Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Ziet er wederom prachtig uit Jan,

En nogmaals dit soort realiteit is aan velen (incl mijzelf) niet besteed, wat ons rest is slechts suggesties voordragen om het nog realistischer te maken, hierbij heb ik dan ook nog wat suggesties (deels uit eigen ervaring en kennis).

Laskarren uit deze periode hadden vrijwel allen al wielen met rubberen loopvlak ipv volledig ijzer.
Massief draaiwiel ken ik zo niet, maar wel de al eerder geopperde spaakwielen of gewoon een slinger, daarnaast zitten er op die karren een schaalaanduiding voor het instellen van de amperage.
Ben eens wezen googlen en vond wat foto's van een soortgelijke lastrafo als die wij vroeger hadden. (Begin jaren 80, trafo kwam ook van scheepswerf en was zeker ergens uit de jaren 70, eind 60) .
Draaiwiel/slinger bovenop en amperage schaal aan voorzijde waar ook de laskabels aanzitten, makkelijk om tijdens lassen eventueel lasstroom af te lezen en bij te regelen.
Image.jpeg
httpsimage3marktplatznetdemp000390000019722321jpg-800x800.jpg
Image (2).jpeg
Image (1).jpeg
Image.jpeg
 
Jongens, ik kan alles hebben.en ik ben voor vrijwel alles in. En dank allen voor het hardop meedenken.
Ter mijne verdediging... en even in perspectief....het laskarretje is een blokje van ongeveer 30 x30 mm.
de wielen zijn rond 8 mm. Ik heb deze zo gemaakt op basis van mijn eigen herinneringen.
De “draaischijf” bovenop heeft een diameter van 15 mm. Het staande handvat van rond 1 mm zit dus op een radius van ca 7mm. Een slinger oogt zeker slanker, dat zeker, maar daarmee worden de afmetingen niet wezenlijk anders.
Als je dit verschaalt naar de originele maten die 25 x groter zijn, dan zijn deze afmetingen volgens mij best redelijk realistisch.... Maar wat ik het belangrijkste vind is, ....het oogt wel goed op de helling.
Verder heeft de laskar aan de zijkant een “rode indicator van de instelling”....(te zien boven het wiel op onderste foto in post 1016.) . Valt misschien niet op, maar het zit er wel.
Die rubber wielen heb ik inderdaad niet gedaan. Niet met opzet, maar gewoon nooit aan gedacht...
Moet nog wel een slakkenhamer en een doosje elektroden erbij maken....
En bij de staande figuur moet ook nog iets komen. Ik zit te denken om er een slijptol of zoiets bij te leggen...
 
Jongens, ik kan alles hebben.en ik ben voor vrijwel alles in. En dank allen voor het hardop meedenken.
Ter mijne verdediging... en even in perspectief....het laskarretje is een blokje van ongeveer 30 x30 mm.
de wielen zijn rond 8 mm. Ik heb deze zo gemaakt op basis van mijn eigen herinneringen.
De “draaischijf” bovenop heeft een diameter van 15 mm. Het staande handvat van rond 1 mm zit dus op een radius van ca 7mm. Een slinger oogt zeker slanker, dat zeker, maar daarmee worden de afmetingen niet wezenlijk anders.
Als je dit verschaalt naar de originele maten die 25 x groter zijn, dan zijn deze afmetingen volgens mij best redelijk realistisch.... Maar wat ik het belangrijkste vind is, ....het oogt wel goed op de helling.
Verder heeft de laskar aan de zijkant een “rode indicator van de instelling”....(te zien boven het wiel op onderste foto in post 1016.) . Valt misschien niet op, maar het zit er wel.
Die rubber wielen heb ik inderdaad niet gedaan. Niet met opzet, maar gewoon nooit aan gedacht...
Moet nog wel een slakkenhamer en een doosje elektroden erbij maken....
En bij de staande figuur moet ook nog iets komen. Ik zit te denken om er een slijptol of zoiets bij te leggen...
Jan, het is jou bouw en jij bepaald!
Een beetje stangen op zijn tijd ........;).
Ik denk dat iedereen gewoon heel veel waardering en respect heeft voor wat jij allemaal maakt.
Voor mij is het steeds weer genieten wat ik voorgeschoteld krijg.
Gr. Peter
 
Peter, een beetje stangen, kan er tegen.

Toch ook nog wat ander nieuws voor collega bouwers....
N.a.v. een posting van de figuren op de helling op een internationaal forum heb ik veel reacties gekregen uit de hele wereld... Daarbij is ook een vervolg contact met de fabrikant van de schaalfiguren. (Ik weet niet of dat ik de “Duitse” fabrikant/leverancier bij naam mag noemen...)
Reden daarvoor was dat ik had aangegeven dat ik graag wat minder moderne types had gehad maar dat ik die niet kon vinden. En daarop heeft de leverancier gereageerd en mij gevraagd wat ik dan zou kunnen voorstellen....
(Zijn techniek is prachtig, in tegenstelling tot zijn marketing....).
Dus heb ik voorgesteld om bijv. vergelijkbare figuren te maken, dan zonder helmen maar met mutsen en petten, en zonder reddingsvesten en ook met bijv. gummi laarzen ipv. de offshore laarzen.
Die figuren zijn dan veel breder in de modelbouw in te zetten waarmee hij dan ook een bredere markt zou kunnen bedienen.
Zijn techniek is wel interessant. Hij scant nl. echte personen in werkkleding en in werkhouding en zet dat zet hij om naar een printformat waarmee hij dan in alle gewenste schalen kan printen.
Hij heeft daarna aangegeven hier serieus naar gaan kijken...We gaan het zien.
 
Laatst bewerkt:
Jinny, hierop geef ik beter geen commentaar......

Bij de figuren zit er ook een die een trap opgaat. Die is gedacht bij de voorste stelling bij de boeg.
Alleen was de afstand tussen de treden van de trap die ik daar had staan natuurlijk niet helemaal gelijk aan die van het figuur.
Dan kun je twee dingen doen. Het figuur aanpassen of de trap aanpassen.
Eerst geprobeerd op restant of het plastic van de print thermoplastisch zou zijn. D.w.z. dat het met een beetje warmte buigzaam zou worden.
Dat bleek niet het geval, en omdat ik de figuren niet stuk wil zagen viel optie nr. 1 daarmee af.
Daarom een nieuwe trap gemaakt, aangepast aan de figuur..

Bij de trappen die ik eerder gemaakt had heb ik de sporten voor tegen en in de staanders gezet. Niet helemaal correct omdat de sporten midden in de staanders horen te zitten.
Dat heb ik bij de nieuwe trap ook geprobeerd. En uiteindelijk is dat ook best gelukt...
Zoals met zoveel modelbouwoplossingen is dit ook een kwestie van “leren door te doen”.

Hier het voorlopige resultaat. Deze trap ziet er veel beter uit...
57C31440-F54F-4D22-94A9-04290D0B1C4E.jpeg


Voor degene die hierin interesse heeft...de uiteindelijk bouwmethodiek
1 fijne nerf hout gebruiken voor de staanders. (Ik heb hiervoor een Gamma roerstok opgeofferd) en op mijn proxxon tafelzaagje de staanders gezaagd. Deze zijn 3 mm ( dikte van het stokje) bij 2 mm.
2. Daarna op de freesmachine de staanders om de 11,5 mm met een 3 mm freesje 1 mm diep ingefreesd.
3. Van 1mm triplex een strook van 3 mm breed gezaagd en in korte stukjes geknipt.
4. Stukjes daarvan in de gleufjes van de staanders gelijmd. Zijn de sporten geworden en dan mooi glad schuren.
5, Daarna lange strookjes van 1 mm dik van de roerstokken gezaagd. (Deze zijn dan ook 3 mm breed, maar dat wordt later bij punt 7 weer geschuurd).
6. Deze strookjes op de staanders , over de sporten gelijmd. Hierdoor ontstaat de “dikte” op de staanders.
7. Schuren en gladmaken....
nu verder afwerken en het figuur schilderen.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Dit is een luxe trap, bouwladders zijn vaak met opgelegde treden die een beetje ingezaagd zijn in de ladder.
Tegenwoordig dan ook nog met een stalen rond door de staander voor de stevigheid.

Maar je hebt het zondermeer mooi gemaakt.

edit, dit is als je het voorheen maakte dus, even beter lezen dame....
Je maakte het dus niet fout voorheen.


houten-bouwladder.jpeg
 
Jinny. Ik vind deze bouwwijze met de treden helemaal in de staanders wel veel mooier.. maar er is straks denk ik niemand die dit ziet....Het is zo wel veel meer werk....
 
Ja, nu lokken jullie wel iets uit natuurlijk, maar het gaat toch over een ladder?:) Verder niets dan lof hoor! En mooi dat de fabrikant met je meedenkt, Jan. Maar de (veiligheids)laarzen kwamen naar mijn gevoel begin jaren 80. En de voorloper van de helm was een muts of alpinopet. Meer om het vuil (vet en roest) uit je haar te houden dan tegen de kou. Gelukkig? Hebben we de herinneringen nog. Ga me zachtjesaan oud voelen. Gr. Klaas.
 
Super realistisch deze details.:worship:
Naar mijn weten werden bouwladders niet op een werf gebruikt, wel het soort wat je nu hebt gebruikt.
Ik heb hier nog steeds een emmertje staan naast mijn p.c. man wat mooi is dit alles.

Grt John
 
De lasser en zijn maat ontbrak het nog aan het e.e.a. .
Dat is inmiddels ook geregeld en nu zijn ze goed uitgerust om hun werk te kunnen doen
De lasser heeft een bikhamertje en een pak elektroden onder handbereik erbij gekregen. En zijn maat heeft een slijptol een een haspel met verlengsnoer...
970EF58B-8351-4036-B627-B3B0B5AC4BE7.jpeg


990A4DFD-725D-4C93-B094-39563AEDB2EA.jpeg


Omdat ik voor de man op de ladder een nieuwe ladder moest maken, en ik een andere constructiemethode had uitgedacht, had ik daarvan uiteindelijk wat over...
Die hebben nu ook een plekje gekregen.
Aan de wand een paar steunen gemaakt waar de overgebleven ladders netjes kunnen worden opgehangen...

AC89548C-9755-437F-8702-CD9AF99C6B71.jpeg


820C6D89-1793-416E-86E7-EBDF0986791B.jpeg


31858FB3-2FCC-44E8-94C3-C50493006D55.jpeg


9A4AB7D1-5153-439E-8BE4-3F8DC5887680.jpeg


wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Opgepast met de ladderwerken, de veiligheidsinspectie kijkt mee.
2m boven de begane grond, is het verplicht
een veiligheidsharnas gebruiken. ;)

Sorry, dacht in eerste instantie dat het echte foto's waren.
lol.gif
 
Back
Top