoorheen een bout vast aan te draaien. Zit natuurlijk een moer in de romp waar deze bout inkomt.
Voordeel: 1 is dat de kracht over 2 ribben verdeeld wordt
2 Dat de bout makkelijk van bovenaf erin en eruit gedraaid kan worden.

Volgens tekening zou je een bout in de zijkant door het eerste rib van de vleugel moeten draaien om de vleugel vast te zetten.

Ik heb dit eerlijk gezegd af gekeken van de Eratix.

Ah oke et waaide me iets te hard afgelopen zondag ik ben afgelopen vrijdag te vliegen geweest.

Ik heb idd de vleugels op die manier ingedekt van de neuslijst tot aan de ligger.

Back