Hey Willy, dat baarde mij ook zorgen. In de eerdere versie had ik dingen opzettelijk wat rechter gehouden, maar ik vind dit toch veel mooier. Constructief heb ik oplossingen bedacht om de rondingen te realiseren, ik was mij er dus wel van bewust dat je wel heel leuk allerlei gebogen oppervlaktes kunt maken, maar dat je het ook nog moet bouwen
Qua indekking hebben clubgenoten mij de 1.5mm al uit het hoofd gepraat, het wordt 2mm.
Ik ben er vrij zeker van, dat niet alle rondingen perfect zullen overkomen in de uiteindelijke versie.. dat die weg gaan vallen bij het bouwen, maar dat is verder geen probleem. Deze hele buitenkant dient maar 1 doel; het komen tot dwarsdoorsnedes. Als die er zijn, kan de buitenkant als het ware 'de ton' in. Je zou het dus meer als 'leidraad' kunnen zien, dan als definitieve versie.
Bij het doorlopen van mijn oude 'binnenkant' kwam ik tot een paar fouten. De grootste was nog wel, dat ik wel keurig de zijstelling in het geheel ingebouwd had, maar de domp gewoon vergeten was.
Dat, gecombineerd met de nieuwe buitenkant en wat voortschrijdend inzicht mbt. Inventor, heeft mij doen besluiten de binnenkant nog eens goed onder de loep te nemen - lees: overnieuw te beginnen.
De buitenkant is nu definitief, daar ga ik niet meer aan lopen klooien.
De volgende stap in Inventor is dan het bepalen van plaatsen waar je 'iets' wilt hebben. Op die plaatsen zet je een 'workplane', zeg maar een schetsvlak waarop je kunt gaan tekenen. Je kunt dan 'cut edges' projecten, dwz. Inventor projecteert dan de romp buitenvorm op je tekening (de doorsnede, zeg maar).
Al die workplanes en doorsnedes zijn nu gemaakt:
Als ik dan even de rompbuitenkant verstop, zie je het al wat beter en wordt de hele vorm ook inzichtelijker:
Natuurlijk zal niet op elk vlak de volledige doorsnede nodig zijn. Elke doorsnede die je ziet, is een apart onderdeeltje in Inventor. Nu moet ik stap voor stap al die onderdeeltjes tekenen, en dan ben ik klaar.
Daar wordt ik voor een groot deel bij geholpen door Inventor. Als ik bv. een typische spant-doorsnede extrudeer, heb je al een heel spant te pakken, alleen dan massief. Het leuke is, twee kruisende spanten, of andere zaken, kun je ook weer op elkaar projecteren.
Met andere woorden, de eerstvolgende stap is veel extruderen en projecteren.
Als ik daarmee klaar ben, is het een kwestie van alle 'verlichtingsgaten' tekenen, en dan moet het zo ongeveer klaar zijn
mbt. de constructie; ik neem voor een deel een bouwmethode over die een clubgenoot gebruikt voor een ander project; ik gebruik een centrale middenplaat, dwz een horizontale doorsnede door de gehele romp. Ik zet die echter niet in het midden, maar ga er 2 gebruiken (licht 3mm ply). Natuurlijk gaan die wel tot het bot toe uitgemergeld worden.
Het idee; in mijn bouwhok is de temperatuur en vochtigheid redelijk constant. Als ik het netjes zaag, ligt de rechtheid van de romp redelijk vast. Ook kan ik op die manier makkelijker de positie van alle spanten bepalen, ipv de 'zwevende rompspanten achterin' die ik eerst van plan was. Hout werkt natuurlijk, dus ik zal het wel in de gaten moeten blijven houden. Als het eenmaal ingedekt/afgewerkt is, is het zoals het is, zoals bij alle houtbouwkisten.
Over alle spanten komen uiteraard nog 'stringers', balsa balkjes. Die latjes ga ik sowieso zelf snijden (met een lattensnijder), als het voor de rondingen echt nodig blijkt, kan ik die ook met ronding snijden, of, waar nodig, vervangen door bv. dun vliegtuigtriplex, of het meer gebruikte 'goedkope lichte triplex'.
Het is wel een leuk en leerzaam proces om te doen. Je moet ineens nadenken over dingen als welke hoek je wil dat de scharnierlijn van het rudder tov. de hartlijn van het toestel heeft. Hier heb ik overigens 3 graden van gemaakt, de dikte van de balsa achterlijst van het rudder (1.5 cm), de pijlstelling van de vleugel (1 graad), de v-stelling (0.5 graad), het profiel (nog niet helemaal uit, kijk naar NA00xxT profielen), pijlstelling van het stabilo (~4 graden, nog niet helemaal uit), v-stelling stabilo (negatief 5), domp (2 graden), zijstelling (2 graden), koorde vleugel (iets van 45 cm, staat nog niet vast), tip (20~25cm).
Voor mij is het wel een beetje een tombola. Ik kijk natuurlijk ook naar de WindS (110). Daarnaast zijn er op mijn club gelukkig een aantal mensen met veel ervaring en kennis.. zo af en toe een vraag doet wonderen
Voor wat ik er van begrepen heb, kun je door de pijlstelling een zijwaartse luchtstroom over de vleugel krijgen, die naar de tips erger wordt (progressief is). Bij voldoende zijwaartse luchtstroom (bv. rond stall) kan die zijwaartse luchtstroom de 'normale' luchtstroom overheersen, waardoor de lift wegvalt.
Wingfences zouden daar een remedie tegen moeten zijn. Voorwaarde is dat je ze op een bepaalde plaats zet en voldoende hoog maakt (hoger dan de zijwaartse luchtstroom). Daarbij zouden ze effectiever moeten zijn, als ze de neuslijst omtrekken.
Daarom een dun profiel (minder zijwaartse luchtstroom) met wingfences en eventueel ook winglets.
Als het straks een tipstallende etterbak pur sang blijkt te zijn geworden, kan ik er altijd een andere vleugel aan bouwen
