scratch built eigen ontwerp 2m F3A: Daedalus

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Het kan ook een inventor-dwg zijn. Hier word de link tussen "ipt" en "inventor-dwg" niet verbroken. Deze is niet als een gewone dwg te openen, het is wel mogelijk om hem opnieuw op te slaan als een normale dwg. Dit moet Hezik doen, omdat een inventor 2009 dwg in inventor 2009 geopend moet worden, en van hier opnieuw opgeslagen moet worden.

Ik zal het zo opnieuw proberen, maar was net nog dingen aan het veranderen aan dat spant..

Wel apart.. het is Inventor 2009 en ik heb gewoon een Autocad .dwg gemaakt, dus geen Inventor DWG. Mijn Autocad kan 'm wel probleemloos openen.

Ik zal het zo opnieuw proberen, maar was net nog dingen aan het veranderen aan dat spant..

Wel apart.. het is Inventor 2009 en ik heb gewoon een Autocad .dwg gemaakt, dus geen Inventor DWG. Mijn Autocad kan 'm wel probleemloos openen.
Jouw Autocad kan hem openen, omdat die de 'modules' van Inventor op jouw laptop/PC kan vinden.

Probeer het eens op een PC met alleen Autocad en geen Inventor, dan ben ik 99% zeker dat het je dan niet lukt. :)

Nee, dat is het niet. Met een viewer kreeg ik dezelfde melding. Ik heb ook niets bijzonders geinstalleerd verder. Het kan dus hooguit zijn dat je die link moet volgen die ik eerder gaf.

Ik denk dat ik het gevonden heb.. ik kan 'save copy as' doen, dan autocad selecteren en dan komt ie met een heleboel opties.. heb 'm nu als 'autocad 2007' opgeslagen. Kijken of deze wel werkt, in mijn viewer (waar de eerderen niet in werkten) werkt deze wel:

http://www.rcfly.nl/daedalus/Drawing1.zip

Dat is de 64 bit versie.. kan zijn dat dat niet diegene is die iemand nodig heeft.

Hoe dan ook, de file die ik in mijn vorige posting link, zou het overal moeten doen..

Dat is de 64 bit versie.. kan zijn dat dat niet diegene is die iemand nodig heeft.

Hoe dan ook, de file die ik in mijn vorige posting link, zou het overal moeten doen..
Oops, had gewoon gegoogled met:
"inventor object enabler autocad" en daar de eerste die 'goed' leek genomen.

Niet naar de bit-mode gekeken....

Is er trouwens een gratis (legale) versie van een viewer?

Ik had die object enablers pagina al gelinked eerder ;)

Deze heb ik het mee getest:
DWGSee DWG Viewer, View DWG, AutoCAD Viewer, voloview Replacer

maar er zijn bakken vol gratis DWG viewers te vinden. Ongetwijfeld heeft Autodesk er zelf ook wel een ter download staan.
Ja, maar zit nu op mijn werk en kan dus niet even een viewer gaan downloaden...
Dat moet dus tot later wachten.

En af en toe zou ik gewoon google meer moeten gebruiken:
Autodesk DWG TrueView - DWG Viewer and More
Alleen komt de telefoon er wel eens te veel doorheen op een dag...

Qua ontwerp, ik heb de V-stelling toch iets vergroot.. ik had oorspronkelijk de bovenkant van de vleugel vlak gelaten, nu heeft ie echt een zichtbare v-stelling. De tips staan tov de rompkant 3mm hoger.

Het grote kielvlak laat ik ook nog even zo. Dit alles gebaseerd hierop:

I had a long chat with CPLR about his Axiome design details. A few things I notice about this airplane beyond just the rear sweeping wing, and giant canalizer. Firstly the main wing appears much smaller, Christophe told me that yes this is true, and what he did was subtract the canalizer area from the main wing area. The canalizer is about 10 dm^2 (~155 in^2), so the main wing is that much smaller than what you would expect or consider normal. The rear sweeping wing also requires more dihedral than what is normal for a monoplane, so the dihedral was increased a little from the original point which was to set the top of the wing flat (fairly standard on monoplanes). Also the main wing is placed lower in the fuse than you would normally place a monoplane wing.

Secondly, the stab and fin are very large relative to the wing, and also to other F3A models. Christophe said he was not happy with the directional stability in the Osmose, so he made a similar change to the Osmose Evolution and it was improved. So this is a carry over of that, my next question was obviously does that not make it more difficult in the snap, to which he smiled and said there are always compromises Indeed

Chad Northeast's Blog

In het P11 zit maar 1 snap, en de kans dat ik F11 (bakken vol met snaps) moet gaan vliegen, is nog klein.

Ik was niet van plan een canalizer te maken op deze kist, zuiver omdat ik het nog niet zo getekend heb gekregen dat het mooi is.

Het totale vleugeloppervlakte is nu 62dm^2, van alleen de vleugel. Sebart geeft voor zijn WindS 65dm^2 op, alleen dat is niet helemaal waar. Ze hebben dan de vleugel inclusief het niet bestaande stuk in het midden gepakt. Dan kom ik ook op 65dm^2.

TAAAAAAAATAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHH .:mrgreen:

67384b2a65155caec.jpg

Hij freest precies op de middellijn , 1,2 mm frees , blijft 586 mm over.
Gat voor de buis is 23 mm , en de 2 gaatjes aan de voor en achterlijst zijn ovaal.

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit uit zeg, maar het 1e gaatje wat je tegenkomt vanaf neus- of achterlijst, is rond, 4mm, of althans, dat zou het wel moeten zijn. De buitenomtrek van de vleugelbuis zou volgens Inventor 2cm moeten zijn. Het andere kleine gaatje is voor het boutje waarmee de vleugel straks vastgezet wordt aan de romp, en zou 3mm moeten zijn.

Misschien dat dat 'm zit in de omzetting naar .dwg?

De 586 klopt geloof ik wel..

srry voor de late reactie, donderdag is clubavond :)

//edit

kijk het even na:

Dat scheelt 1.3mm.. niet veel, maar dat zou genoeg kunnen zijn om dingen ovaal te kunnen maken?

Moest je er nog veel voor doen om het te laten frezen?

//edit 2
Als ik in mijn DWG viewer het gat voor de vleugelbuis nameet, kom ik op precies 2cm uit? en een screenshot van het voorste gaatje in de spant:

naamloosnt.jpg

Is toch aardig rond.. er zal dus nog ergens iets scheef gaan, vermoed ik?

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de 2 ovaaltjes moet ik nog even kijken ,op mijn viewer en na de omzet in HPGL zijn ze ook nog rond (8 hoek)

Er zit nog wel een paar foutjes in op neus bereik.

Als je het sterk vergroot zie je dat , (ook op jouw laatste voorbeeld)

Waar de neuslijst op komt is dubbel getekent . (daar door ook de 1,3 mm te kort ?)

En voor bij de neuslijst zijn lijnen dubbel getekent ( de frees freest dan ook dubbel)

Dit probleem heb ik ook als ik een pdf omzet naar hpgl.
Als je een pdf uitdrukt merk je daar niks van , de lijnen zijn misschien iets dikker .

Word dat omgezet naar hpgl word elke lijn een freesbaan .

Mvg Johan

Dat is geen fout, maar ik begrijp wel dat dat voor het frezen aangepast zou moeten worden. De neuslijst zit tegen de voorlijst aangelijmd onder een hoek. Het dubbele lijntje stelt de afschuining voor. Als ik het zou willen laten frezen, moet ik dus de afschuiningen niet af laten drukken :)

Als je vanuit een 3-D ontwerp een onderdeel pakt, en dat in een 2-D dxf file exporteert, loop je een groot risico op dubbele lijnen.

Voor de Challenge heb ik van veel onderdelen 3 varianten getekend:
- Het onderdeel zoals het gefreesd moet worden. In deze variant zijn b.v. ook bouwlippen voor de vleugelribben opgenomen;
- Het onderdeel zonder bouwlippen;
- Het onderdeel nadat het waar nodig schuin geschuurd is, zoals het uiteindelijk moet worden.

Dit lijkt veel werk maar valt mee als je er vanaf het begin rekening mee houd.

Dat is geen fout, maar ik begrijp wel dat dat voor het frezen aangepast zou moeten worden. De neuslijst zit tegen de voorlijst aangelijmd onder een hoek. Het dubbele lijntje stelt de afschuining voor. Als ik het zou willen laten frezen, moet ik dus de afschuiningen niet af laten drukken :)

Vergroot de neus bereik maar eens heel groot .

Als de frees 2 x hetzelfde freest zijn het 2 lijnen , het is meer dan alleen dat dubbele lijntje voor de afschuining .

Mvg Johan

Het zijn gewoon 2 lijnen voor de afschuining, niet meer.

Inventor tekent als je een standaard drawing maakt, die afschuiningen als lijnen.

Voor het zagen vind ik dat juist makkelijk. De 2e lijn geeft dan aan waar aan de andere kant van het plankje het einde is.

Je hebt de neus nog steeds niet heeel groot gemaakt in een DWG Viewer .

Iedereen ziet 1 lijn te veel (buiten de lijn van de schuine kant)

Mvg Johan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back