Voor de afwisseling wat stagen gemaakt aan de bomen en aan de giek van het steunzeil.
Ook hiervoor weer de nodige sluitingen gefabriceerd.
Omdat ik geen gegevens heb van de staalkabels op het origineel uit die tijd heb ik maar mijn eigen logica gebruikt.
Op basis daarvan ( en op de beschikbaarheid..) heb ik voor de verbinding/stagen tussen de schoorsteen en de bomen voor 0,8 mm staalkabel gekozen. En voor de zijlingse verbindingen/stagen heb ik 0,6 mm gekozen .
Toen bleek dat ik hiervoor nog wel de aansluitingpunten op de boom moest herzien om te voorkomen dat de D-sluitingen zouden "wringen".
Daardoor is dit detail wel iets afwijkend van het origineel, maar ik noem dat maar een effect van de schaalwerking....
En hieronder de giek van het steunzeil.
Ook hier heb ik voor de vaste stagen 0.6 mm gekozen.
Voordat ik opmerkingen ga krijgen over de bediening/constructie van het steunzeil......
De oorspronkelijke functie van het steunzeil was om het schip met de kop in de wind te houden tijdens het vissen wanneer er bijv. weinig vaart gelopen werd en het roer daardoor niet effectief genoeg was.
En dat betekent dan ook dat het steunzeil functioneel altijd recht naar achter stond. Ik heb daarom in dit forum eens de vraag geponeerd waarom de giek dan toch oorspronkelijk met schoten beweegbaar was....
Uit mijn zoektochten naar relevante informatie over de oorspronkelijk uitvoering heb ik uiteindelijk het volgende kunnen afleiden...
In de oorspronkelijke uitrusting bij de oplevering in1957 stond er op het achterdek een houten redding-/werk sloep.
Die stond gezekerd in het midden van het achterschip en onder de giek (en bijv. daarmee ook over de stuurinrichting).
En wanneer het nodig was werd de sloep overboord gezet d.m.v. de giek van het steunzeil. De giek fungeerde dan als kraanarm, en alleen daarvoor was het noodzakelijk dat giek toen "beweegbaar" was.
Zoals in dit draadje door Kees de Mol eerder is aangeven waren de houten sloepen niet erg goed bestand tegen de invloeden van de tijd en de elementen. Daarom is op een gegeven moment (waarschijnlijk eind jaren 60 begin jaren 70) de sloep op dit schip ook vervangen door een (1) liferaft.
Het is dan ook voor 99,99 % zeker dat het schip onder deze naam Hemerica nooit een sloep heeft gehad.
Door deze aanpassing verviel meteen ook de noodzaak voor een beweegbare giek. En daarom is deze op een gegeven moment op een simpele manier d.m.v. twee staalkabels vastgezet. Die situatie heb ik ook op het model zo gemaakt.
Dus ondanks de reguliere giek-constructie zijn de vaste stagen/schoten historisch correct.
Nu alleen op een gegeven moment nog de kabels en de klemmen wat verouderen.
wordt vervolgt.