scratch built eigen ontwerp 2m F3A: Daedalus

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hier.. misschien dat dit het verduidelijkt.. de lijmverbinding in de praktijk:
img0044ls.jpg

Sterk zat :)

De gehele plaat is nu klaar, die kan nu plat op de tafel en alles wat ik vanaf nu zaag de komende tijd, zal er rechtop opgezet gaan worden. Ik zeg er maar even bij: het ding is 100% recht, door de foto en het lijnenspel ziet het er wat apart uit soms..

img0042mu.jpg

Totaalgewicht van deze plaat is 90 gram. Dat is veel, maar aan de andere kant.. dit is het grootste onderdeel uit de hele romp, het is tevens de accuplaat, de bevestiging voor de regelaar en een halve motorsteun. Op basis van het oppervlakte van deze plaat, kan ik in Inventor kijken wat de bovenste plaat weegt; dat zal 28 gram zijn. Dat zijn dan samen de zwaarste stukken, maar ook de 'backbone' van de hele romp.

Laatst bewerkt door een moderator:
Valt mee.. wel moest het onderdeel wat ik op de foto had staan, opnieuw :(

Reden.. om een mij onbekende reden had Autocad 'm 5mm te breed uitgeprint. Hiervoor had ik alles nagemeten of de maten klopten, klopte ook altijd, maar bij deze is er iets mis gegaan. De nieuwe klopte wel en alle onderdelen daarna ook.

Ik heb de twee centrale platen klaar en een stuk of 10 spantjes.. en afgezien van dus die 1ne plaat, past alles perfect. De 2e keer dat ik de plaat uitprintte was ie wel goed, raar genoeg. Les geleerd; na printen altijd nameten.

Even wat foto's gemaakt van wat er tot nu toe is.. alleen de 2e grote plaat staat er niet op:

daed28121.jpg

daed28122.jpg

daed28123.jpg

daed28124.jpg

Ah valt wel mee hoor, dit kan een kind nog doen.. ik denk dat mensen te zwaar denken over het zagen. Bedenk je wel dat de genoemde freestijden op een CNC vrees zijn, die beweegt erg langzaam en moet ook een hoop 'niet bewerkende' bewegingen maken.

Als je een beetje met beleid zaagt, heeft het verder weinig nabewerking nodig. De spantjes die nu op die plaat staan, zaag je in 10 minuten per stuk uit.

Het is wel erg leuk om te doen; niet zozeer het zagen, maar als je daarna met je gezaagde onderdeeltje gaat kijken of het past, en het blijkt perfect te passen.. tsja.. het zal wel kinderachtig zijn, maar dat vind ik leuk :)

Volg het al een tijdje, maar als ik dit zo lees doe jij dit echt helemaal met de hand ( geen elektrische figuurzaag), auw, ik heb het gevoel dat je daar blaren van krijgt.

Maar ik vraag mij af hoe jij die lange lange spant hebt gedaan volgens mij haalt mijn figuur zaag die lengtes niet?

Maar ik heb hier respect voor, ik zou het alleen zelf nooit doe, ben meer van de ARFjes

Bart,

Ik heb wel een electrische figuurzaag, maar die dingen zijn voor dit werk totaal onpraktisch. Hij is tot nu toe niet gebruikt.

Reden hiervoor is dat je redelijk vaak een zaagje moet in- en uitspannen, en dat is op zo'n machine een geklooi. Althans, op mijn Proxxon machientje wel.

De lange spanten zijn eerst gesneden met een afbreekmesje (de lange zijdes, dan weliswaar), op zo'n 1.5~2 mm vanaf de uiteindelijke zaagsnede.

Daarna zijn ze bijgeschuurd tot de juiste maat.

De uitsparingen waar andere spanten invallen (rechthoekige sleuven) zijn allemaal met een exacto #11 gesneden.

Het valt echt wel mee hoor met het zaagwerk. Kijk eens in het schaalmodellen gedeelte naar bv. het bouwverslag van Han's Beech.. die moest pas veel zagen, daar is dit niets bij.

Ook is dit vrij zacht hout.. je zou, als je het met nauwkeurigheid niet te nauw neemt, en je een beetje boos maakt, met 1 haal van je zaagje, zo 40cm ver kunnen komen. Je hoeft dus niet veel kracht te zetten, sterker nog, je moet juist heel weinig kracht zetten, dan zaagt het makkelijker, kan het zaagsel beter weg en krijg je niet van die rafelige randen.

Toen ik alles handmatig voor de X-tra 2000 maakte, was ik blij dat er zoveel balsa bij zat, maar jij hebt het nog een tikkie zwaarder denk ik:)

Gammaply zaagt gemakkelijker als balsa omdat de zaag bij balsa de nerv wil volgen .
Bij gammaply heb je 3 lagen waar dat niet gebeurt .;)

Sneller zal het niet zijn , maar zwaarder als balsa ook niet.

Mvg Johan

Ps: gooi die elektrische figuurzaag maar in de kliko als die niet beter en sneller is als met de hand.

Laatst bewerkt:
Toch eens goed bij verschillende Gamma filialen gaan zoeken dan, ik kon namelijk altijd alleen maar zware 4mm multiplex platen vinden bij de verschillende bouwmarkten.....

Hier in Oss heb je ze in 3 , 5 en 8 mm (Timmerplaat)
De 8 mm is voor ons niet te gebruiken (echte timmerplaat dus)

De 3 mm versie gebruik ik ook op de CNC Frees , de frees maakt mooie scherpe kanten zonder veel rafels .

Mvg Johan

Toch eens goed bij verschillende Gamma filialen gaan zoeken dan, ik kon namelijk altijd alleen maar zware 4mm multiplex platen vinden bij de verschillende bouwmarkten.....

T ligt niet bij de multiplex platen, die liggen meestal tegen de buitenkant van het pand. De timmerplaten liggen in 1 van de zijpaadjes. Ga ik er even van uit dat de meeste Gamma's identiek zijn ingericht.

Bij onze gamma staat het onder 'spaanplaat'.

Het zagen gaat echt heel makkelijk, met 1 haal van een normale houtfiguurzaag, heb je een snee van pak-m-beet 30cm.

@Johan: de figuurzaagmachine is handig voor omtrekken, maar niet voor spanten waar je 'van binnen' nog wat uit wil hebben.

@Johan: de figuurzaagmachine is handig voor omtrekken, maar niet voor spanten waar je 'van binnen' nog wat uit wil hebben.

Dan moet dat aan jou zaag liggen .
Ik heb 20 jaar met de Hobbylux 450 alles uitgezaagt , buiten om of van binnen , maakte niks uit .
Bij de Hobbylux kan je het zaagje op 2 manieren inspannen , van voren of 90 grad links of 90 grad rechts .
Je kan daar door onbeperkt in de lengte zagen.
Het wisselen van het zaagblad of omspannen duurt 2 seconden

Heb hem voor 3 weken verkocht omdat ik ook een nieuwe decoupeerzaag van proxxon heb gehaalt (220V) en hem door de frees niet meer nodig hat.

De Proxxon decoupeerzaag is ook een mooi apparaat om spanten te zagen .
Ook Erik van Schaik heeft dat gemerkt en komt af en toe wat zagen. :mrgreen:

Mvg Johan

Hoe spande je de zaagjes in bij dat apparaat? Bij mijn Proxxon heb je 2 schroefjes, aan de bovenkant en aan de onderkant, en het is wat gepriegel om die zaagjes erin te krijgen, zeker als je er al een stuk hout omheen hebt zitten.

Ik heb dus dit apparaat:

27088%20proxxon%20figuurzaagmachine.jpg
.

Voor bv. het motorschot (5mm vliegtuigtriplex) heb ik 'm wel gebruikt, ook voor de stukken die er aan de binnenkant uitmoesten, maar voor die timmerplaat gaat de gewone handfiguurzaag het snelst. Of een klein decoupeerzaagje idd, maar dan moet het wel een kleintje zijn.

Ik hat dus zo een (foto effe van marktplaats geleent)

67384b3b280bcdc0a.jpg

Zaagjes worden gewoon ingehaakt als bij zo een ijzerzaagje.
67384b3b2a092433a.jpg

Onder de bovenarm zit een hevel die je tegen de veer moest drukken om hem boven in te haken.

Was gewoon een goed apparaat waar de nieuwe bezitter nog veel genot van heeft.

Je kon er precies op de lijn mee zagen waar door er weinig te schuren viel .

Mvg Johan

Terwijl hij toch een hoop vrije tijd heeft op het moment:) (heb ik begrepen)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back