scratch built eigen ontwerp 2m F3A: Daedalus

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat betreft je vraag mbt. het landingsgestel, dit kan niet. Dat is wel een valkuil bij het zo tekenen, je zit al snel overal interlocks te tekenen, maar het moet allemaal in het echt ook nog in elkaar te klikken zijn :)
Of ik zie wat over het hoofd of het kan wel...
Eerst die spant voor en achter dat plankje 'om' dat plankje doen, dan die 3 delen omhoog schuiven in die lange liggers en 'accuplank'.

Weer een stukje:

daed1.jpg

daed2.jpg

@Nando: die twee liggers vallen in de plaat erboven. De plaat voor het landingsgestel valt daar weer in. De spanten die aan weerzijden daarvan liggen, vallen ook in de plaat erboven.

Het kan dus echt niet, neem het anders maar van mij aan ;)

A, ik heb hem door, ik had in mijn redenering niet meegenomen dat die 2 lange spanten ook onder dat plankje doorgaan. En dat is belangrijker voor de stevigheid denk ik.
Je kan trouwens nogsteeds aan 1 kant interlocks maken, helemaal aan het uiteinde. Maar dan is hij niet meer symmetrisch.

Gaat er nog een mooie voorbereide plek komen voor de regelaar? Met luchtstooom? Al een idee welke regelaar?

Nou ja, zeg nooit nooit.. dit is de puzzel:
daed3.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Huib, die site ken ik idd al, is van Willy Swart, die heeft ook een bouwverslag op dit forum lopen van die kist.. hij heeft 'm nagetekend van de foto's van mijn WindS en was er ook bij op wedstrijden en heeft mijn kist daar goed bekeken.

Zijn constructie lijkt ook erg op de mijne, of andersom, wat ook niet raar is, daar we beide van SebArt afgekeken hebben :)

De laatste stand van zaken.. 1 van de landinggear spanten geclipped; overbodig materiaal weggehaald, voorste spant bijgewerkt, landingsgestelletje geplaatst:

daed4.jpg

Nu gaat het project een paar dagen stilliggen wegens andere verplichtingen..

Toch nog het landingsgestel-gebied wat meer aangepast.. nu nog minder hout, maar met behoudt van sterkte. Die spanten worden overigens wel uit vliegtuigtriplex gehaald.

daed6.jpg

Oh wat ga ik mijzelf straks haten als ik dit moet gaan zagen.. mss toch maar laten frezen ergens :P

Wat betreft die verplichtingen; mijn broer heeft een hotel en in dat dorp houden ze 1 keer in het jaar een weekend lang feest; ik moet daar werken. Drie dagen lang stomdronken boerenjongens en meiden..

nog wat plaatjes om het af te leren:

daed9.jpg

daed8.jpg

@Gary: ik denk dat daar ook een stuk persoonlijke voorkeur in zit, maar ik vind zelf Inventor 100.000 keer makkelijker werken. Ik ben ooit in Rhinoceros begonnen, voordat ik daar zover was dat ik de romp + uitsnedes kon tekenen, was ik al een maand leertijd verder. Met inventor lukte het binnen 2 dagen nadat ik het pakket geinstalleerd had.

Wat inventor vooral fijner doet, vind ik dan, is het snappen op lijnstukken en gedeeltes. Het is veel makkelijker om je lijnen sluitend te laten zijn, je bent veel sneller aan het loften. Ook het loften werkt beter dan het 'sweep 2 rails' verhaaltje bij Rhino.

Ik vermoed dat Rhino daarin veel flexibeler is, maar dat heb je voor dit werk niet nodig.

Met Rhinoceros liep ik gewoon vast; ik kreeg niet voor elkaar wat ik wilde. Dat ligt natuurlijk aan mij, natuurlijk kan Rhinoceros dit allemaal ook gewoon, alleen bij Inventor ligt het allemaal iets meer voor de hand. Voor mij werkt Inventor veel intuitiever.

Enige nadeel van Intenvor is natuurlijk de aanschafprijs als je het officieel wil hebben. Nu tolereert Autodesk ook wel thuisgebruik voor niet commerciele doeleinden, dus daar zijn wel wegen omheen.

Wat inventor vooral fijner doet, vind ik dan, is het snappen op lijnstukken en gedeeltes. Het is veel makkelijker om je lijnen sluitend te laten zijn,
Ik moet zeggen dat ik daar niet echt moeite mee had bij rhino. Maar sweep en networksrf enzo hadden idd teveel mogelijkheden oid en was lastig onder de knie te krijgen (ook dat lukte wel).

En ik denk dat je tijd met rhino ook zeker heeft geholpen met de snelheid waarmee je dit oppikt.

Ik heb hem nu op de pc staan in de vorm van 4 dvd's... eens kijken wanneer ik hem installeer en er een beetje mee ga klooien.
Hoewel ik solidworks ook klaar heb staan voor installatie, en omdat ik van Dassault Systemes catia al een klein beetje ken helpt dat mss.

Toch nog het landingsgestel-gebied wat meer aangepast.. nu nog minder hout, maar met behoudt van sterkte. Die spanten worden overigens wel uit vliegtuigtriplex gehaald.
Mss handig om per materiaal een kleur te kiezen?

Nee, ik ben nog niet aan het zagen toegekomen. Ik ben hier wel erg druk mee bezig de laatste tijd, alleen is het (nog) niet zinvol daar screenshots van te maken.

Ik ben bezig met de buitenvorm, de geprojecteerde romp. Met name het staartgedeelte en het stuk rond de cockpit was ik nog niet tevreden over. De staart heb ik nu goed, ben nu nog bezig met de cockpit. Zodra dat goed is, heb ik de definitieve buitenvorm en kan ik de binnenvorm die ik tot nu toe gemaakt had, daarop laten 'clippen'.

Vanaf dat punt zullen er weer screenshots komen.. ik denk morgen wel een keer met de cockpit klaar te zijn.

Tevens heb ik de romp iets minder breed gemaakt, en nu 2 graad zijstelling/domp genomen.

Zo.. de buitenvorm is definitief klaar. Smaller gemaakt, overgang bij cockpit gecorrigeerd en een profiel in het kielvlak gezet. Nu kan ik weer verder met de constructie.

daed10.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back