Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 27 aug 2014.

  1. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    :eek: ongelofelijk dit, jan je bent een meesterbouwer. Ik sta hier echt met mn mond vol naar te kijken, echt prachtig zoiets.
    En mooi dat een fabrikant mee denkt, dat zou een mooie vooruitgang zijn voor de hobby :thumbsup:
    Grt peter
     
    MarcT en Jan Blonk vinden dit leuk.
  2. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoi Jan.
    Quote naar mede-forummer :
    indrukwekkend mooi. Wat mij betreft een van de pareltjes van dit forum.
    Gr. Peter
     
    MarcT en Jan Blonk vinden dit leuk.
  3. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Eerder had alleen geschreven dat de stellingen wegneembaar moeten blijven om het schip te kunnen plaatsen. Daarom staat de voorste stelling gepositioneerd in houten sloffen. Daarin vallen netjes de 6 verstelbare poten. Dat werkt prima. Maar de ladder staat daar los tegenaan.
    Nu daarop een figuur is vastgezet is die ladder een beetje topzwaar, en doordat de vloer daar 6 graden schuin ligt staat die ladder niet stevig genoeg. Ik had daarvoor ooit al een klein balkje op de vloer gelijmd, maar het bleef erg simplistisch...
    Hier de oude situatie met het balkje onder de lage stander van de ladder.
    873E8B6E-A51C-4A18-ADBE-AF5396F3E14F.jpeg

    Allemaal niet zo opvallend maar die steeds schuin staande of omgevallen ladder werd een bron van (mijn) ergernis...dus heb ik naar een andere oplossing gezocht.
    Een klein houten bordesje , vast gelijmd op de vloer, met kleine openingen waarin de ladder stevig en recht staat. Ook wel weer een beetje gebruikt er uit laten zien.
    Geen last meer van omvallen en altijd op de goede plek.. Hoe, en of , zoiets in de praktijk werd opgelost weet ik niet. Maar bij mij werkt
    470B2234-8442-4355-8081-17F3E26DB16C.jpeg
    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2021
  4. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Vandaag een pakketje in de post. Het laatste grote detail. Het visnet voor de Hemerica.
    Speciaal gemaakt voor mij door een collega modelbouwer.
    De scheerborden, de onderrollen en de drijvers had ik al eerder klaargemaakt en daarmee heeft hij een mooi visnet kunnen maken. Ik ben er zeer content mee want hiermee het schip is vrijwel compleet.
    Direct ook maar aan het schip gehangen.....

    F9D872EB-BF15-4407-A1C2-CE66BEE49E12.jpeg

    9436C395-40E1-41D5-B49C-5C3FE5AD96B0.jpeg
    45AB0FA4-EF7C-4D6A-AD9A-6CE276383FF7.jpeg

    Wordt vervolgd.
     
  5. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoi Jan,
    Dat is een prachtig gebreid net! Mooi qua garen dikte, valt mooi in plooien e.d.
    Die collega modelbouwer te vriend houden!
    Gr. Peter
     
    MarcT, Jan Blonk en Herby63 vinden dit leuk.
  6. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Wat vreselijk mooi jan, in een woord top! Dit maakt hem echt af, erg mooi net :)
    Grt Peter
     
    MarcT en Jan Blonk vinden dit leuk.
  7. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
    Diepe diepe buiging voor jou en je collega modelbouwer, :wavewat verschrikkelijk mooi is dit gemaakt.
    Zonder ontsierende achtergrond details zou je denken dat de foto's genomen zijn met een drone.

    Grt John
     
    MarcT vindt dit leuk.
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Schitterend Jan! Echt een aanwinst. Zal menig brei-uurtje in zitten. Mooi als je je zo in je hobby uit kunt leven. Gr. Klaas.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    dit lijkt inderdaad wel de kers op de taart of toch minstens 1 er van.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  10. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Giessenburg
    Prachtig Jan :worship: Maar vrijwel compleet betekent dat je straks zonder werk zit ;)
     
    MarcT vindt dit leuk.
  11. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Wat een MOOI net, het maakt inderdaad het plaatje gewoon echt!

    De vraag die nu toch wel in mij opkomt is, dat je schrijft "het laatste grote detail", ondertussen weet iedereen die dit verlag volgt dat jij nooit jezelf zal kunnen weerhouden links of rechts een extra aanvullen of een verandering aan te brengen.

    Mij zou dat alleszins sterk lijken!

    Alle gekheid op een stokje, voor mij is dit met voorsprong het mooiste bouwverslag wat ik hier ooit heb zien passeren, vooral door je fantastisch gebruik van schilder en weathering technieken.
    Keer op keer spot on en elke keer nog realistischer dan tevoren.

    Tot dat je inderdaad op het punt komt dat je het verschil tussen model en werkelijkheid niet meer kan zien, je te raden moet gaan naar de randanimatie van de foto om dit te kunnen opmaken.

    Mooi vat dit niet samen, fantastisch schiet hier toch nog te kort en superlatief beschrijft maar de helft van wat ik hier zie, laat mij gewoon bescheiden zeggen WOOOOOOOOOOOOW!
     
    MarcT, Jan Blonk en Herby63 vinden dit leuk.
  12. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Jan, jij weet wel beter.....
     
    MarcT en Jan Walpot vinden dit leuk.
  13. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    John. ik wil nog een serie statie foto’s maken. En dan natuurlijk samen met de helling.
    En verder staat er nog een film in de planning waarin we wat speciale effecten stoppen....en we de werkelijkheid zo dicht mogelijk willen benaderen..
    Maar daarvoor moet het eerst mooi weer worden
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2021
  14. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Klaas, ik ben ook zeer tevreden. Alle eer daarvoor aan de maker van het net...ik heb het alleen maar opgehangen....
     
    MarcT vindt dit leuk.
  15. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Marc , dit was ook mijn eerste reactie...
     
    MarcT vindt dit leuk.
  16. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Dank je Jan,
    Inderdaad weet iedere schipper dat een schip nooit helemaal klaar is...
    Er blijft altijd wel wat te doen..... kleinigheidjes.
    Zo wil ik bijv. nog een paar vismanden maken om onder de luifel te leggen, maar daarvoor moet gewoon een keer tegen het goede materiaal aanlopen.. heeft geen haast...

    dus wordt vervolgd.....
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2021
    MarcT, Fuel Monkey, P Voogt en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. HansN

    HansN

    Lid geworden:
    21 apr 2019
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Groningen
    Jan zonder werk? zolang wij ideeën hebben en Jan niet uitgedetailed raakt..... anders begint hij vast met iets nieuws.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  18. HansN

    HansN

    Lid geworden:
    21 apr 2019
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Groningen
    Prachtig geworden.
    Heeft Jan hem gekleurd of heb je dat zelf gedaan (denk het laatste) ?
    Nu wachten op wat schitterende is dit echt of nep foto's van de Hermerica op zijn thuis helling en tzt natuurlijk weer varend.
    Ben ook benieuwd naar je dashcam opnames tzt.
     
    MarcT en Jan Blonk vinden dit leuk.
  19. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Nee Hans , ik heb alleen de kettingen nog zwart en roestig gemaakt en verder heb ik aan het net niets gekleurd. Zo is het net aangeleverd, en daarmee helemaal top voor deze toepassing.
    Alleen ligt het nog te rommelig op het dek....
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2021
    MarcT vindt dit leuk.
  20. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Op advies van de netmaker, het net vanmorgen nog even fatsoenlijk opgehangen. Het onderste stuk van het net waar de vis gevangen zit hangt in de takel en valt tegen de speciale kabel tussen de galg en de stuurhut.
    Deze kabel voorkomt bij het binnenhalen dat een vol net gevaarlijk over het dek slingert.

    Waarbij toch de opmerking dat mijn voorstelling wel ook weer een compromis is.
    Want wanneer het net in werkelijkheid zo aan dek ligt zijn de scheerborden daarvan los. De scheerborden hangen dan aan de speciale kettingen aan de galgen.
    Dit moet omdat er draadlengte zit tussen de scheerborden en het net, en ook die lengte moet binnengehaald worden.
    Ik zou dat ook kunnen doen, maar kies er voorlopig voor om de lijnen inclusief de scheerborden compleet te houden. De scheerborden zijn wel binnengehaald tegen de galgen. Nu kan ik het net bij een presentatie altijd zonder gedoe achter het schip uitleggen want de kabels op de lier kunnen makkelijk en afzonderlijk handmatig worden aangehaald.
    Betekent dus dat de kabels tussen de scheerborden en het net, die normaliter deels op de lier zouden zijn gedraaid, nu ook aan boord onder het net liggen....Aan het scheerbord aan de voorste galg zijn de twee stukjes ketting met de kabel die daar eigenlijk niet hoort, nog te zien.....

    8324C9FA-E2FC-4821-8E80-66AC72BD7217.jpeg

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2021
    vGenLheftruck_Maarten, HansN, MarcT en 6 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina