Dank voor de lovende woorden.
Afgelopen dagen gevuld met het verder bouwen aan de helling.
Incl. het uitzoeken van de beste methode voor mij voor het bijv. maken van de schuine wand bij de helling.
Ik wil daar een "stenen" wand maken.
Maar ook over de voorbereiding en afwerking van de cementvloer onder de helling. Ik lees me dan ook suf op de vele sites voor onze treinen-modelbouwers. Verschil is wel dat zij een statische presentatie maken terwijl ik er rekening mee moet houden dat het ook bij transport heel blijft.
Daarnaast zijn er ook details waar ik nu in dit redelijk vroege stadium al rekening mee moet houden.
Bijv. de bovenkant waar een stukje weg wordt gesuggereerd. Daarop komen 3 lantaarnpalen.
(Ik wist in mijn onwetendheid niet dat er zoveel factoren zijn die invloed hebben op de hoogte en plaatsing van lantaarnpalen..., maar. ik heb daar wel een beetje rekening mee gehouden....)
Dat stukje weg ligt nu op de goede plaats en daarop moeten nu eerst de aansluitingen worden voorbereid.
De lantaarnpalen blijven in principe losneembaar. Voorlopig noodzakelijk vanwege alle werkzaamheden die nog zullen volgen, maar voort later denk ik dat dit ook bij eventueel transport minder kwetsbaar zal zijn.
Het brandende proefmodel is inmiddels naar tevredenheid "technisch" gereed, en op dezelfde ontwerp zullen er nog twee volgen.
Was even lastig om het bovenste deel netjes te buigen. Maar ook de stroomdraadjes aan de lampjes zijn standaard (vrijwel altijd..) te kort en moesten verlengd worden. Dat gaf aanvankelijk ook nog wat praktische problemen omdat de draden met de dikkere lassen gewoonweg niet door de bocht te krijgen waren..... Dat is uiteindelijk opgelost door de lassen vlak bij het lampje te maken zodat deze ook niet meer door de bocht moeten.
Hier wat plaatjes van de vorderingen . Dit is nu de middelste lantaarnpaal.
De gedachte is om, na afwerking van de helling muur , achter de lantaarnpalen nog een hek te zetten.
De delen van de helling hebben nu de definitieve basisvorm.
Alle panelen zijn passend gemaakt maar zijn nog niet definitief vastgezet want ze moeten nog wel aan de binnenkant worden gelakt...
Hieronder aan de linker kant een smal stukje dat de weg moet voorstellen. En de schuine wand (die met steentjes belegd moet worden) en de met ca. 5 graden oplopende helling vloer.
De hellingrails ligt hier ook op de beoogde plaats, en zal later worden afgekort tot de rand van de presentatie.
Door de vertekening van de fotolens is dit niet echt goed te zien, maar de helling ligt een beetje schuin op de grondplaat. Als ik later wat verder ben. zal dit wel duidelijker worden.
Vanaf de voorkant (.) ziet dat er dan zo uit als hieronder.
Er is nog net een stukje (rechts onder ) te zien van het vlakke deel voor de helling (dat sluit aan op de naastgelegen weg )
Op dit vlakke deel krijgt straks de lier een plekje maar daarbij is nog ruimte voor wat meer details (ik denk dan aan bijv. een afvalcontainer met oud ijzer, extra stelling materiaal, en van alles en nog wat om het levendig te maken.)
wordt vervolgd.