Even stil geweest, maar zeker niet stilgezeten.
Alle RC is ingebouwd en is geheel naar wens functionerend.
Met alle ballast en accu’s aan boord is mijn scheepje in principe inmiddels nu vaarklaar...
Niet alles ging in een keer goed. Zo had ik bij onze Aziatische vrienden een "goedkope" regelaar met BEC besteld, maar deze heeft het niet erg lang volgehouden... Zag er eigenlijk al niet zo robuust uit, maar hij had "veelbelovende" specificaties....
Kostte gelukkig maar weinig, maar het was dan ook weinig.... Dus toch maar een goede regelaar (gekozen voor een Graupner navy) aangeschaft en zo ben ik ook gelijk af van die ellendige pieptoon....
Daar staat tegenover dat de schakelunits vanuit dezelfde regio, die ik gebruik om de lampen, het radar en de "lenspomp" aan en uit te schakelen, prima werken.
Was deze week ook nog even bij een tuincentrum en daar liggen kerstverlichtingen die op de een of ander manier altijd wel modelbouwers aantrekken. Kon het ook niet laten om voor nog geen 2 Euro een led snoertje van 1 mtr mee te nemen.
Thuis heb ik die direct in de machine kamer ingebouwd. De battererijhouder met twee AA batterijen hangt met een stukje klitteband aan een spant.
Geeft niet alleen een sfeertje, maar was ook gewoon praktisch toen ik s'avonds met de RC inbouw bezig was....
En zo ziet dat er uit in het donker...
Hieronder het overzicht van de "machinekamer" bij daglicht.
Alle stroomdraden liggen aan bakboord zijde en alle elektronica ligt aan stuurboord en zijn intussen netjes bijna uit het zicht weggewerkt onder het gangboord.
Het witte vierkant met het ronde gat is de uiteindelijke afdekking van de ventilator. Deze fan draait nu op 5 volt en geeft nu helemaal geen rook meer naar binnen.
Wel heb ik de gloeidraad weer vervangen. Deze keer heb ik de dunne draad "verdubbeld" om hem wat minder kwetsbaar te maken. Rook effect is daardoor niet veranderd.
Ik ben geen electro-technicus en heb voor mijn eigen overzichtelijkheid zoveel mogelijk in secties opgebouwd.
D.w.z. dat alle elektronica delen op separate losneembare delen zijn opgebouwd. Ieder deel is passend gemaakt tussen de spanten en zijn zoveel mogelijk in loze ruimtes weggewerkt.
Daarvoor heb ik voornamelijk restant perspex gebruikt. Alle electro delen zijn, voorzover van toepassing, onderling verbonden met stekkers. Daarmee is iedere unit afzonderlijk uit te nemen (indien nodig...)
En hieronder de unit voor het aansturen van de rook machine. Ook weer opgebouwd met perspex.
De servohouder is met twee 3mm inbusboutjes vastgezet op afstandsbussen op het spant. En daar bovenop ligt een aparte afneembare unit (ook weer gezekerd met een inbusbout ) met de twee switches.
Deze servo staat normaal "neutraal" in de middenpositie.
Daarbij is dan alles uit. De onderste switch is daarbij ingedrukt en zo wordt er geen stroom doorgegeven.
Ik kan nu bijv. de servo verder naar "onder" draaien. Daarmee wordt de switch , en daarmee alleen de gloeispiraal, ingeschakeld.
Als ik vervolgens de servo naar "boven" draai dan is zowel de gloeispiraal als ook de ventilator ingeschakeld.
Ik heb hiervoor gekozen om dat gloeispiraal op 12 volt werkt en de ventilator op 5 volt. Daarbij kan ik nu ook eerst wat rook aanmaken en pas later de ventilator bijzetten. Dat geeft me de optie van een extra dikke wolk bij het "opstarten...."
.
Omdat de draden voor de aansluitingen op de afneembare bovenbouw (radar en verlichting) , en de aansluitingen van de accu’s voor het gemak wat extra lengte nodig hebben om te kunnen aansluiten, komen deze straks "los" voorin in de machine kamer te liggen.
Om te voorkomen dat losse draden onverhoopt toch tussen de aandrijfriem komen heb ik voor de zekerheid over en aan de voorzijde van de aandrijving nog een beschermkooi gemaakt.
Natuurlijk is er een centrale aan/uit schakelaar ingebouwd. Deze zit “uit het zicht” weggewerkt onder een deksel van de toegang tot het ruim op het dek en daarmee is alles in te schakelen als alles is opgebouwd.
En ook is er in de hoofdleiding, voor de aftakkingen naar alle schakelunits , een zekering ingebouwd.
Nu in de komende tijd ga ik eens zien hoe ik het steunzeil kan maken..
Wordt vervolgd.