scratch built eigen ontwerp 2m F3A: Daedalus

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Als je recht van voren over de cocpit kijkt, kijk je tegen 5cm rudder aan..

Rudder zelf is 44cm hoog, maten die weer gekopieerd zijn van andere fullsize kisten.

Naamloos.jpg

Weinig tijd gehad, maar de vleugelspant zit in de romp. Nog wel wat werk aan gehad om het goed te krijgen. Vleugel zit nu op z'n plek, met juiste v-stelling, pijlstelling, etc.

De spant zelf wordt verlijmd tegen de zijkanten en houdt de vleugelbuis en pinnen op z'n plek. Aan de achterzijde steekt dit spant uit tov de romp, daar moet dus een fillet gemaakt worden aan de romp.

Op alle afbeeldingen staat de romp ex rudder.

daed120.jpg

Die fillet heb ik wel als surface, hier sluit de vleugel helemaal aan op de romp

daed121.jpg

Vleugelvorm goed zichtbaar:

daed123.jpg

Geheel:
daed124.jpg

Nu moet ik dit voor het stabilo nog een keer doen, en dan ben ik qua houtbouw romp pas echt uitgetekend.

Laatst bewerkt door een moderator:
Aangezien er een aantal mensen opmerkingen over hadden.. het rudder is qua hoogte op het hoogste punt 43,nogiets centimeter. Het lijkt voor sommigen erg hoog, als ik het afzet tegen het zijaanzicht van de Sebart WindS, is het nagenoeg gelijk, maar is 43,nogiets zo'n rare maat?

Mijn rudder was eerst lager, maar nav. deze, heb ik 't aangepast:

seb1.jpg

daed300.jpg

Ol31608.jpg

65896931.jpg

BRAVO1-.jpg

fixed-1249384849DSCN3774.JPG

Je kunt hier goed zien dat mijn romprug hoger is, de cockpit verder naar voren staat en meer 'geprononceerd' is. De schuine hoek omhoog van het kielvlak is minder, het geheel is nog iets meer afgerond.

Naar aanleiding van kritiek die ik kreeg van Cees Wester ('Taurus Flyer') in een ander topic, nog het volgende.. dit is de 1e kist die ik zelf ontwerp en bouw. Ik heb geenszins het idee dat deze perfect zal vliegen, sterker nog, ik ga er vanuit dat ie de nodige couplings en nare eigenschappen zal hebben. Ik hoop dat dit door aanpassingen en mixers in de zender voldoende te compenseren is om er een bruikbare F3A kist van te maken.

Tevens is het niet zo dat dit een theoretisch 100% kloppend en goed doorwrocht ontwerp is. Het is heel veel onderbuik-gevoel en natte vingerwerk. Uiteraard heb ik wel dingen uitgezocht en heb ik heel goed gekeken naar 'de andere verkrijgbare kisten'.

Mensen die denken 'die teken ik na en ga ik bouwen'; niet doen dus!

Mocht blijken dat het ding straks toch aardig vliegt, bv. mogelijk met een andere vleugel of een ander rudder, etc, dan is het misschien zo dat ik het uitwerk tot een freeskitje die je dan bv. bij Plotterwelt zou kunnen kopen.

Vooralsnog ga ik er vanuit dat mijn eerste eigen ontwerp nog vol fouten zal zitten :)

Elke opmerking etc is dan ook van harte welkom!

Wat betreft de hoogte van het rudder en kielvlak; ik heb besloten het nu even zo te laten. Als straks bij de bouw blijkt dat het toch wel erg hoog is, disproportioneel, dan is het vrij eenvoudig om er bij het bouwen aan de bovenkant een cm of 3~4 af te halen.

Als dat inderdaad zo is, ga ik de tekening dan wel bijwerken. Ik laat het nu even voor wat het is, wil ook met de bouw beginnen een keer :P

Ik had even wat minder tekenzin, en de vleugel zaten nog wat uitdagingen in, maar de basis is er nu. Ik moet nu nog de hoofdligger tekenen, de aileron eruit halen en de stringers tekenen. Om de neus- achterlijst en tip te tekenen, moest ik wat bakkeleien met Inventor (lees: leren hoe dat moet), dat heeft ook wat tijd gekost.

dead500.jpg

Het was wat geklooi om de dikte van de indekking er goed in te krijgen, maar dat is gelukt:

dead501.jpg

Bij de voorlijst ook:

daed503.jpg

Welke Axi had je precies op het oog? Zou deze het ook op 10s goed doen? (ben een lichtere setup aan het zoeken voor een 2e 2meter f3a kist)

De 5325/18.. voor 10s moet je de 5325/24 hebben, geloof ik..

Hoe dan ook, van die motor is dus een 10s en een 8s variant. Weegt iets van 580 gram.

Als je een lichtere setup wil om je E-Evolution echt onder de 5kg te krijgen, zou je ook kunnen kijken naar de Neu binnenloper. Is een zelfde soort motor als de welbekende Hacker, alleen dan redelijk geprijst. De Amerikanen zijn er gek op.

Er zat bij youtube iets dwars, hier het filmpje:

De vleugel klaar:

daed1000.jpg

... zie nu dat ik nog 3 dingen vergeten ben. Het servoplankje en de 2 zijkantjes voor de aileron.. 't is ook noooooit klaar :)

Hierna stabilo en dan nog rudder en dan is het tekenwerk EINDELIJK klaar.

De vleugel klaar:

... zie nu dat ik nog 3 dingen vergeten ben. Het servoplankje en de 2 zijkantjes voor de aileron.. 't is ook noooooit klaar :)

Hierna stabilo en dan nog rudder en dan is het tekenwerk EINDELIJK klaar.
En daarna ga je jezelf echt haten, omdat je het allemaal zelf met de hand wil gaan zitten zagen...

Kan je ook uit laten rekenen hoeveel meter je door de plankjes moet gaan zagen voor dit alles?

Trouwens, zou wel handig zijn om dit dan te verrekenen met hoe snel die zaagjes gaan slijten zodat je nu al een voldoende aantal zaagjes kan aanschaffen....

Ah het valt wel mee hoor.. 1 rompspantje is ongeveer 25 minuten werk, dat maal 11, maal 3 is 825 minuten, oftewel 14 uur werk om de romp helemaal te zagen qua spanten.

Dat is dus 2 dagen zagen/schuren/vijlen.. voor louter de romp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back