De rookunit afgewerkt en ingebouwd.
Voor het gemak de bovenbouw ook grotendeels gedemonteerd om het rookkanaal in te bouwen.
En vanmiddag een succesvolle functietest. Ruim 45 minuten ononderbroken gedraaid met de unit ingebouwd in de romp.
Ook de tweede test, van nogmaals een ruim halfuur verliep probleemloos. Unit werd niet merkbaar warm...
Stroomverbruik, incl ventilator is gemeten 110 mA.
Gemiddeld verbruik van rookvloeistof bleek ca. 30 cc per uur (gebruikt is een mengverhouding van 1/4 glycerine en 3/4 water).
Later ook wat extra glycerine toegevoegd.
Volgens mij werd de hoeveelheid rook op zich niet echt meer, maar leek het mij wel minder vluchtig.
Deze foto is genomen nadat wat extra glycerine was toegevoegd.
Mooiste effect vind ik toch wanneer de rook , zoals ook op de foto, door de wind vrijwel direct boven de schoorsteen “gepakt” wordt.
In de bovenbouw heb ik een rookkanaal gemaakt die vanaf de schoorsteen aansluit op de trechtervormige uitlaat van de rookunit.
Aan dit rookkanaal heb ik een kleine geleider gemaakt die ervoor zorgt dat de leiding bij het plaatsen van de bovenbouw in lijn komt en bij het inschuiven van de bovenbouw vrijwel dicht afsluit. Tijdens het gebruik blijkt de trechter aansluiting een beetje vettig te worden en sluit dan helemaal af.
Een kleine “lekkage” heb ik alleen wel via de ventilator zelf. Een klein beetje van de rookontwikkeling komt nl. via de ventilator terug.
Dat constateerde ik ook al in de bouwopstelling zonder rookkanaal en ligt dus niet aan de unit.
Maar deze "valse rook" hangt dan binnen in het schip en ontsnapt via de verschillende kieren ...
Zoals op de foto hieronder te zien is, is de unit vast ingebouwd in het achterschip en staat deze aan de voorkant op pootjes .
Gewaarschuwd door de opmerking van Marc is de gedachte dat daardoor eventuele warmte makkelijk aan de omgeving kan worden afgegeven. Misschien helpt het ook, want de unit werd niet warm.
De lange pijp met de zeskant bout erin is de vulpijp.
Ook aan de voorkant zie je de trechtervormige aansluitopening voor het rookkanaal.
De ventilator die ik gebruik is gemaakt om te “zuigen” terwijl ik deze gebruik om te blazen....
Omdat de afvoeropening van de rookkamer ruim voldoende is vermoed ik nu dat de vorm van de schoepen van dit ventilatortje zo niet optimaal zijn voor mijn toepassing.
Krijg de indruk dat de lucht aan de rand van de schoepen nu naar de buitenkant geslingerd wordt. i.p.v. naar beneden...
Opvallend in het model is dit allemaal niet, dus geen nood en t.z.t eens kijken voor een ander type.
korte video van de test
Wordt vervolgd.